Edellinen Luomulihan markkinakatsaus: tarjonta lisääntymässä
Seuraava Luomuoluiden suosio kasvaa
Uutiset

Luomumaidon markkinakatsaus: Suomen myydyin luomutuote

Jaa:

Luomumaito on Suomen myydyin luomutuote. Luomumaitotuotteiden osuus Suomen noin 215 miljoonan euron luomumarkkinasta on noin kolmannes.

Juustojen, jogurttien, voin ja ruuanvalmistustuotteiden myynti luomuna on vielä melko vähäistä. Luomumaidon osuudeksi maidonmyynnistä arvioitiin vuoden 2012 lopussa lähes neljä prosenttia, kun esimerkiksi juustoissa vastaava osuus oli vain noin yksi prosentti.

Talouden epävarmuus suosii edullisempia tuotteita

Perusmaitojen myynti on laskenut Suomessa jo pitkään. Sen sijaan erikoismaitojen kuten luomumaidon myynti on kasvanut.

Vuonna 2013 erikoismaitojen myynnin kasvu on kuitenkin loiventunut. Sama koskee luomumaitoa, jonka myynnin voimakas kasvu on taittunut.

Hinta on kuluttajatutkimusten mukaan tärkein syy jättää luomutuote ostamatta. Talouden taantumassa hinta korostuu. Epävarmuus yleisen ja oman taloutensa kehittymisestä ohjaa kuluttajia valitsemaan edullisempia tuotteita. Vastaava kehitys näkyy myös muissa tuoteryhmissä sekä luomun että tavanomaisten elintarvikkeiden kohdalla.

Luomumaitoa riittävästi jalostukseen

Luomumaidon tuotanto kasvaa. Vuonna 2012 meijerit vastaanottivat luomumaitoa yli kuusi miljoonaa litraa enemmän kuin vuonna 2011.

Vuoden 2013 heinäkuun loppuun mennessä luomumaitoa oli tuotettu lähes 2,5 miljoonaa litraa enemmän kuin vastaavana aikana edellisvuonna. Luomumaidon osuus vastaanotetusta maidosta on noin 1,8 %.

Markkinassa on vielä kasvunvaraa

Luomualan tavoitteena on kolminkertaistaa luomumarkkina vuodesta 2011 vuoteen 2015 eli nostaa se 330 miljoonaan euroon. Pro Luomu ry:n koordinoima luomumaidon arvoketjuryhmä on arvioinut tämän tavoitteen pohjalta eri tuoteryhmien markkinapotentiaalia ja sitä vastaavaa tuotantoa.

Maidon osalta myyntipotentiaaliksi arvioitiin 5,4 % maidon kaikesta myynnistä, jogurttien ja muiden välipalatuotteiden osalta 4,3 % ja juustojen osalta 1,4 %. Vastaavasti tuotantotavoitteeksi asetettiin viiden miljoonan euron vuotuinen kasvutavoite. Vuodelle 2015 arvioitua myyntipotentiaalia ja tuotantotavoitetta arvioidaan ja tarvittaessa tarkistetaan vuoden 2013 myynnin perusteella.

Pro Luomun luomumaidon arvoketjuryhmä seuraa luomumaidon markkinan ja tuotannon kehittymistä. Arvoketjuryhmässä on edustettuna koko tuotantoketju maidontuottajista sitä jalostavaan teollisuuteen ja kaupan ammattilaisiin sekä neuvontaan ja tutkimukseen. Arvoketjuryhmien työtä tukee maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Teksti: MMT Marja-Riitta Kottila,toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry LK_FIN_pysty

Tämä artikkeli on julkaistu myös Luomu.fi-sivustolla.

Aiheeseen liittyvää