Puhujat

LUOMUELINTARVIKEPÄIVÄ 2021 PUHUJAT

FRESE Signe, Environmental and Responsibility Manager, Coop Denmark

Signe D. Frese works as Environmental and Sustainability Manager at Coop Denmark. Coop Denmark is the largest retail chain in Denmark, and the market share of organic products is already 16%. Signe strives to help the business develop further in a responsible manner. This includes looking at organic sales of the company. Signe herself chooses organic options nearly always. For her, organic food is an assurance that it is more environmentally friendly and considers welfare of animals. One of the most exiting organic product launches for Signe, has been organic chewing gum. At Organic Food Day Signe speaks with the headline: Success story of organic food in Danish retail. Read more about Signe’s work (in Finnish)


IHANAINEN Laura, kehityspäällikkö, K-ryhmä

Laura Ihanainen toimii kehityspäällikkönä Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuustiimissä. Laura on väitellyt 2020 elintarviketieteiden tohtoriksi aiheenaan kestävät ruokaketjut. Luomutuotteiden vahvuutena Laura näkee erityisesti luonnon monimuotoisuuden tukemisen. K-ryhmässä luomutuotteet on määritelty osaksi kaupan kestävää tuotevalikoimaa. Kestäviksi määritellään sellaiset tuotteet, joiden ilmastovaikutus on verrokkituotetta merkittävästi pienempi tai joilla on merkitystä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa. Luomuelintarvikepäivässä Laura keskustelee paneelissa: Miten markkinoida luomua?


JALKANEN Maria, luova johtaja ja yrittäjä, Foodin

Maria Jalkanen on luomuelintarvikeyritys Foodinin omistaja ja luova johtaja.  Luomu on liiketoiminnan keskiössä Vaajakoskelaisessa perheyrityksessä, jossa Maria sekä hänen puolisonsa Lasse rakentavat parempaa ruokakulttuuria täydellä sydämellä. Elokuussa Maria toi Chia Good-luomuvälipalat Suomalainen menestysresepti–kilpailun kautta koko kansan tietoisuuteen. Brändityön ja yrittäjyyden lisäksi Maria nauttii luonnossa liikkumisesta sekä perhearjesta kahden lapsensa ja puolisonsa Lassen kanssa. Luomuelintarvikepäivässä Maria puhuu otsikolla: Luomu brändityön ytimessä.


JÄÄSKELÄINEN Mikko, vastuullisuus- ja kehitysjohtaja, Tamminen Oy

Mikko Jääskeläinen on liha- ja elintarvikealan moniottelija. Liha-alalta hänellä on 20 vuoden kokemus. Tammisella hän on työskennellyt 14 vuotta. Mikko vastaa työssään Tammisen strategialähtöisestä vastuullisuudesta sekä kehityshankkeista. Aikaisempi työkokemus hänellä on kaupan- sekä ravintola-alalta. Luomuelintarvikepäivässä Mikko puhuu otsikolla: Hyvällä tuotteistuksella myös arvokkaampia luomuraaka-aineita ammattikeittiöille.


KIVILAHTI Arhi, kaupan asiantuntija, Ada Insights

Arhi Kivilahti on kaupan alan asiantuntija, joka on katsonut kauppaa monesta eri näkökulmasta. Hän on alkuun toiminut tutkijana Aalto-yliopistossa, ja vierailevana tutkijana Oxfordin yliopistossa. Väiteltyään ruuan verkkokaupan kehityksestä Englannissa, hän siirtyi konsultiksi Solitalle. Tämän jälkeen hän on ollut Keskolla kehittämässä ruuan verkkokauppaa, ja sittemmin yrittäjänä perustamassa Suomen nopeinta ruuan verkkokauppaa Ada Freshiä. Luomuelintarvikepäivässä Arhi puhuu otsikolla: Vastuullisuudesta kiinnostunut kuluttaja ruuan verkkokaupassa.


LAURIKAINEN Samuli, luomuviljelijä, Silmusalaatti

Stadilainen luomuviljelijä Samuli Laurikainen on kasvattanut määrätietoisesti Silmusalaattia yhdeksi hedelmä-ja vihannesosaston harvoista brändeistä. Hehtaarien sijaan on keskitytty lähi-luomu-tehotuotantoon ja arvoketjun kriittiset kohdat tehdään itse. Kymmenessä vuodessa tuote on vakiinnuttanut paikkansa, ja yritys jatkaa määrätietoista kasvua. Kuinka yksinyrittäjänä aloittanut yrittäjä on tämän tehnyt ja olisiko jotain kannattanut tehdä toisin? Luomuelintarvikepäivässä Samuli puhuu otsikolla: Kuinka brändätä luomutuote HeVi-osastolle?


LUHTASELA Ulla, pohjoismainen vastuullisuusjohtaja, Nestlé

Ulla Luhtasela toimii Nestlén pohjoismaisena vastuullisuuspäällikkönä vastaten Nestlén kunnianhimoisten ympäristötavoitteiden toteuttamisesta käytännön tasolla. Ullalla on pitkä historia elintarvikealalla Nestlén pohjoismaisen elintarvike- ja ympäristölainsäädäntöyksikön johtajana, tutkijana ja viranomaisena. Koulutukseltaan Ulla on ympäristökemisti ja -toksikologi. Luomuelintarvikepäivässä Ulla puhuu otsikolla: Suomessa valmistettua luomulastenruokaa vaativille vanhemmille.


NICOLAJSEN Anders, Senior Consultant, Foodservice, Gastronomy & Innovation, Danish Agriculture and Food Council

Anders Nicolajsen works as the Danish Agriculture & Food Council’s Senior Consultant for food service, gastronomy, and innovation. He is familiar with the challenges that food producers, agriculture, and kitchens face. Anders has extensive experience as a project manager on food-related initiatives, and a past in the Danish Veterinary and Food Administration. He is also a trained chef, and his academic background includes a bachelor’s degree in Global Nutrition as well as a master’s degree in Integrated Food Studies. He is experienced in the practical aspects of organic farming through his work in the Danish Agriculture & Food Council. Anders is on a mission to build bridges between those who produce the food, and the buyers in food service. At Organic Food Day Anders speaks with the headline: Sustainability and organics in Danish foodservice.


PÄLLIJEFF Pertti, toimitusjohtaja, Ryhmä Creative
Pitkän uran mainosalalla tehnyt Pertti Pällijeff on työskennellyt menestyksekkäästi useiden johtavien suomalaisten elintarvikebrändien parissa. Hän uskoo yksinkertaisiin ideoihin ja kirkkaaseen tarinan kerrontaan. Pällijeffin luotsaama Ryhmä Creative Agency valittiin Vuoden Toimistoksi 2021. Luomuelintarvikepäivässä Pertti keskustelee paneelissa: Miten markkinoida luomua?
SAARNIVAARA Pasi, Client Director, Kantar TNS Agri Oy

Pasi Saarnivaara on entinen koripalloilija ja ikuinen tutkija. Hän omaa 13 vuoden kokemuksen Kantar TNS Agrissa maatalouteen, ruokaan ja suomalaisiin kuluttajiin liittyvistä tutkimuksista. Kokemusta hänellä on noin 500 onnistuneen tutkimusprojektin toteutuksesta. Erityisvastuualueina hänellä on kananmuna-, maito- ja kotipuutarhamarkkinat; ennusteiden teko, raportointi ja alan toimijoiden kanssa kommunikointi.Lisäksi Pasi omaa 15 vuoden kokemuksen yritysanalyytikkona erikoistuen liiketaloudellisten tunnuslukujen analysointiin. Luomuelintarvikepäivässä Pasi julkistaa luomun kuluttajabarometrin tulokset.


SJÖHOLM Kasper, keittiömestari, Sodexo

Kasper Sjöholmin keittiöjuuret on syvällä Helsingin ravintolakulttuurissa. Pitkän Ala Carte uran hän on sittemmin vaihtanut henkilöstöravintola sektorille, johon kipinä syttyi halusta vaikuttaa ihmisten, ja etenkin ympäristön, hyvinvointiin. Innovatiivisuus on voima, joka on poikinut Foodhub ravintolasta lukuisia uusia keinoja muuttaa henkilöstöravintolakenttää kestävämpään suuntaan.”Luomuraaka-aineiden käyttö on tärkeää jo maun ja laadun, mutta etenkin sen tuotannon positiivisten vaikutusten luonnon monimuoitoisuuden puolesta”, Kasper kertoo. Luomuelintarvikepäivässä Kasper puhuu otsikolla: Luomu osana vastuullisuutta Sodexon FoodHubissa.


STRÖMSHOLM Kim, tuoteryhmäjohtaja, S-ryhmä
Tuoteryhmäjohtaja Kim Strömsholm on työskennellyt S-ryhmässä useita vuosia ja hän seuraa luomun kysyntää paraatipaikalta. S-ryhmän myymäläverkosto (Prisma, S-market,Sale, Alepa, Food Market Herkku) on Suomen suurin luomun myyjä. Luomuelintarvikepäivässä Kim puhuu otsikolla: Luomutuotteiden kysynnän haasteet ja mahdollisuudet.

TOLLET Mirva, kategoriapäällikkö, Valio

Mirva Tollet työskentelee Valiolla tuoteryhmien kategoriapäällikkönä ja hänen vastuullaan on mm. Valion luomuliiketoiminnan kehittäminen, ja Valio Luomu brändistä huolehtiminen. Hän työskentelee koko Valion luomuketjun kanssa ratkoen pullonkauloja yhteistyössä mittavan asiantuntija verkoston kanssa. Tällä yhteistyöllä on saatu lisättyä tehokkuutta ja synnytettyä aivan uusia juttuja, kuten maailman ensimmäinen biokaasulla kulkeva maidonkeräilyauto. Luomutuotteista hänen ehdoton suosikkinsa on puhtaan suomalaisen luomumaidon ja luomumetsämustikoiden yhdistelmänä syntynyt Valio Luomu metsämustikkajogurtti. Luomuelintarvikepäivässä Mirva keskustelee paneelissa: Miten markkinoida luomua?


Aiheeseen liittyvää