Edellinen Kaupat ja kampanja kirittivät Tanskan luomumyynnin kasvua
Seuraava Lea Rankinen: Tekoja tarvitaan monella rintamalla
Tiedotteet

Luomun myynti Suomessa kasvaa yhä voimakkaasti

Jaa:
Suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan. Luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupassa on kasvanut koko 2010-luvun ajan.

Pro Luomu arvioi, että luomuelintarvikkeita myytiin vähittäiskaupassa yhteensä 312 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2017–30.6.2018. Luomun myynti lisääntyi 13 % verrattuna vuotta aiempaan vastaavaan ajanjaksoon. Vähittäiskaupan koko päivittäistavaramyynti kasvoi 3,1 % samalla aikavälillä.

Arvio luomutuotteiden myynnistä perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin. Luomun markkinaosuus on nyt 2,3 %. Kaupan asiantuntijat ovat arvioineet, että se saadaan helposti 2-3-kertaistettua, jos vain luomutuotteiden tarjontaa on riittävästi.

Toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta toteaa, että kasvupotentiaalia on yhä runsaasti.

– Luomu kiinnostaa nyt eniten nuorimpia kuluttajaryhmiä, joten kysynnän voi odottaa kasvavan myös tulevaisuudessa. Nuoret ostavat luomua etenkin ympäristöön, hyvinvointiin ja eläinten oloihin liittyvistä syistä, hän täsmentää.

Suomen luomumarkkinat ovat kasvaneet yhtäjaksoisesti koko 2010-luvun ajan. Vuodesta 2011 luomun myynti vähittäiskaupoissa on noussut noin 90 %. Myynnin kasvua on siivittänyt luomutuotteiden valikoiman laajeneminen.

Luomu on arjen ruokaa

Suomalaiset ostavat luomuna euromääräisesti eniten hedelmiä, maitoa, vihanneksia, kananmunia ja kahvia. Yksittäisistä luomutuotteista suosituimpia ovat banaani, kevytmaito, kananmuna ja jauheliha.

Korkeimmat markkinaosuudet luomulla on kasviöljyjen ja kananmunien tuoteryhmissä, joissa luomun osuus on 18-20 % myynnin arvosta. Luomu myy hyvin myös lastenruokien sekä hiutaleiden ja suurimoiden tuoteryhmissä, niissä markkinaosuudet ovat 13-15 %.

Eniten nyt tarkastellulla aikavälillä lisääntyi luomuvälipalatuotteiden sekä -luomupanimotuotteiden, -mehujen ja -kahvin myynti. Elintarvikeyritykset ovat tuoneet näihin tuoteryhmiin luomuna paljon uusia tuotteita, jotka kiinnostavat kuluttajia.

– Myös pienissä luomutuoteryhmissä kuten pakasteissa ja valmisruuissa oli hyvää kasvua. Kauppa kaipaa lisää luomutuotteita esimerkiksi leipiin sekä lihaan ja leikkeleisiin, Kottila huomauttaa.

Kuluttajien kiinnostus luomuun näkyy pääkaupunkiseudulla myös kauppojen markkinointisatsauksissa.

Aiheeseen liittyvää