LUOMUELINTARVIKEPÄIVÄ 2019 PUHUJAT
ASCHIM Charlotte, CEO & Co-founder, TotalCtrl.
Charlotte Aschim CEO & Co-founder of TotalCtrl. TotalCtrl is selling software to consumer-facing businesses in the food industry helping them prevent food waste, reduce cost and increase profitibility. Talk: Stop wasting time and money on food waste.
HÄMÄLÄINEN Tiina, SVP Product Development, Valio Oy

IIVONEN Sari, johtaja, Luomuinstituutti
Sari Iivonen johtaa Luonnonvarakeskuksen ja Helsingin yliopiston asiantuntijoista muodostuvan luomututkimusverkoston toimintaa ja välittää tutkimukseen perustuvaa tietoa luomusta. Hän on myös itse tehnyt suomalaisen luomutuotannon kehittämiseen liittyvää tutkimustyötä vuosia ja yhtenä tärkeimpänä asiana hän pitää sitä, että tutkimuksesta viestitään ymmärrettävästi ja tutkimustietoa myös hyödynnetään käytännössä. Sarille myönnettiin keväällä Tieteenkesyttäjä 2019 –tunnustus tieteen tuomisesta julki helposti ymmärrettävässä muodossa.
JUNGAR Heidi, asiakasnäkemysjohtaja, Kesko
Heidi Jungar (KTM) työskentelee Keskon asiakasnäkemysjohtajana, jossa hän tutkii suomalaisten muuttuvaa suhdetta kuluttamiseen. Hän on työskennellyt viimeiset 15 vuotta asiantuntijatyössä tukien niin kaupan ketjujen kuin elintarvikkeiden brändinrakennusta. Heidin ote on erilaisia metodeita yhdistävä, jossa tutkimustyötä tehdään niin etnografisin, laadullisin kuin perinteisen tutkimuksen menetelmin todellista asiakasdataa siihen yhdistellen. Heidi on myös ollut mukana perustamassa luomuruokastartupia sekä toiminut ruokabloggarina. Luomuelintarvikepäivillä Heidi esitelmöi kuluttajan vaikutuksista tulevaisuuden ruokakaupan muutoksissa.
JÄRNEFELT Sampo, maatalousmyynnin johtaja, Soilfood Oy, luomu- ja hiiliviljelijä
Soilfood ajaa toimintatapojen muutosta maanviljelyyn tavoilla, jotka hyödyntävät ympäristöä, ilmastoa ja viljelijää. Tavoitteena on kasvattaa myös luomutuotannon satotasoja, mutta maaperän ehdoilla. Tuotteita ja innovatiivisia ratkaisuja testataan, paitsi T&K:n ja yhteistyötahojen toimesta, myös käytännössä soilfoodilaisten omilla maatiloilla. Sampo pyörittää 430 vuotta vanhaa maatilaa Kymenlaaksossa. Luonnonmukaisessa tuotannossa tila on ollut vuodesta 2012 lähtien. Luomuelintarvikepäivillä Sampo avaa kuulijoille kuinka erilaisilla innovaatioilla on mahdollisuutta lisätä luomutuotannon tehokkuutta.
KORTENIEMI Päivi, strategiajohtaja, Kuudes Helsinki
Päivi Korteniemi toimii strategiajohtajana käyttäjälähtöisiä konsepteja suunnittelevassa designtoimisto Kuudennessa. Päivin tehtävänä on yhdessä poikkitieteellisen tiimin kanssa yhdistää asiakasymmärrys kaupalliseen konseptisuunnitteluun ja luoda sitä kautta brändejä ja -konsepteja, jotka luovat merkitystä asiakkaille tänään ja tulevaisuudessa. Kuudennen asiakasymmärrystyön pohjana on jo yli kymmenen vuoden ajan tehty suomalaisten ja ruotsalaisten arvopohjaista käyttäytymistä tutkiva Tiedostava Kuluttaja -tutkimus. Luomuelintarvikepäivien esityksessään Päivi kertoo tämän vuoden tutkimuksen päivityksestä ja siitä, millaisessa roolissa luomu on tämän päivän vastuullisuuskeskustelussa.
NUPPONEN Sami, toimitusjohtaja, Goodio
Sami Nupponen on Goodion toimitusjohtaja ja osakas. Sami on työskennellyt suomalaisten luomuelintarvikkeiden parissa yli 20 vuotta moninaisissa rooleissa. Hän on parantumaton ruokafiilistelijä, jonka mielestä tasapainoinen ruokavalio on luomusuklaapatukka molemmissa käsissä. Luomuelintarvikepäivässä Sami kertoo, miten kaveriporukan unelmointi paremmasta maailmasta muuttui kolmessa vuodessa tuotteeksi, joka löysi tiensä USAn huippukauppaketjujen valikoimiin.
SAHOTA Amarjit, Ecovia Intelligence

Mr. Sahota is the founder and president of Ecovia Intelligence (formerly Organic Monitor), a London-based specialist research, consulting & training firm that specialises on global sustainable product industries. Mr. Sahota has been involved in the health, wellness and sustainable industriesfor over 20 years. Mr. Sahota has degrees in Applied Chemistry and Management Science, as well as a Postgraduate Diploma in Marketing. He has co-authored a number of books on sustainability and organic products. His latest publication is called Sustainability: Greening of the Cosmetics Industry (Wiley & Sons).
SIRÉN Tomi, Head of Digital, Arla Oy
Tomi Sirén johtaa Arla Suomen digitaalista markkinointia kolmatta vuotta. Hän pyrkii työssään hyödyntämään uusia teknologioita kuten lisättyä todellisuutta, lohkoketjuja ja koneoppimista yhä parempien luomutuotteita tukevien palveluiden kehittämisessä sekä yrityksen vision toteuttamisessa. Näistä esimerkkinä Arla Maitoketju, jonka visiona on pilottiprojektina rakentaa maailman läpinäkyvin maidon valmistusketju. Luomuelintarvikepäivillä Tomin esitelmä Palvelu ja projekti on rakennettu Arlan Yhden tilan luomutäysmaidon ympärille.
STUMPNER Johanna, Officer for regulatory and international affairs, Association of organic food processors (AöL)
After studying nutritional and food science, participating in the official trainee programme for organic food and farming of the German ministry of food and agriculuture and working in a organic control body, Johanna now works at the Association of organig food processors (aöl) in Germany. She is responsible for all topics around the organic regualtion and represents aöls members (115 companies from the german speaking countries) in the german and european umrella organisations. She is also involved in the european project proorg, which is funded by the Core Organic Cofund and focusses on the development of strategies and tools for organic processors to select approproiate technologies for organic processing. She will present the project and the Organig Food Day.
PINTON Roberto, Organic Consulting

VÄÄNÄNEN-LEIMU Petra, Insight Specialist, Kuudes Helsinki
Petra Väänänen-Leimu toimii käyttäjälähtöisiä konsepteja suunnittelevassa designtoimisto Kuudennessa kuluttajaymmärryksen parissa. Hänen tehtävänään on ymmärtää yhteiskunnallisia ilmiöitä ja ihmisten muuttuvaa käytöstä sekä tulkita niitä asiakkaille kaupallisesti potentiaalisella tavalla. Kuudennen asiakasymmärrystyön pohjana on jo yli kymmenen vuoden ajan tehty suomalaisten ja ruotsalaisten arvopohjaista käyttäytymistä tutkiva Tiedostava Kuluttaja -tutkimus. Väänänen-Leimu on osa Kuudennen Tiedostava Kuluttaja -tutkimustiimiä ja puheenvuorossaan Petra avaa uunituoretta tutkimuspäivitystä ja kertoo, millaisessa roolissa luomu on tämän päivän vastuullisuuskeskustelussa.
