Edellinen KOULU kirittää luomukasvisten viljelyä
Seuraava Häme puskee luomua kasvuun
Tiedotteet

Uusi kansainvälinen kilpailu sparraa innovatiivisia luomutuotteita

Jaa:
Uusi kansainvälinen European Organic Food Innovation Award -pitchauskilpailu kannustaa elintarvikealan yrityksiä tuomaan markkinoille innovatiivisia luomutuotteita tai palveluja.

European Organic Food Innovation Award -kilpailun tavoitteena on innostaa ruoka-alan yrityksiä kehittämään luomutuotteita, joissa luomulaatuun yhdistyy muitakin trendikkäitä ominaisuuksia. Kilpailulla halutaan kannustaa yrityksiä tuomaan markkinoille yhä pidemmälle konseptoituja luomutuotteita.

Kilpailun finaali pidetään lokakuussa Luomuelintarvikepäivässä Finlandia-talolla.

Varsinaisen tuotteen lisäksi kilpailuun voi ilmoittaa palvelun, teknologian tai prosessin, joka liittyy sertifioidun luomutuotteen valmistukseen tai jakeluun. Kilpailun pääkieli on englanti.

Pitchauskilpailu on avoin ETA-maiden yrityksille, joiden innovatiivinen tuote on lanseerattu aikaisintaan tammikuussa 2018. Suomessa ei ole aiemmin järjestetty vastaavaa, sekä kotimaisille että kansainvälisille elintarvikealan yrityksille suunnattua kilpailua.

European Organic Food Innovation Award -pitchauskilpailun järjestää Pro Luomu ry yhdessä mm. Founder Instituten, Markkinointitoimisto Pinnan sekä S-ryhmän ja K-ryhmän kanssa.

Founder Institute haluaa tukea luomuinnovaatioita

Kansainvälisen yrityskiihdyttämön Founder Instituten Suomen osaamiskeskus on erikoistunut ruokaan sekä elintarvike- ja maatalousteknologiaan. Maajohtaja Janne Saarikko pitää luomutuotantoa yhtenä tekijänä maapallon säilyttämisessä elinkelpoisena, ja siksi Founder Institutelle on luontevaa olla mukana tukemassa uusia luomuinnovaatioita.

– Founder Instituten kautta syntyvien start up -yritysten keskeisiin arvoihin kuuluu maailman muuttaminen paremmaksi YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Luomutuotanto tekee tätä omalta osaltaan, Saarikko perustelee.

Hän toteaa European Organic Food Innovation -palkinnon olevan erinomainen mahdollisuus ja näytön paikka uusille luomuinnovaatioille niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

– Näkyvyys kilpailussa ja sen kautta tulevat kontaktit voivat olla kullanarvoisia tuotteen kaupalliselle menestykselle.

Kauppa näkee luomun pysyvänä kulutustrendinä

Luomutuotteiden kysyntä on kasvanut niin Suomessa kuin muualla Euroopassa koko 2010-luvun ajan. Kaupan alalla kuluttajan ostoskorin luomuistuminen nähdään pysyvänä trendinä, johon halutaan vastata uusilla, innovatiivisilla luomutuotteilla.

Pro Luomun hallituksen puheenjohtaja, S-ryhmän vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu toteaa, että tutkimusten mukaan kuluttajien asenteet luomua kohtaan muuttuvat koko ajan myönteisemmiksi.

– Luomuruoassa vetoaa luonnollisuus ja eettisyys. Luomun myynti Suomessa on mahdollista tuplata nykytasolta, kunhan yritykset kehittävät ja markkinoivat trendeihin osuvia tuotteita, Alarotu analysoi.

Hän lisää, että uudella pitchauskilpailulla halutaan kannustaa myös suomalaisen elintarviketeollisuuden kansainvälistymistä. Ruoka-alan kasvumahdollisuudet ovat viennissä, ja maailmalla luomu on valmis ja käyttökelpoinen brändi.

K-ryhmän mukaan eniten luomua ostavat lapsiperheet ja aikuistaloudet, mutta sinkkujen ja nuorten parien osuus kasvaa tällä hetkellä nopeimmin.

– K-ryhmän toteuttaman Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksen mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista. Tiedostavista kuluttajista 18 prosenttia sanoo valitsevansa ostoskoriinsa tänä vuonna enemmän luomua, toteaa K-ryhmän tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Ilmoittautuminen kilpailuun on auki syyskuun alkuun

Ilmoittautuminen European Organic Food Innovation Award -kilpailuun on auki 10.9.2019 asti.

Kilpailun esikarsinta tehdään esimerkiksi YouTubeen tai Vimeoon ladattavan videon perusteella, ja finalistit julkistetaan 16.9.2019. Finaaliin valitut yritykset esittelevät innovaationsa kolmen minuutin hissipuheella Luomuelintarvikepäivässä 2.10.2019.

Kilpailun arvostelukriteerit ovat uutuusarvo, innovatiivisuus ja luovuus. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös keksinnön liiketoimintamahdollisuuksiin sekä ympäristö- ja terveysvaikutuksiin. Myös sen vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen arvioidaan.

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat mm. vientijohtaja Thimjos Ninios/MTK ja kaupan edustajina kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu/S-ryhmä ja tavarakaupan johtaja Harri Hovi/K-ryhmä.

Aiheeseen liittyvää