Edellinen Luomumarkkinoiden kehitys yhä plussalla
Seuraava Luomuelintarvikepäivä nosti mikrobit pöydälle
Uutiset

Taantuma ei ole taittanut luomun vetovoimaa

Jaa:

Luomuruoka kiinnostaa suomalaisia taantumasta huolimatta. Luomua säännöllisesti käyttävien joukko on kasvanut,ja puolet kuluttajista aikoo yhä lisätä luomuelintarvikkeiden käyttöään.

Lähes puolet suomalaisista käyttää luomua vähintään kerran kuukaudessa, kertoo Pro Luomun teettämä kuluttajabarometri. Vähintään kerran viikossa luomua ostaa yli neljäsosa kuluttajista. Nämä aktiivisimmat luomukuluttajat ovat myös niitä, jotka arvioivat lisäävänsä luomun käyttöään eniten.

Luomun kuluttajabarometrin tulokset julkistettiin torstaina 1.10.2015 Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä. Toista kertaa järjestettyyn seminaariin osallistui yli 180 luomun ja elintarvikealan asiantuntijaa.

Kaikki suomalaiset eivät edelleenkään luomusta innostu: lähes puolet kuluttajista ostaa luomua vain satunnaisesti tai ei lainkaan. Tämä joukko on hieman pienempi kuin edellisessä, vuonna 2013 tehdyssä kyselyssä.

– Taantumasta huolimatta luomuindikaattorit ovat plussalla. Luomumarkkinoiden kasvulle on yhä olemassa hyvät edellytykset, kun jaetaan tietoa, kasvatetaan valikoimia ja tuotetaan laadukkaita tuotteita, toteaa Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Imagossa korostuvat terveellisyys ja vastuullisuus

Luomun imago on kehittynyt aiempaa myönteisempään suuntaan. Vähän yli puolet kuluttajista mieltää luomun terveelliseksi, vastuulliseksi ja pienimuotoiseksi, kun taas luomua viherpiiperryksenä ja ylellisyytenä pitävien joukko on painunut alle kolmasosaan kuluttajista.

– Ilahduttavaa on myös se, että luomua pidetään aiempaa enemmän nykyaikaisena tuotantona. Luomuun liitetään kuitenkin sitkeästi mielikuva pienimuotoisuudesta, mikä pitää paikkansa siitä näkökulmasta, että ala on yhä pieni. Luomutilat sen sijaan eivät ole pieniä, vaan niiden keskikoko on suurempi kuin suomalaistilojen keskimäärin, Kottila miettii.

Kuluttajien syyt suosia luomua ovat ennallaan. Luomuruokaa ostavat kuluttajat arvostavat luomussa eniten lisäaineettomuutta, puhtautta ja torjunta-aineettomuutta. Myös maku, ekologisuus ja terveellisyys ovat yleisiä syitä ostaa luomua.

Barometrin mukaan edullisempi hinta saisi kuluttajat ostamaan luomua nykyistä enemmän, kuten aiemmissakin kyselyissä. Lisäksi kuluttajia kiinnostaa entistä enemmän luomutuottajien saaman hinnan oikeudenmukaisuus.

Erityisesti luomun aktiivikäyttäjät kaipaavat myös laajempia tuotevalikoimia ja tietoa tarjolla olevista tuotteista.

Aktiiviset luomukuluttajat tuntevat ruokansa

Aktiivisimpia luomukuluttajia ovat eri-ikäiset pariskunnat sekä perheet, joissa on alle kouluikäisiä lapsia. Luomun aktiivikuluttajia on edelleen pääkaupunkiseudulla selvästi muuta maata enemmän, ja he ovat korkeasti koulutettuja. Aktiivikuluttajat pitävät tärkeänä, että luomuruokaa tarjotaan myös ravintoloissa sekä kouluissa ja päiväkodeissa.

Aktiivikuluttajille luomu on tietoinen ja vastuullinen valinta. He pitävät sitä ympäristön ja tuotantoeläinten hyvinvoinnin sekä ruuan laadun kannalta hyvänä vaihtoehtona.

– He ovat hyvin perillä siitä, että luomussa yhdistyy monta hyvää asiaa; laadukkaat ja luonnolliset tuotteet, joiden taustalla on sekä ympäristön että eläinten hyvinvoinnin kannalta parhaat tuotantotavat, tiivistää Kottila.

Harvakseltaan mutta silti säännöllisesti luomua käyttävät tuntevat luomua vähemmän kuin aktiivikuluttajat. He myös epäilevät useammin, onko luomu oikeasti luonnonmukaisesti tuotettua ja kaipaavat todisteita siitä, että luomutuotteet todella eroavat tavanomaisista.

Luomu ostetaan useimmin päivittäistavarakaupasta

Luomuna ostetaan yleisimmin kananmunia, vihanneksia ja juureksia sekä maitotuotteita. Luomun kulutusta aiotaan lisätä lähes kaikissa tuoteryhmissä. Monissa tuoteryhmissä toivotaan myös valikoiman kasvua; etenkin lihatuotteiden valikoiman toivotaan laajenevan.

Useimmiten luomutuotteet ostetaan päivittäistavarakaupasta. Aktiivikuluttajat tekevät luomuostoksia myös erikoiskaupoissa, toreilla ja suoraan maatiloilta. Ruokapiirien ja verkkokaupan osuus luomun ostopaikkoina on yhä vähäinen.

EU:n luomutunnus eli lehtimerkki tunnetaan aiempaa hieman paremmin. Luomua ostavista kuluttajista lähes puolet tunnistaa sen luomumerkiksi. Tunnetuin luomumerkki on edelleen kansallinen aurinkomerkki, jonka kaksi kolmasosaa kuluttajista tunnistaa luomumerkiksi.

Luomun kuluttajabarometriin vastasi yhteensä tuhat suomalaista eri puolilta maata. Kyselyn toteutti elokuussa 2015 TNS Gallup Elintarviketieto Oy, ja sitä rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.

TNS Gallup Elintarviketieto Oy: Luomun kuluttajabarometeri 2015

Aiheeseen liittyvää