Lihatukku Harri Tamminen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tamminen kertoo, että luomukaritsan myynnissä on jo alkuvuonna ollut selvää kasvua, lisäksi pääsiäinen on karitsan pääsesonki.
– Yleensä jätämme jonkin verran varastoa, mutta nyt menee ihan kaikki, Pasi Tamminen kertoo.
Suurin osa Tammisen luomukaritsasta myydään pakasteena, koska tuorelihalla ei ole tällä hetkellä ympärivuotista saatavuutta. Suurin tuoteryhmä on luomukaritsan jauheliha. Sen menekki on kasvanut voimakkaasti alkuvuonna.
– Tällä hetkellä pystymme vastaamaan jauhelihan nousseeseen kysyntään hyvin. Sitä on helpompi tehdä lisää kuin paistia ja fileetä, kertoo Pasi Tamminen.
Yritys tekee karitsaa vain luomuna. Pasi Tammisen mukaan karitsan tuotantotapa mahdollistaa luomun hyvin ja yhteistyö sidosryhmien, kuten teurastamojen kanssa on tiivistä. Tavoitteena on, että luomukaritsaa olisi yhä useammassa pöydässä ympäri vuoden.
Pasi Tamminen arvioi, että poikkeustilanne saa kuluttajat pohtimaan valintojaan entistä syvällisemmin.
– Ihmiset ovat kiinnostuneempia siitä, mitä syövät ja arvot korostuvat. Kotimaisen luomun arvo on ihan uudessa mittakaavassa: paikallisuus korostuu ja siinä yhdistyy niin moni hyvä asia, Pasi Tamminen sanoo.
Luomumunien volyymi kasvanut
– Luomumunien volyymi on noussut alkuvuonna verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Nyt koronatilanteen aikana kysyntä meille päin on vielä kasvanut merkittävästi, sanoo Kultamuna-brändistä tunnetun Dava Foods Finland Oy:n myyntijohtaja Ilkka Tirkkonen.
Dava Foods on varautunut ennakkoon pääsiäiseen, joka on vuoden suurin kysyntäpiikki.
– Nyt on kuitenkin niin poikkeuksellinen tilanne, että kuluttajien käyttäytymistä ei voi ennustaa. Kaupassa käydään ehkä harvemmin, keskiostos on suurempi ja kotiinkuljetus suositumpaa, Ilkka Tirkkonen sanoo.
Dava Foodsin horeca-sektorin ylijäämä kohdistetaan kuluttajamarkkinoille. Sillä pystytään vastaamaan kysynnän kasvuun. Ilkka Tirkkonen arvioi, että paikallisia puutteita luomukananmunista voi pääsiäissesonkina tulla, mutta yleisesti ottaen niitä riittää kaikille.
Päivittäistavarakaupalla poikkeuksellinen pääsiäinen
Pääsiäinen tulee olemaan poikkeuksellinen päivittäistavarakaupalle, kun kuluttajat viettävät sitä kotona. Sesongin suosikkien luomukaritsan ja luomukananmunien myynti on kasvanut jo alkuvuonna ja pääsiäiselle povataan lisääntyvää kysyntää.
SOK:n ryhmäpäällikkö Sari Miettusen mukaan kotimaisen luomukaritsan myynti on S-ryhmällä alkuvuonna noussut pakasteena noin 15 prosenttia ja jauhelihatuotteissa jopa liki 40 prosenttia.
– Osaltaan myynnin kasvua selittää se, että olemme tuoneet luomukaritsan jauhelihan aikaisempaa useampiin myymälöihin tarjolle. Se on myös monipuolinen tuote, joka taipuu niin murekkeeksi kuin vaikka grillivartaaksi. Perinteisemmän pääsiäispöydän kunkuksi sopii luomukaritsan putkiluupaisti, kertoo Sari Miettunen.
Sari Miettusen mukaan luomukananmunien myynti oli viime vuonna pääsiäisviikolla noin 15 prosenttia korkeampi kuin tavallisella viikolla. Viime viikkoina kananmunien myynti on kuitenkin ollut noin 20 prosenttia suurempaa kuin yleensä, eli kananmunien kuluttajakysyntä kokonaisuudessaan on kasvanut vallitsevan poikkeustilanteen myötä.
– Olemme pyrkineet varautumaan menekin kasvuun ja luomumunia pitäisi kyllä riittää kaikille, Sari Miettunen sanoo.
Myös Keskolla luomukananmunien ja luomukaritsan myynti on kasvanut alkuvuonna, samoin muun luomulihan.
– Luomutuoteryhmistä kovimmat kasvut ovat kananmunissa, jauhoissa ja hiutaleissa sekä maitovalmisteissa. Yksittäisistä tuotteista esimerkiksi luomuvoissa on kova kehitys, kertoo Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.
Kananmunien menekki on koko kategoriassa suurta tällä hetkellä ja kaupat tilaavat niitä niin paljon kuin on saatavilla. Muutenkin pääsiäiseen varaudutaan Keskolla tilausmääriä lisäämällä.
– Myyntimäärissä tulee varmasti vaihtelua normaaliin pääsiäiseen, kun Uusimaa on eristyksissä ja ravintolat kiinni, Janne Vuorinen sanoo.
Tämä materiaali on tuotettu Euroopan unionin tuella. Tässä tiedotteessa esitetään tekstin kirjoittajan näkemyksiä ja ainoastaan hän on vastuussa sen sisällöstä. Euroopan komissio ja kuluttaja-, terveys-, maatalous- ja elintarvikeasioiden toimeenpanovirasto (Chafea) ei vastaa mistään tekstin sisältämien tietojen käytöstä.