Edellinen Luomun myynti tuplaantui reilusti vuosikymmenessä
Seuraava Maailman luomumarkkina kasvoi yli 100 miljardiin dollariin
Uutiset

Suomalaisyritykset joukolla maailman merkittävimmässä luomutapahtumassa

Jaa:
Maailman suurin ja merkittävin luomutuotteiden ammattilaistapahtuma käynnistyy tällä viikolla Saksan Nürnbergissä. Suomalainen luomuruoka on messuilla laajasti esillä ja näytteilleasettajina on ennätysmäärä eli 17 suomalaista elintarvikeyritystä.

Suomalaista luomutarjontaa messuilla edustavat erityisesti erilaiset luomukaura- ja muut luomuviljatuotteet sekä luomuluonnontuotteet, kuten marjat ja mahla. Lisäksi esillä on muun muassa suomalaista jäätelöä, hunajaa, perunatärkkelystuotteita ja vegaanituotteita luomuna. Biofach-messuille osallistuu yli 3000 näytteilleasettajaa ja paikan päälle odotetaan yli 50 000 kävijää.

– Vientikanavien avaamiseen Biofach on ammattilaistapahtumana juuri oikea paikka, kertoo Business Finlandin ohjelmapäällikkö Annaleena Soult.

Kävijöitä messuilla on yli 140 maasta. Heistä melkein 90 prosenttia on edustamiensa yritysten ostoista päättäviä henkilöitä.

Business Finlandilla on messuilla kuudetta kertaa Food from Finland -osasto, jossa on tällä kertaa mukana 11 yritystä.

– Yritykset ovat olleet Biofach-messuista erittäin kiinnostuneita, ja kyselyitä tuli jo ennen kuin avasimme ilmoittautumisen. Koko osasto varattiin loppuun päivässä ja ainakin yksi yritys jäi jonotuslistalle, kertoo Business Finlandin Food from Finland -osastosta vastaava Hanna-Kaisa Erkkilä.

Luomulla menekkiä maailmalla

Erityisesti Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa luomun myynti kasvaa vauhdilla. Jo se avaa suomalaisille luomutuotteille mahdollisuuksia onnistuneisiin avauksiin maailmalla.

Suomalaistuotteista eniten kiinnostavat Annaleena Soultin mukaan esimerkiksi kaura- ja marjapohjaiset tuotteet. Hänellä on myös selkeä näkemys, mitä tulevaisuudessa tarvittaisiin.

– Jos Härkiksen ja Nyhtökauran tapaisia tuotteita olisi luomuna, ne olisivat aivan varma hitti. Samoin kaurajuomista luomuversiot ovat erittäin hyviä, ja välipalat ylipäätään, hän sanoo.

Biofach-messuilla esillä olevien tuotteiden täytyy olla sertifioituja luomutuotteita. Maailmalla luomusertifikaatti on tärkeä asia ja joillakin markkinoilla jopa viennin ehto.

– Suomesta löytyy upeita tuotteita, joissa on pakkaus, laatu ja kaikki muukin kunnossa, mutta luomusertifikaatti puuttuu. Jos vientiin haluaa niin se vain täytyy olla, Annaleena Soult sanoo.

Luomujäätelöllä Keski-Eurooppaan ja Japaniin

Viennissä jo hyvin alkuun päässyt Jymy Luomujäätelöä tuottava Suomisen Maito on neljättä kertaa Biofach-messuilla. Tällä kertaa he ovat Pure Heart Finland -yritysryhmän osastolla.

– Viennistä haaveilevan kannattaa varautua siihen, että menee useampi vuosi ennen kuin myynti lähtee käyntiin, Suomisen Maito Oy:n hallituksen puheenjohtaja Erkki Mikola kertoo.

Pelkästään yhteisosastojen imuun ei voi luottaa vaan yrityksen on tehtävä valtavasti itse töitä ja oltava pitkäjänteinen.

– Meillä Saksan vienti sai alkunsa nimenomaan Biofachista. Olemme olleet siellä säännöllisesti useampana vuonna ja tehneet paljon henkilökohtaista myyntityötä. Biofachissa saimme kontaktin saksalaiseen Dennree-luomuruokatukkuun, joka otti Jymyn ensimmäisenä valikoimiinsa, kertoo Erkki Mikola.

Pääsy Saksan markkinoille isolla jakelulla on näyttänyt avaavan ovia myös muualle Keski-Eurooppaan. Saksassa ja Itävallassa kiinnostavat tällä hetkellä aivan erityisesti vegaaniset luomutuotteet.

– Meille on tullut suoria yhteydenottoja kiinnostuneilta asiakkailta ja tapaamme heitä nyt Biofachissa. Tietenkin on tärkeää tavata siellä myös nykyisiä asiakkaita ja pitää suhteita yllä, Erkki Mikola kertoo.

Japanissa Jymy etenee hieman hitaammin, mutta työtä tehdään koko ajan. Jymyllä on japanilainen maahantuoja, joka etsii jälleenmyyntikumppaneita.

– Biofach on globaalisti tärkein tapahtuma silloin, kun haluaa kasvattaa markkinoita ja löytää jakeluteitä omille luomutuotteille. Meidän kokemuksemme on, että kuluttajamessut, kuten Grüne Woche, on sopiva paikka sitten, kun tuotteella on saatavuutta, Erkki Mikola sanoo.

Luomuviennissä potentiaalia

Suomen luomuviennin arvo oli vuonna 2019 tehdyn selvityksen mukaan noin 30 miljoonaa euroa. Arvossa ei ole mukana alkoholituotteita.

Luomuvienti on lyhyessä ajassa kolminkertaistunut ja sen arvioidaan kasvavan tulevina vuosina 10-30 prosenttia vuodessa. Tärkein luomuvientimaa tällä hetkellä on Saksa ja sen jälkeen Pohjoismaat sekä muu Keski-Eurooppa.

Biofach-messuilla mukana olevat suomalaiset elintarvikeyritykset

Finnamyl, FP-Kotaja, Helsingin Mylly, Humble, Hunajainen SAM, Jokilaakson Juusto, Kaskein Marja, Kiantama, Kinnusen Mylly, Nordic Koivu, Osuuskunta Maitomaa, Porokylän Leipomo, Ravintoraisio, SunSpelt, Suomisen Maito, Toripiha ja Vavesaaren Tila.

Lisätietoja

Food from Finland:
Business Finland,
Hanna-Kaisa Erkkilä, Program Coordinator,
hanna-kaisa.erkkila@businessfinland.fi, +358 50 4644 292

Jymy Luomujäätelö:
Suomisen Maito Oy
Erkki Mikola, Executive Chairman,
erkki.mikola@suomisenmaito.fi, +358 50 3878 318

Luomumarkkinat ja -vienti:
Pro Luomu ry
Marja-Riitta Kottila, toiminnanjohtaja,

Kuva: NürnbergMesse/Thomas Geiger

Aineisto on osa Ruokasektorin koordinaatiohanketta, jota rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.

Aiheeseen liittyvää