Tanskan luomuihmeen taustalta löytyy kauppojen sitoutuminen luomuun ja kuluttajakampanja.
Vuoden 2017 luomumyynnin lisääntyminen nosti luomun markkinaosuuden Tanskan vähittäiskaupassa 13,3 %:iin. Se on ylivoimaisesti maailman korkein. Esimerkiksi Ruotsissa vastaava osuus oli viime vuonna 7,4 % ja Suomessa 2,3 %.
Osan Tanskan hurjasta luomukasvusta selittää se, että myyntitilastoon saatiin viime vuonna ensimmäistä kertaa mukaan verkkokaupan luvut. Se ei kuitenkaan yksin selitä kasvua, vaan tanskalaiset ostavat luomua yhä innokkaammin myös perinteisistä ruokakaupoista.
Tanskassa luomu on erittäin suosittua myös ravintoloissa, joiden myynnistä luomun osuus oli viime vuonna 9,2 %.
Kampanja normalisoi luomua
Tanskan luomualan yhteistyöjärjestön Organic Denmarkin markkinointijohtaja Pernille Bundgård arvioi, että luomutuotteiden myynnin kehitys on osin seurausta ruokakaupan ketjujen aktiivisesta työstä luomuvalikoimien laajentamiseksi. Myyntiä kirittää myös Organic Denmarkin vetämä Ren Madglæde -kampanja (Puhdasta ruokailoa), jota rahoittavat EU ja tanskalaiset luomualan yritykset.
– Kampanja on suunnattu laajalle joukolle tanskalaisia, jotka suhtautuvat myönteisesti luomuruokaan, mutta ostavat sitä vain satunnaisesti. Kampanjan avulla pyrimme tekemään luomusta tavallisen valinnan. Konkreettisena tavoitteena on nostaa luomun myyntiä 50 % vuodesta 2016 vuoteen 2019, Bundgård tarkentaa.
Tanskalaisten kauppaketjujen sitoutumista luomuun kuvastaa se, että muutamat ketjut myyvät tiettyjä tuotteita vain luomuna. Bundgård kertoo, että esimerkiksi Irma-kauppaketjun valikoimissa ovat sitruuna, banaani ja porkkana tarjolla vain luomuna, ja Føtex-ketju myy juureksia vain luomuna.
Kaurahiutaleet käyvät kaupaksi luomuna
Pernille Bundgård toteaa, että luomusta on tullut Tanskassa jo lähes valtavirtaa. Peräti 51,4 % kansalaisista ostaa luomua joka viikko.
Luomu myy huomattavan hyvin monissa tuoteryhmissä. Korkein markkinaosuus luomulla on kaurahiutaleissa, joiden kokonaismyynnistä 52 % tulee luomusta. Porkkanoissa luomun markkinaosuus on 42 % ja jugurteissa noin 39 %.
Hyvin myyvät myös luomukananmunat ja -maito, joilla on omissa tuoteryhmissään lähes kolmanneksen markkinaosuus.
– Luomu vetoaa enemmän tai vähemmän kaikkiin tanskalaisiin, mutta eniten sitä ostavat pikkulapsiperheet sekä hyvin koulutetut kaupunkilaiset. Tutkimusten mukaan tärkein motiivi ostaa luomutuotteita on torjunta-ainejäämättömyys, Bundgård tarkentaa.
Valtiovalta kannustaa ja ala tekee yhteistyötä
Tanskan vahva asema luomumaana on pitkän kehityksen tulos. Vuonna 1987 maa sääti ensimmäisenä maailmassa kansallisen luomulainsäädännön ja kaksi vuotta myöhemmin lanseerasi valtiollisesti valvotun luomumerkin, punaiseen Ø-logon. Nykyään sen tunnistaa 98 % ja siihen luottaa 80 % kuluttajista.
Myös valtiovallan satsaukset luomun edistämiseen ovat olleet pitkäjänteisiä ja laaja-alaisia. Luomulle on luotu kysyntää kannustamalla etenkin julkisia ruokapalveluja luomutuotteiden käyttöön.
Myös viljelijöitä kannustetaan siirtymään luomuun, ja etenkin parina viime vuonna uusia tuottajia on tullut paljon. Tanskassa on nyt noin 3 500 luomuviljelijää ja luomulla on noin 9 % maan peltoalasta. Kansallisen luomuohjelman tavoite on nostaa luomun osuus 15 %:iin vuonna 2020.
– Meillä on vakaa politiikka sekä innovatiivisia tuottajia ja elintarvikeyrityksiä. Lisäksi luomutuotteita valmistava teollisuus tekee ainutlaatuista yhteistyötä luomun edistämiseksi, Pernille Bundgård tiivistää.
Yhteistyön foorumina toimii Organic Denmark, jonka jäseninä on 220 elintarvikeyritystä, 940 luomutuottajaa sekä vähittäiskaupan ketjut ja ruokapalveluala. Lisäksi Organic Denmark edistää tanskalaisten luomutuotteiden vientiä.
– Tavoitteemme on löytää uusia keinoja lisätä luomun markkinaosuutta ja tasoittaa tietä luomun kasvulle ja kehitykselle sekä Tanskassa että ulkomailla, Bundgård määrittelee.