Kuluttajabarometrit

Pro Luomun teettämillä kuluttajakyselyillä mitataan suomalaisten asenteita luomua kohtaan. Tuorein luomun kuluttajabarometri on toteutettu syksyllä 2017.

Suomalaisten luomukuluttajien joukko on laajentunut viime vuosina. Luomun käyttäjiä on aiempaa tasaisemmin eri väestöryhmissä ja eri puolilla maata.

Luomun kuluttajabarometri 2017 kertoo, että yli puolet suomalaisista ostaa luomua vähintään kerran kuukaudessa.  Sitoutuneimpia luomukuluttajia on 28 % väestöstä eli yli miljoona suomalaista: he ostavat luomua vähintään viikoittain.

Luomuruokaa ostavat kuluttajat arvostavat eniten puhtautta, lisäaineettomuutta ja torjunta-aineettomuutta. Myös maku, terveellisyys ja ympäristöystävällisyys ovat kuluttajille yleisiä syitä ostaa luomua.

Suomalaiset ja luomu -kooste

Luomun kuluttajabarometrin 2017 toteutti Kantar TNS syyskuussa 2017. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 004 kuluttajaa, iältään 18-68-vuotiaita. Barometrin rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.

Luomun kuluttajabarometrin 2017 tiivistetty versio on Suomalaiset ja luomu -esitys. Saat esityksen power point -versiona pyytämällä sen sähköpostitse osoitteesta info(at)proluomu.fi.

Tiedostot

Luomun kuluttajabarometrit

Aiheeseen liittyvää