Kananmunien vuoden suurin sesonki, pääsiäinen, lisää kananmunien kysyntää 10–15 % normaaliin verrattuna. S-ryhmän ja Keskon mukaan kahden pandemiavuoden aikana sekä tavanomaisten että luomukananmunien kysyntä on kotikokkailun ja leipomisen suosion takia ollut huipussaan ja niihin verrattuna myynti on alkuvuoden osalta hienoisessa laskussa. Pääsiäissesongin jälkeen myynnin odotetaan kuitenkin olevan edellisvuoden tasolla.
Päivittäistavarakaupoissa kananmunien myynnin arvosta jo 20 % oli luomua vuonna 2021. Kananmunat onkin Suomen toiseksi suosituin luomutuote banaanin jälkeen.
Kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS Agri 2021) mukaan luomukananmunilla on hyvää kysyntäpotentiaalia, sillä niiden ostamista on kiinnostunut lisäämään 39 % suomalaisista. Erityisesti yli 50-vuotiaat naiset, perheet, joissa on yli 15-vuotiaita lapsia sekä luomun aktiivikuluttajat aikovat ostaa luomukananmunia nykyistä enemmän.
Lisää tuotantoa
Viime vuonna luomuun siirtyi kuusi uutta kananmunatuottajaa (Ruokavirasto 2021). Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras uskoo, että lähivuosina siirtymistä tapahtuu lisää.
”Virikehäkkikanalat tulevat pian häviämään kokonaan, sillä päivittäistavarakaupan suuret toimijat ovat kertoneet luopuvansa virikehäkkikananmunien myynnistä. Suurin osa virikehäkkituottajista siirtyy todennäköisesti ensin lattiakanaloihin, mutta erikoistumisen tarpeeseen luomu on hyvän kysyntäpotentiaalin vuoksi varmasti kiinnostava vaihtoehto”, sanoo Aura Lamminparras.
Luomuun siirtyminen vaatii kanalalta eläinten hyvinvointiin liittyviä investointeja. Kanoilla täytyy luomukanalassa muun muassa olla sisällä enemmän tilaa sekä luonnonvaloa, niiden pitää päästä ulos sääolojen salliessa vähintään kesäkuusta lokakuuhun ja niillä täytyy olla pidemmät orret ja vähintään kolmasosa alueesta pehkualuetta.
Eläinten hyvinvointi korkealla tasolla luomussa
Tuotantotavoista luomussa kanojen hyvinvoinnin taso on arvioitu korkeimmaksi karkearehun, ulkoilun, vapaan liikkumisen ja lajinmukaisen käyttäytymisen mahdollisuuksien vuoksi (Eläinten hyvinvointikeskus EHK). Kuluttajille tuotantotapojen erot eivät välttämättä ole täysin selviä.
”Vaikka kuluttajilla on luomusta positiivinen mielikuva, tuotantotapojen eroja tai vaikutuksia eläinten hyvinvointiin kuluttajat tuntevat melko vähän”, kertoo tutkimusprofessori Jarkko Niemi Luonnonvarakeskuksesta.
Niemi on mukana tutkimushankkeessa, jossa etsitään keinoja entisestään parantaa eläinten hyvinvointia luomu- ja ulkokananmunien tuotannossa. Hankkeessa kartoitettiin kyselytutkimuksella kuluttajien ja tuottajien näkemyksiä eläinten hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä yhdeksässä maassa.
”Tutkimusten mukaan kuluttajat pitävät erittäin tärkeänä hyvinvointitekijänä eläinten mahdollisuutta ulkoiluun ja liikkumisen vapautta”, Niemi kertoo.
Luomun kuluttajatutkimuksen (Kantar TNS Agri 2021) mukaan luomua viikoittain käyttävistä 89 % tietää, että luomutuotanto ottaa eläinten hyvinvoinnin paremmin huomioon kuin tavanomainen tuotanto. Kaikista suomalaisista tämän tietää 66 %.
Sitä, että tuotannossa on tehty enemmän kuin lainsäädäntö vaatii eläinten hyvinvoinnin turvaamiseksi, pitää elintarvikkeelle tärkeänä ominaisuutena 87 % luomun aktiivikuluttajista ja 72 % kaikista suomalaisista.
Lisätietoja: Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi
Lähteet:
Luomun kuluttajabarometri 2021, Kantar TNS Agri
Eläin ruokana – Kuluttajan opas, Eläinten hyvinvointikeskus EHK
Tämä materiaali on tuotettu Euroopan unionin tuella. Tässä tiedotteessa esitetään tekstin kirjoittajan näkemyksiä ja ainoastaan hän on vastuussa sen sisällöstä. Euroopan komissio ja kuluttaja-, terveys-, maatalous- ja elintarvikeasioiden toimeenpanovirasto (Chafea) ei vastaa mistään tekstin sisältämien tietojen käytöstä.