Edellinen Tutkimus: Suomalaiset odottavat kunnilta vastuullisuutta
Tiedotteet

Luomun myynti ylitti 400 miljoonaa

Jaa:
Luomun myynti jatkoi vuonna 2020 vahvaa kasvuaan edellisvuosien tahtiin ja kokonaismyynti oli ensimmäistä kertaa yli 400 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 ostoskoreihin päätyi aiempaa enemmän erityisesti luomujauhoja ja -vihanneksia.

Luomutuotteita myytiin vähittäiskaupassa noin 409 miljoonalla eurolla vuonna 2020, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti lisääntyi 9,7 prosenttia edellisvuodesta.

Luomun myynti kasvoi edelleen päivittäistavarakaupan kokonaismyyntiä enemmän, vaikka koronapandemia lisäsi päivittäistavarakaupan elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myyntiä ennätykselliset 7,3 prosenttia. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 2,6 prosenttia. Parhaimmissa tuoteryhmissä, kuten lastenruuissa ja kananmunissa, luomun osuus on jo yli 20 prosenttia.

Lastenruuissa ja kananmunissa luomun osuus on jo yli 20 %. Myydyimpien luomutuotteiden listalla banaanit jatkavat kärjessä edellisvuosien tapaan.

Kolmannes luomumyynnistä heviä ja maitoa

Luomumyynnin suurimpien tuoteryhmien kärjestä löytyvät viime vuosien tapaan hedelmät ja vihannekset sekä maito ja muut nestemäiset maitotuotteet. Noin kolmannes koko luomumyynnistä tulee näistä tuoteryhmistä.

Poikkeuksellisena vuonna eniten myyntiään kasvattaneita luomutuoteryhmiä olivat jauhot sekä makeuttaminen ja maustaminen. Myös vihannesten sekä kahvin ja teen luomumyynti kasvoi hyvin.

– Koronapandemian takia kotona vietetty aika lisäsi ruuanlaittoa ja leipomista ja sai jopa hapanjuurileivonnan trendaamaan. Nämä trendit näkyivät vahvasti myös luomumyynnin kasvussa, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Luomutuoteryhmien laskijoita olivat jogurtit, rahkat ja muut välipalatuotteet sekä tuoreet leivät. Maidon ja muiden nestemäisten maitotuotteiden kasvu hiipui.

Kulutustrendit vahvistavat luomua

Luomun alle kolmen prosentin osuutta kokonaismyynnistä selittää sen erityisen pieni osuus lihavalmisteissa ja tuoreissa leipomotuotteissa, jotka ovat molemmat myynniltään suuria tuoteryhmiä. Luomuvaihtoehtoja on näissä tuoteryhmissä tarjolla kuluttajille hyvin vähän.

Luomun markkinaosuuden kasvattamiseksi tarvittaisiin lisää tuotekehitystä ja uusia tuotteita erityisesti leipiin, makkaroihin ja leikkeleisiin. Tiedostavien kuluttajien ostoskoriin päätyy yhä enemmän myös lihaa ja maitoa korvaavia tuotteita, joista kaivattaisiin enemmän luomuvaihtoehtoja.

– Kulutustrendit ja tuoreet kuluttajatutkimukset tukevat luomun kasvua. Ilmaston rinnalle on keskusteluun nousemassa luonnon monimuotoisuus. Koska luomu tutkitusti edistää monimuotoisuutta, se vahvistanee luomun kysyntää entisestään. Myynnin kasvun edellytys on kuitenkin kasvava ja kehittyvä luomutuotevalikoima, muistuttaa Lamminparras.

Luomun myynti jatkoi vahvaa kasvuaan edellisvuosien tapaan ja ylitti ensimmäistä kertaa 400 miljoonaa.

Lisätietoja:

Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi (ei tavoitettavissa 17.2. klo 13-15)

Arvio luomun myynnistä perustuu Pro Luomun kaupparyhmiltä keräämiin tietoihin ja Nielsen Kuluttajapaneeliin. Arviointitapaa tarkennettiin vuoden 2020 osalta, joten luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia edellisvuosien lukuihin. Luomun markkinaosuuksia on verrattu PTY:n ja Tilastokeskuksen uuteen päivittäistavaramyynnin tuoteryhmäkohtaiseen tilastoon.


                

Tämä materiaali on tuotettu Euroopan unionin tuella. Tässä tiedotteessa esitetään tekstin kirjoittajan näkemyksiä ja ainoastaan hän on vastuussa sen sisällöstä. Euroopan komissio ja kuluttaja-, terveys-, maatalous- ja elintarvikeasioiden toimeenpanovirasto (Chafea) ei vastaa mistään tekstin sisältämien tietojen käytöstä.

Aiheeseen liittyvää