Ruokaketjun toimijoiden yhteistyö on tehokas keino kaupan luomuvalikoiman kasvattamiseen.
Elokuun lopulla Prismojen valikoimaan ilmestyneet kotimaiset luomubroilerituotteet ovat hyvä esimerkki ketjuyhteistyön tuloksista. Ilman tuottajan, valmistajan ja kaupan tiivistä yhteistyötä Kauhavalla kasvaneet luomulinnut tuskin olisivat löytäneet tietään kotikeittiöihin eri puolilla maata.
Ensimmäistä tuoreiden luomubroilerituotteiden erää myytiin Prismoissa parin viikon ajan, minkä jälkeen yhteistyön osapuolet miettivät jatkoa saatujen kokemusten perusteella. Pakasteena kotimaista kokonaista luomulintua on saatavilla vuoden loppuun asti.
Idea hautui pari vuotta
Ihan hetkessä luomubroileria ei kaupan valikoimiin ole polkaistu. Idean isä, Pajuniemi Oy:n luomuliiketoiminnan kehittäjä Arto Jokinen, alkoi hautoa ajatusta jo pari vuotta sitten. Yhtiö on valmistanut luomulihatuotteita vuodesta 1990 lähtien, ja valitsi viitisen vuotta sitten luomun liiketoimintastrategiansa painopisteeksi.
– Lihatalon on erilaistettava tuotteensa, sillä muita matkimalla ei menesty. Luomussa Suomi on vielä Euroopan peränpitäjä, mutta meidän nähdäksemme tilanne muuttuu. Ja luomubroilerin tuotannossa naapurimaat Ruotsi ja Tanska ovat meitä valovuoden edellä, Jokinen kuvailee.
Tuotteistus yhdessä kaupan kanssa
Ajatus kotimaisesta luomusiipikarjanlihan tuotannosta syntyi, kun Pajuniemi toi joitakin vuosia sitten maahan ruotsalaista pakastettua luomubroileria. Vuonna 2011 yhtiö lanseerasi markkinoille erän suomalaista luomukalkkunaa, mutta aika ei tuolloin ollut vielä kypsä.
Kahdessa vuodessa luomukysyntä on kuitenkin lisääntynyt reippaasti, ja nyt luomubroilerin mahdollisuuksiin uskotaan vankasti.
– Tuotteistus tehtiin yhdessä SOK:n kanssa: halusimme erityisesti testata, menestyvätkö marinoidut tuotteet luomuna. Valikoimassa on koipi-, reisi- ja rintapaloja sekä kokonaista luomubroileria raakapakasteena, Jokinen kertoo.
Luomubroileri kasvaa hitaasti
Sekä Pajuniemen ensimmäisen kokeilun luomukalkkunat että nyt markkinoille tuodut luomubroilerit kasvoivat Hermanni Huhtalan luomutilalla Kauhavalla. Huhtalan päätuotantosuunta on luomulihakarja, mutta myös siipikarjantuotanto luomuna kiinnostaa.
Tilalla on kasvatettu aiemmin tavanomaisia kalkkunoita, joiden kasvatushalli muutettiin luomusäädösten mukaiseksi. Luomulinnuiksi hankittiin Tanskasta kaksi 3 500 untuvikon erää Hubbardt-rotuisia broilereita, jotka kasvavat kaksi kertaa hitaammin kuin tehotuotantoon jalostetut lajitoverinsa. Kasvatuksessa noudatettiin EU:n luomusäädöksiä.
– Rehustuksessa käytettiin tanskalaista luomutiivistettä ja oman tilan luomuviljaa. On tärkeää, että luomulinnut eivät syö mitään torjunta-aineilla tai keinolannoitteilla tuotettua rehua. Lisäksi niillä on tilaa moninkertaisesti tavanomaisia enemmän, ja yli kuuden viikon ikäisillä linnuilla on oltava ulkoilumahdollisuus, isäntä summaa.
Hän toteaa, että kokemus oli myönteinen: luomubroilerien kasvatus oli mukavaa touhuamista eikä lintujen rehustuksessa tai hoitotöissä ilmennyt ongelmia. Jos jatkoa seuraa Huhtalan tilalla, pitää luomubroilereille rakentaa uusi halli, sillä kokeilussa käytetyn hallin ovat sittemmin vallanneet munivat luomukanat.
Kuluttajat saivat kaupan kiinnostumaan
S-ryhmän päivittäistavarakaupan ryhmäpäällikkö Minna Slotte kertoo, että S-ryhmä on satsannut luomuvalikoimaan voimakkaasti viime vuosina, koska asiakkaat toivovat luomutuotteita.
– Teemme yhteistyötä luomun eteen useiden tahojen kanssa. Yhteistyö Pajuniemen kanssa on sujunut erityisen hyvin ja olemmekin iloisia, että saimme tarjota kotimaisia ja tuoreita luomubroilerituotteita kuluttajille, hän sanoo.
Jo nyt tiedetään, että luomubroilerin tuore koipireisi on mennyt parhaiten kaupaksi. Sen sijaan marinoitu rintaleike on kiinnostanut kuluttajia vähiten.
– Kotimaisen luomubroilerin jatkosta päätetään syksyn aikana, kunhan kysyntä saadaan lopullisesti analysoitua, Slotte toteaa.