– Vanhat tarinat eivät enää päde, kun uudelle kuluttajasukupolvelle myydään ruokaa, totesi tanskalainen ruokafuturologi Birthe Linddal puhuessaan torstaina 18.10. Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä. Pro Luomun järjestämä seminaari kokosi Finlandia-talolle noin 200 luomusta kiinnostunutta kaupan ja elintarviketeollisuuden asiantuntijaa.
Vanhoilla tarinoilla Linddal viittaa markkinavaltteihin, jotka helposti tunnistamme: helppoa ja nopeaa, kevyttä, lapsuuden makumuistoja, luonnollista ja läheltä, kasvispainotteista. Linddalin mukaan nouseva sukupolvi ei enää tarkastele ruokaa tuoteperustaisesti vaan paljon laajemmin.
– Huomisen tarinoissa puhutaan kestävästä ruoantuotantoteknologiasta, pienen mittakaavan paikallistaloudesta ja eettisesti ruokaa tuottavista sankariviljelijöistä. Rahan halutaan menevän tuottajille ja paikallisyhteisölle. Myös hävikin minimointi, kierrätys ja koko tuotantoketjun läpinäkyvyys ja eettisyyys korostuvat, Linddal tiivisti.
Hänen mukaansa vahvoja trendejä maailmalla ovat jo nyt uudet kasvispohjaiset tuotteet, luomu ja luonnollisuus. Niiden voima nousee kuluttajien halusta vaikuttaa sekä omaan hyvinvointiinsa että ympäristön tilaan.
Midsona luottaa luomun vetovoimaan
Pohjoismaissa ja Saksassa toimivan Midsonan toimitusjohtaja Peter Åsberg luottaa luomun vetovoimaan. Hyvinvointi-, luomu- ja luonnontuotteita markkinoiva yhtiö tunnetaan Suomessa esimerkiksi Urtekram-brändistä. Midsona on viime vuosina satsannut erityisesti luomuvalikoimansa kasvattamiseen, ja tänä vuonna sen noin 300 miljoonan euron liikevaihdosta yli puolet koostuu luomutuotteiden myynnistä.
Åsberg kertoi, että Euroopan luomumarkkinoiden odotetaan lähivuosina kasvavan 5-6 % vuodessa. Hänen mukaansa kuluttajien kiinnostus luomuun korreloi terveystietoisuuden lisääntymisen kanssa.
– Kuluttajat haluavat luomua ja luonnollista; he haluavat välttää esimerkiksi keinotekoisia väri- ja säilöntäaineita, torjunta-aineita, lisättyä sokeria sekä GMO:ta ja kasvuhormoneja. Myös maailman suurimmat elintarvikeyhtiöt ovat huomanneet tämän, ja havittelevat samoille markkinoille esimerkiksi yritysfuusioiden kautta, hän totesi.
Suomen luomumarkkinoita Åsberg kuvaili vielä pieniksi mutta nopeasti kasvaviksi. Hän arvioi, että luomun asemaa vahvistuu, jos luomutuotteet saavat lisää näkyvyyttä kaupoissa ja niitä otetaan enemmän julkisten ruokapalvelujen valikoimaan.
– Kaupan, elintarvikeyritysten ja luomualan järjestöjen yhteistyö ja yhteinen kampanjointi ovat tuottaneet hyviä tuloksia sekä Ruotsissa että Tanskassa, Peter Åsberg muistutti.