Luomun globaali kysyntä on kovassa kasvussa: vuonna 2015 luomutuotteiden myynti lisääntyi 10 % ja nousi 81,6 miljardiin US dollariin. Maailman suurimmat luomumarkkina-alueet ovat Pohjois-Amerikka ja Eurooppa.
Suomenkin luomumarkkinat ovat lähteneet vahvaan kasvuun. Viime vuonna luomun myynti lisääntyi 14 % ja kaupan arvioiden mukaan kasvu jatkuu tänäkin vuonna vauhdikkaana. Luomun suosio on saanut myös suomalaisen elintarviketeollisuuden liikkeelle, ja uusia luomutuotteita kehitetään nyt sekä kotimaan- että vientimarkkinoille.
Luomuelintarvikepäivässä 5.10.2017 pohditaan, miksi luomun kysyntä kasvaa ja millainen luomutuote vetoaa vastuullisuutta vaativiin kuluttajiin. Pro Luomun järjestämä elintarvikealan asiantuntijaseminaari pidetään tänä vuonna Finlandia-talossa. Luomuelintarvikepäivä järjestetään nyt neljättä kertaa.
Luomun suosion syyt vaihtelevat maasta toiseen
Luomuelintarvikepäivän esitelmät käsittelevät luomubisnestä kotimaassa ja maailmalla. Globaalia näkökulmaa kasvaville markkinoille avaa johtaja Monique Marez Organic Trade Associationista (USA). Yhdysvalloissa luomulla on 4-5 %:n osuus elintarvikemarkkinoista, eikä kotimainen tuotanto riitä vastaamaan kysyntään. Marez tarkastelee esitelmässään luomun lisääntyvän suosion syitä, jotka Atlantin takana ovat osin erilaisia kuin Euroopassa.
Luomuelintarvikepäivässä kuullaan myös useiden kotimaisten elintarvikevalmistajien, kaupan ja ravintola-alan uusista luomuavauksista ja -strategioista. Esitelmät valottavat niin yritysten luomusatsauksia kuin kuluttajien näkemyksiä. Mielenkiintoisia case-esimerkkejä on luvassa mm. suomalaisesta superfoodista ja luomuleivästä.
Iltapäivän paneelissa vastuullisuuden asiantuntijat ja ruoka-alan visionäärit pohtivat, voiko luomulla vastata ruoantuotannon moninaisiin haasteisiin – vai onko ruokamme tulevaisuus sittenkin koeputkessa? Luomuelintarvikepäivän päätteeksi palkitaan EkoCentrian Luomu SM -ravintolakilpailun ja Luomuliiton Vuoden Luomutuote -kilpailun voittajat.
Katso tästä Luomuelintarvikepäivän 5.10.2017 ohjelma