kahvia_maidolla

Luomun myynti lisääntyy – yli miljoona suomalaista ostaa viikoittain

Luomun myynti Suomessa on edelleen erittäin kovassa kasvussa. Tuore kuluttajakysely kertoo, että yli miljoona suomalaista ostaa luomutuotteita viikoittain.

Pro Luomu arvioi, että luomuelintarvikkeita myytiin vähittäiskaupassa yhteensä 287 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2016–30.6.2017. Myynti lisääntyi 15 % verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon. Samalla aikavälillä päivittäistavaroiden kokonaismyynti lisääntyi vain prosentin. Luomun markkinaosuus Suomessa on noussut 2,1 %:iin.

Pro Luomun arvio luomutuotteiden myynnistä perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin. Tällä kasvuvauhdilla Suomen luomumarkkinoiden arvo vuonna 2017 ylittää selvästi 300 miljoonaa euroa.

– Vastuullisuuden vahvistuminen ja tuotevalikoiman laajeneminen näkyy nyt kasvavana myyntinä. Nämä myyntiluvut vievät Suomen mukaan luomun pohjoismaiseen kasvuvauhtiin, toteaa toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta.

Suomen luomumarkkinoiden kehitysluvut julkistettiin torstaina 5.10.2017 Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä. Neljättä kertaa järjestetty seminaari kokosi noin 240 elintarvikealan asiantuntijaa ja vaikuttajaa Finlandia-talolle.

Luomun myynti kasvoi eniten mehuissa ja kahvissa

Kottila kertoo, että lähes kaikkien luomutuotteiden myynnin arvo on kasvanut vuoden aikana panimojuomia ja leipomotuotteita lukuun ottamatta. Suhteellisesti eniten lisääntyi luomumehujen, – kahvin, -lastenruokien, -juustojen sekä luomuhedelmien ja -vihannesten myynti.

Luomumehujen ja -kahvin menekki on kasvanut niin paljon, että niiden tuoteryhmät ovat nousseet kuuden myydyimmän luomutuoteryhmän joukkoon. Mehujen ja kuumien juomien (kahvi, tee, kaakao) lisäksi muita suuria luomutuoteryhmiä ovat entiseen malliin maito, hedelmät, vihannekset ja kananmunat.

Korkein markkinaosuus luomulla on kananmunien tuoteryhmässä, jossa yli 15 % myynnin arvosta tulee luomumunista. Myös hiutaleet ja suurimot sekä lastenruoat myyvät hyvin luomuna: näissä tuoteryhmissä luomulla on yli 10 % markkinaosuus myynnin arvosta.

– Mielenkiintoista on myös, että luomumaidon myynti lisääntyy samaan aikaan kun maidon kokonaismyynti laskee, Kottila huomauttaa.

Myös luomukuluttajien joukko kasvaa

Myös luomua ostavien kuluttajien joukko on kasvussa. Tuore luomun kuluttajabarometri kertoo, että yli puolet suomalaisista ostaa luomua säännöllisesti, eli vähintään kerran kuukaudessa. Säännöllisesti luomua ostavien osuus on vuodesta 2010 lisääntynyt noin kymmenellä prosenttiyksiköllä.

Sitoutuneimpia luomukuluttajia on 28 % väestöstä: he ostavat luomua vähintään viikoittain.  Tästä ryhmästä valtaosa on lisännyt luomun käyttöään kahden viime vuoden aikana, ja aikoo lisätä sitä myös tulevaisuudessa.

– Varsinkin nämä luomun aktiivikäyttäjät kaipaavat laajempia tuotevalikoimia sekä enemmän tietoa tarjolla olevista luomutuotteista, toteaa Kottila.

Luomu on yhä tavallisempaa ruokaa

Aktiivisia luomun käyttäjiä ovat etenkin 30-49-vuotiaat naiset sekä lapsiperheet. Luomun käyttö on kahdessa vuodessa laajentunut entistä tasaisemmin eri väestöryhmiin.

Kaksi vuotta sitten toteutettuun kyselyyn verrattuna myös miesten osuus aktiivisina luomukuluttajina on kasvanut. Kulutus on levinnyt pääkaupunkiseudulta suuriin kaupunkeihin, eri tuloluokkiin ja muidenkin kuin korkeakoulutettujen keskuuteen.

– Aktiivikulutuksen laajeneminen erilaisiin kuluttajaryhmiin ja eri alueille on hyvä suuntaus. Se kertoo siitä, että luomu ei ole enää vain pienen ryhmän harrastus vaan se kiinnostaa suomalaisia laajasti, Kottila pohtii.

Syyt suosia luomua ennallaan

Barometrin mukaan kuluttajien syyt suosia luomua ovat ennallaan. Luomuruokaa ostavat kuluttajat arvostavat eniten puhtautta, lisäaineettomuutta ja torjunta-aineettomuutta. Myös maku, terveellisyys ja ympäristöystävällisyys ovat kuluttajille yleisiä syitä ostaa luomua.

Luomun imago on barometrin mukaan pysynyt pääosin ennallaan. Noin puolet kuluttajista mieltää luomun terveelliseksi ja vastuulliseksi, ja sitä pidetään myös trendikkäänä kuluttamisena. Sen sijaan aiempaa harvempi liittää luomuun mielikuvan pienimuotoisuudesta. Luomutuotantoa pidetään aiempaa useammin nykyaikaisena kuin perinteitä vaalivana tuotantona.

Luomun kuluttajabarometrin toteutti Kantar TNS syyskuussa 2017 Pro Luomun toimeksiannosta. Barometriin vastasi yhteensä 1 004 kuluttajaa, jotka ovat iältään 18-68-vuotiaita. Barometrin rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.

Lue lisää: Luomun kuluttajabarometri 2017 (Anne Kallisen ja Tarja Pentilän esitys Luomuelintarvikepäivässä 5.10.2017)

Luomuelintarvikepäivän 2017 esitykset

, , , ,