Kuluttajabarometrit

Pro Luomun teettämillä kuluttajakyselyillä mitataan suomalaisten asenteita luomua kohtaan. Tuorein luomun kuluttajabarometri on toteutettu syksyllä 2019.

Suomalaisten luomukuluttajien joukko on laajentunut viime vuosina. Luomun käyttäjiä on aiempaa tasaisemmin eri väestöryhmissä ja eri puolilla maata.

Luomun kuluttajabarometri 2019 kertoo, joka kolmas suomalainen käyttää luomua vähintään viikoittain. Säännöllisesti eli vähintään kerran kuukaudessa lumua ostaa 2,2 miljoonaa suomalaista.

Suomalaiskuluttajien tärkein syy ostaa luomua on puhtaus: luomutuotteissa arvostetaan lisäaineiden vähäisyyttä ja jäämättömyyttä. Myös luomutuotteiden hyvä maku sekä tuotannon ympäristöystävällisyys ja ekologisuus ovat suomalaisille aiempaa tärkeämpiä syitä ostaa luomua. Luomueläinten hyvinvointia arvostavat etenkin luomua aktiivisesti käyttävät kuluttajat.

Suomalaiset ja luomu -kooste

Luomun kuluttajabarometrin 2019 toteutti Kantar TNS syyskuussa 2019. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 014 kuluttajaa, iältään 18-68-vuotiaita. Barometrin rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.

Saat Luomun kuluttajabarometrin 2019 esityksen power point -versiona pyytämällä sen sähköpostitse osoitteesta info(at)proluomu.fi.

Tiedostot

Luomun kuluttajabarometrit

Aiheeseen liittyvää