Luomun markkina

Pro Luomu seuraa luomumarkkinan kehitystä Suomessa ja julkaisee vuosittain arvion luomumarkkinan arvosta päivittäistavarakaupoissa. Lisäksi Pro Luomu seuraa ja tiedottaa luomun maailmanmarkkinasta.
Ostoskorissa luomua

Luomutuotteita myytiin vähittäiskaupassa 375 miljoonalla eurolla vuonna 2022. Arvio luomun myynnistä perustuu Pro Luomun kaupparyhmiltä keräämiin tietoihin. Myynti laski kahdeksan prosenttia edellisestä vuodesta. Volyymin muutoksesta ei ole tarkkaa tietoa saatavilla, mutta elintarvikkeiden hintojen nousu huomioiden voidaan arvioida, että volyymi on laskenut vielä arvoakin enemmän. Luomun osuus päivittäistavarakaupan elintarvikemarkkinan arvosta oli 2,2 prosenttia.

Osa luomutuoteryhmistä pärjäsi ruuan hinnan noususta huolimatta kohtuullisesti. Luomulastenruuat oli kuitenkin ainoa tuoteryhmä, joka onnistui kasvattamaan sekä arvoa että volyymia. Muutoksia arvossa ja volyymissa ei ollut juurikaan keltaisten rasvojen, mehujen ja mehukeittojen sekä hiutaleiden ja suurimoiden tuoteryhmissä.

Luomun myynti laski sekä arvossa että volyymissa mitattuna eniten tuoreessa lihassa, lihavalmisteissa, vihanneksissa, kasvijuomissa ja panimotuotteissa. Arvossa mitattuna luomu menetti markkinaosuuttaan eniten kananmunien, vihannesten ja kasviöljyjen tuoteryhmissä.

Suomalaiset palasivat vuonna 2022 syömään kodin ulkopuolelle eli ravintoloihin ja ruokapalveluihin, mikä laski yleisestikin esimerkiksi perusraaka-aineiden, kuten kasvisten ja lihan myyntiä.

Luomulla edelleen potentiaalia

Tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan 52 prosenttia suomalaisista pitää luomua vähintään melko tärkeänä ominaisuutena elintarvikkeelle. Luomu siis kiinnostaa suomalaisia edelleen, ja osana isompaa vastuullisuustrendiä kulutuksen voidaan nähdä pitkällä aikavälillä kasvavan.

Poikkeukselliset tilanteet yhteiskunnassa tekevät kuluttajakäyttäytymisestä hankalaa ennakoida. Jo koronapandemia vaikutti luomun myyntiin, sillä ensimmäisenä vuonna 2020 tehtiin ruokaa kotona ja luomun myynti nousi vahvasti. Seuraavana vuonna suosiossa olivat valmisruuat, joissa luomuvaihtoehtoja ei ole, joten luomumarkkinan kasvu pysähtyi.

Luomumyynti ylitti Euroopassa 50 miljardia euroa 2021

Korona lisäsi voimakkaasti luomun kulutusta Euroopassa vuosina 2020–2021. Kun ravintolat olivat kiinni, ruuan laittaminen kotona lisääntyi, ja myös luomun osuus eurooppalaisten ostoskorissa kasvoi. Esimerkiksi Saksassa luomun markkinaosuus kasvoi kahdessa vuodessa 5,8 prosentista 7 prosenttiin.

Ukrainan sodan aiheuttama inflaatio ja ruuan hinnan nousu on muuttanut kuitenkin luomumarkkinan tilannetta voimakkaasti, ja vuonna 2022 luomumarkkinan pitkään jatkunut hyvä kehitys kääntyi Euroopassa.

Vuoden 2022 osalta kaikkien maiden markkinalukuja ei ole vielä julkaistu, mutta ennakkotietojen mukaan luomumyynnit laskivat Euroopan suurissa luomumarkkinoissa Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja Iso-Britanniassa. Näiden neljän maan osuus koko Euroopan luomumarkkinasta on 65 %. Sveitsi näyttää olevan ainoa viidestä Euroopan suurimmasta luomumarkkinasta, jossa luomumyynti kehittyi viime vuonna koko elintarvikemarkkinaa paremmin.

Pohjoismaissa trendi vaikuttaa olevan sama. Luomun myynti on laskenut vuonna 2022 myös Tanskassa, Ruotsissa ja Suomessa. Tanska oli vuonna 2021 maailman ykkönen luomuna markkinaosuudella mitattuna ja jatkaa todennäköisesti ykkösenä myös vuonna 2022. Tanskalaisista 73 prosenttia kertoo edelleen ostavansa luomua viikoittain.

Kokonaismarkkinan laskusta huolimatta isoissa luomumaissa Saksassa, Ranskassa ja Tanskassa luomun myynti on edelleen korkeammalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa eli vuotta 2019. Luomumarkkinoiden pitkän aikavälin kasvua tukevat Euroopassa EU:n Green Deal -strategiat, joiden mukaisesti EU aikoo lisätä luomutuotantoa ja -kulutusta.

Eurooppa vastaa yksistään lähes 44 % koko maailman luomumarkkinasta. Valtaosa maailman luomutuotteista myydään Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa, ja maailman suurimmat luomumarkkinat ovat USA, Saksa ja Ranska.

Luomun maailmanmarkkina tilastoissa

Luomututkimuslaitos FiBL kokoaa ja julkaisee yhdessä IFOAM:in kanssa vuosittain maailman luomun tilastollisen vuosikirjan. Uusimmasta, vuoden 2021 maailmantilastosta selviää mm. luomun markkinaosuudet eri maissa, luomukulutus asukasta kohden, luomupeltoalan kehitys ja Euroopan luomutuonti.

SUURIMMAT LUOMUN KULUTUKSET ASUKASTA KOHDEN VUODESSA

  • Sveitsi 425 euroa
  • Tanska 384 euroa
  • Luxemburg 313 euroa
  • Itävalta 268 euroa
  • Ruotsi 266 euroa
  • (Euroopassa keskimäärin 66 euroa)

The World of Organic Agriculture 2023: https://www.fibl.org/fileadmin/documents/shop/1254-organic-world-2023.pdf

 

Aiheeseen liittyvää