Teksti: tavarakaupan johtaja Harri Hovi, K-ryhmän päivittäistavaratoimiala
Luomuruoan suosio kasvaa niin Suomessa kuin koko Euroopassa. Ruoan eettisyys nousee ruokavalinnoissa yhä tärkeämpään rooliin. Myös tuotantoeläinten hyvinvointi on monelle yhä tärkeämpi ostovalintoja ohjaava tekijä. K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksemme mukaan tiedostava kuluttaminen vaikuttaa arjen ruokavalintoihin jopa 55 prosentilla suomalaisista. 18 prosenttia tiedostavista kuluttajista sanoo valitsevansa ostoskoriinsa tänä vuonna enemmän luomua.Tilastojemme mukaan eniten luomua ostavat lapsiperheet ja aikuistaloudet, mutta sinkkujen ja nuorten parien osuus kasvaa tällä hetkellä nopeimmin. Suosituimmat luomutuotteet K-ruokakaupoissa ovat maito, kananmuna, banaani ja kahvi. K-ryhmän myyntidatan mukaan todennäköisimmin luomua valitaan ostoskoreihin Ahvenanmaalla, Uudellamaalla ja Pohjanmaalla. Vähiten luomua on ostoskoreissa Kainuussa, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa.
Luomun suosion kasvu on näkynyt jo pitkään K-ruokakaupoissa, sillä luomuruoan myynti on lisääntynyt tasaisesti koko 2010-luvun ajan ja viime vuosina kasvu on ollut 15–20 prosentin luokkaa.
Omalta osaltamme vastaamme lisääntyneeseen kysyntään kasvattamalla vuoden 2019 aikana K-ryhmässä Pirkka Luomu -valikoimaamme nykyisestä noin 120 tuotteesta lähes 200 tuotteeseen. Uusien tuotteiden joukossa on runsaasti joka päivä tarvittavia tuotteita.
Haluamme tehdä luomun valitsemisesta helppoa, jotta luomu voi kuulua yhä useamman suomalaisen arkeen. Valitsemalla yhä useammin ruokalautaselleen luomua, suomalaiset kuluttajat pystyvät osaltaan tekemään vastuullisempia tekoja omassa arjessaan. Yksittäisen kuluttajan näkökulmasta teko on pieni, mutta jos saman arjen valinnan tekee miljoona K-kaupan asiakastamme, on vaikuttavuudella jo melkoista mittakaavaa.