Suomen luomumarkkinasta kasvisten ja hedelmien osuus on noin kolmannes.
Myydyin luomuvihannes on tomaatti. Juureksista suosituin on porkkana, kakkostilalla peruna. Suosituin luomuhedelmä on banaani.Satovaihtelut heijastuvat markkinoilla
Luomukasvisten markkinat ovat edelleen tasaisessa kasvussa. Luomuporkkana, peruna ja -sipuli ovat vakiinnuttaneet paikkansa kaupan hevitiskissä. Kunkin satovuoden kasvuolot vaikuttavat paljon sadon määrään ja siten myös sen riittävyyteen kevätkaudella.
Useimpien luomupuutarhakasvien sadosta yli puolet tulee 3-5 suurimmalta luomuviljelijältä, joten heidän onnistumisensa vaikuttaa ratkaisevasti koko maan satomääriin.
Tomaatin ja ruukkusalaatin kysyntä luomuna on kasvanut tasaisesti ja ollut ajoittain tuotantoa suurempaa. Luomukaalit, erityisesti parsakaali, ovat viime vuosina kasvattaneet myös osuuttaan.
Tuotantoala kasvaa hitaasti
Kotimaisten luomukasvisten markkinan kasvattaminen edellyttäisi myös tuotannon kasvua. Viime vuosina luomuvihannesten avomaan tuotantoala ei juuri ole kasvanut. Kuluvana vuonna luomuperunan viljelyala kasvoi viisi prosenttia ja porkkanan kymmenen prosenttia. Marjojen ja omenoiden viljelyalat olivat lähes ennallaan. Sipulin viljelyala sen sijaan väheni viidellä prosentilla.
Kasvihuoneala on kasvanut muutamalla tuhannella neliöllä. Uutta kasvihuonealaa tuskin tulee lisää ennen kuin EU:n luomukasvihuonesäädöksen vaikutus suomalaiseen luomukasvihuonetuotantoon tiedetään.
Suurin osa marjoista myydään suoraan tiloilta ja pienempi osa toreilla. Teolliseen pakastukseen luomumarjoja saatiin joitakin kymmeniä tonneja edellisvuosien tapaan. Luomuomenan tuotanto kasvaa vuosi vuodelta, mutta vähittäiskauppoihin asti kotimainen luomuomena päätyy harvoin.
Kasvupotentiaalin toteutuminen edellyttää aktiivisempaa markkinointia
Luomualan tavoitteena on kolminkertaistaa luomumarkkina vuodesta 2011 vuoteen 2015. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Pro Luomun koordinoimat luomualan arvoketjuryhmät ovat laatineet tuoteryhmittäiset kasvupotentiaalit. Alla oleva kaavio kertoo luomukasvisten potentiaaleista (kuvio 1).
Arvoketjuryhmän arvioiden mukaan markkinan kehitys on jonkin verran jäljessä arvioiduista potentiaaleista. Uusien kuluttajien tavoittamiseksi kampanjat olisivat tarpeen. Koska tuotantomäärät ovat vähäiset, kampanjat ja muut selvästi myyntiä kasvattaat toimenpiteet täytyy suunnitella pitkäjänteisesti, hyvissä ajoin ennen uuutta kasvukautta.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.
Pro Luomun luomukasvisten arvoketjuryhmä seuraa luomukasvisten markkinan ja tuotannon kehittymistä. Arvoketjuryhmässä on edustettuna koko tuotantoketju tuottajista jalostavaan teollisuuteen ja kaupan ammattilaisiin sekä neuvonnan ja tutkimuksen edustajat. Arvoketjuryhmien työtä tukee maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.
Teksti: toiminnanjohtaja, MMT Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry ja luomukasvisten arvoketjuryhmän puheenjohtaja Mikko Rahtola, Luomuliitto ry