IMG_5364

Luomumarkkinoiden raju kasvu tasaantui

Suomen luomumarkkinoiden hurja kasvuvauhti tasaantui viime vuonna, joskin luomun myynti lisääntyi edelleen päivittäistavarakaupan keskimääräistä kasvua ripeämmin.

Samalla eri tuoteryhmien ja kauppaketjujen väliset erot luomun myynnissä hahmottuivat yhä selvemmin.

Pro Luomun ry:n laatiman arvion mukaan luomuelintarvikkeiden myynti nousi noin 215 miljoonaan euroon vuonna 2013. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli noin kuusi prosenttia. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin.

Päivittäistavarakaupan keskimääräinen myynti lisääntyi viime vuonna 3,4 prosenttia, joten luomu oli yhä sitä reippaammalla kasvu-uralla. Luomun osuus Suomen ruokamarkkinoista on noin 1,6 prosenttia.

Odotettua kehitystä

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila toteaa, että kasvuvauhdin tasaantuminen oli odotettavissa parin edellisvuoden hurjan nousun jälkeen. Esimerkiksi vuonna 2012 luomun myynti kasvoi arviolta 24 prosenttia.

– Edellisvuosien kasvuluvut olivat kovia osin siitä syystä, että luomutuotteiden valikoima päivittäistavarakaupoissa laajeni ja tarjonta lisääntyi. Kyselyjen mukaan kuluttajatkin ovat huomanneet luomuvalikoimien paranemisen, Kottila sanoo.

Hän arvioi, että myös talouden laskusuhdanne hidastaa tällä hetkellä luomun kysynnän kasvua. Kottilan mukaan luomu ei kuitenkaan ole ohimenevä trendi-ilmiö, vaan se on tullut jäädäkseen myös suomalaiseen ruokapöytään.

Satsaukset luomuun näkyvät myynnissä  

Pro Luomun keräämistä markkinatiedoista ilmenee, että luomuelintarvikkeiden myynti vaihtelee paljon kauppaketjusta ja tuoteryhmästä toiseen. Pienimmillään luomun osuus yksittäisen kauppaketjun ruokamyynnistä jää reilusti alle luomun keskimääräisen markkinaosuuden ja enimmillään se nousee yli kaksinkertaiseksi.

Luomu kasvaa eniten niissä tuoteryhmissä, joissa markkinoille on lanseerattu uusia tuotteita.

– Pelkkä kuluttajien mielenkiinto luomua kohtaan ei vielä kasvata markkinoita. Tarjolle tarvitaan hinta-laatusuhteeltaan hyviä luomutuotteita, jotta kiinnostus muuttuu ostoiksi, Kottila huomauttaa.

Joka kuudes luomueuro menee maitoon

Suomen suosituin luomutuote on edellisvuosien malliin maito: noin joka kuudennella luomuun käytetyllä eurolla ostetaan maitoa tai muita nestemäisiä maitotuotteita. Muita suuria luomutuoteryhmiä ovat entiseen tapaan hedelmät ja vihannekset sekä tuoreet leipomotuotteet ja kananmunat.

Eri tuoteryhmistä eniten kasvoi luomuoluiden ja -siiderien myynti, joka lähes tuplaantui edellisvuoteen verrattuna. Isommissa tuoteryhmissä kasvua oli eniten luomuhedelmissä ja -vihanneksissa. Myös luomumyllytuotteiden kuten jauhojen ja hiutaleiden myynti lisääntyi selvästi viime vuonna.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252 LK_FIN_pysty