Edellinen Pro Luomu mukana Ateria-tapahtumassa
Seuraava Pro Luomulle ensimmäinen kunniapuheenjohtaja ja kunniajäsen
Uutiset

Harri Hovi: Pro Luomu luo uudenlaista toimintakulttuuria koko elintarvikealalle

Jaa:
Juhlavuoden haastattelussa Pro Luomun puheenjohtaja Harri Hovi toivoo, että järjestön toiminnassa pysyy tulevaisuudessakin avoimuus, into ja sitoutuneisuus. Luomun kasvua tukevat hänen mielestään vastuullisuuden vahva trendi sekä luomun tähän asti toteutunut kasvu.

K-ryhmän tavarakaupan ja vastuullisuuden johtaja Harri Hovi valittiin Pro Luomun hallituksen puheenjohtajaksi noin vuosi sitten. Sitä ennen hän oli toiminut yhdistyksen varapuheenjohtajana jo vuodesta 2017 lähtien. Kysyimme Harrilta, miltä ensimmäinen vuosi nuijan varressa on tuntunut?

Koronavuosi tiivisti yhteistyötä

”Toimintahan oli minulle tuttua, mutta on ollut iloinen yllätys, että eri elintarvikeketjun osapuolet pystyvät luomun kautta löytämään yhteisen sävelen. Tässä mielessä Pro Luomu luo elintarvikealalle uudenlaista toimintakulttuuria, joka säteilee luomua laajemmalle”, iloitsee Harri Hovi.

Kulunutta vuotta on vahvasti sävyttänyt koronapandemia ja sen tuomat muutokset ostokäyttäytymiseen ja toimintatapoihin. Harri Hovi näkee hankalassa ajassa kuitenkin myös hyvää.

”Nämä rajut myynnin heilahtelut ovat mielestäni vain tiivistäneet yhteistyötä. Kaikille uudessa ja yllättävässä tilanteessa olemme Pro Luomun hallituksessa pystyneet yhdessä analysoimaan tulevaisuutta ja pohtimaan, mikä on luomun merkitys kuluttajalle koronan aikana ja sen jälkeen”, hän sanoo.

Luomun kasvulle on hyvä edellytykset

Harri Hovi pohtii Pro Luomun vision tavoitteita: Luomun osuus kuluttajien ostoskorissa ja ravintoloiden tarjonnassa tuplaantuu, luomu on kestävän ruuantuotannon tunnustettu veturi ja Pro Luomu on luomualan johtava viestijä, vaikuttaja ja yhteistyön rakentaja.

”Näistä on helpoin saavuttaa tuo Pro Luomua koskeva tavoite, siitäkin syystä, että se on eniten omissa käsissä. Pro Luomussa on osaava porukka ja ollaan mielestäni tuota tavoitetta jo hyvin lähellä” arvioi Harri Hovi ja jatkaa: ”Kaikkihan ne pitää saavuttaa ja uskon niin myös tapahtuvan.”

Luomun kasvua tukevat Harri Hovin mielestä vastuullisuuden vahva trendi sekä luomun tähän asti toteutunut kasvu. Hyödyntämätöntä potentiaalia kuvaa muun muassa se, että luomun markkinaosuus on naapurimaissa Suomea suurempi.

”Luomun myynti on kasvanut koko 2010-luvun, ja korona-aikanakin luomu on pitänyt pintansa. Kysyntäpotentiaalin toteutumiseen tarvitaan lisää uusia tuotteita, erityisesti niihin tuotesegmentteihin, jotka nyt ratsastavat vastuullisuusaallon harjalla, kuten erilaiset kasvipohjaiset ruuat”, hän pohtii.

Avoimuus, into ja sitoutuneisuus seuraavankin vuosikymmenen kulmakiviä

Pro Luomu juhlii tänä vuonna ensimmäistä vuosikymmentään. Millaisena nykyinen puheenjohtaja näkee Pro Luomun seuraavan vuosikymmenen?

”Koko elintarvikeketjua kehittäviä foorumeita tarvitaan lisää ja siksi Pro Luomun esimerkki on erittäin tarpeellinen. Haluan ehdottomasti säilyttää Pro Luomussa nykyisen avoimen keskustelun sekä hallituksen innostuksen ja sitoutumisen. Toivoisin, että jäsenyritykset ovat aktiivisia ja että saadaan myös uusia jäseniä.”

Pro Luomussa on nyt 78 jäsenyritystä- ja yhteisöä. Puheenjohtaja toivoo monipuolista jäsenkenttää sekä yritysten koon että kehitysvaiheen näkökulmasta. ”Luomuliiton järjestämä luomutuotekilpailu osoitti taas kerran, miten paljon on ja syntyy uusia yrityksiä, joilla on innovatiivisia tuotteita” kiittelee Harri Hovi, joka oli mukana voittajan valinneessa asiantuntijaraadissa.

Hovin perheessä juodaan luomukahvia

Kysyttäessä Hovin perheen luomusuosikkia, puheenjohtaja vahvistaa luomun myyntidataa kuvaavia tilastoja. ”Meillä luomusuosikit ovat tyypilliset lapsiperheen tuotteet banaani ja maito. Viime aikoina myös kahvi on vaihtunut luomuksi”.

Aiheeseen liittyvää