Edellinen Kattava ja valvottu luomustandardi on olemassa
Seuraava Försäljningen av ekoprodukter omsatte över 200 miljoner euro
Uutiset

Luomun myynti nousi yli 200 miljoonaan euroon

Jaa:

Suomen luomumarkkinat kasvoivat lähes neljänneksellä viime vuonna.

Pro Luomu ry:n arvion mukaan luomutuotteita myytiin 202 miljoonalla eurolla vuonna 2012, mikä oli 24 % enemmän kuin edellisvuoden 163 miljoonaa euroa.
Arvio perustuu kaupparyhmiltä kerättyihin tietoihin viime vuoden myyntiluvuista.

Luomun myynti kasvoi elintarvikkeiden kokonaismarkkinoita selvästi ripeämmin, sillä päivittäistavarakaupan keskimääräinen vuosikasvu oli viime vuonna 5,3 %. Kasvun myötä luomun markkinaosuus nousi 1,6 %:iin, kun se vuonna 2011 oli 1,3 %. Luomun kysyntä keskittyy vahvasti pääkaupunkiseudulle, jossa luomun markkinaosuus oli 2,5 %:n luokkaa.

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila on hyvin tyytyväinen lukuihin. Hän toteaa, että tällä vauhdilla saavutetaan alan kasvutavoite eli luomun myynnin nostaminen 330 miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä.

— Kuluttajat valitsevat luomua puhtauden, eläinten ja ympäristön hyvinvoinnin sekä läpinäkyvän tuotantoketjun takia. Uskon, että ne ovat tänä vuonna vähintään yhtä tärkeitä asioita kuin viime vuonna. Myynin kasvuun vaikuttaa myös tarjonta ja sen kehittyminen, Kottila pohtii.

Ostetuin luomutuote on maito

Suomen ostetuin yksittäinen luomutuote on luomumaito. Kaupan mukaan lähes viidennes luomun kokonaismyynnistä tulee nestemäisistä maitotaloustuotteista. Myös hedelmien ja vihannesten osuus luomumyynnistä on samaa luokkaa, noin 19 %. Tuoreita leipomotuotteita on luomumyynnistä lähes 10 %.

Nielsen kuluttajapaneelin keräämien tietojen mukaan luomun markkinaosuus on muutamissa tuoteryhmissä selvästi suurempi kuin luomun kokonaismarkkinaosuus 1,6 %. Esimerkiksi luomuhiutaleiden markkinaosuus omassa tuoteryhmässään on yli 10 %, luomuruokaöljyn lähes 10 % ja luomukananmunien runsaat 8 %. Tummista leivistä eli ruisleivistä noin 5 % on luomua.

Kottila toteaa, että luomutuotteiden markkinaosuutta elintarvikkeiden kokonaismarkkinoista vähentää valikoiman niukkuus.

— Luomutuotteiden valikoima on pieni tai olematon isoissa tuoteryhmissä kuten liha ja lihavalmisteet, makeiset ja pakasteet, hän muistuttaa.

Luomu kasvaa myös maailmalla

Luomun myynti on kasvanut myös maailmalla koko tämän vuosituhannen ajan. Tuoreimmat tiedot ovat Organic Monitorin keräämiä vuodelta 2011, jolloin luomun maailmanmarkkinat olivat lähes 63 miljardin dollarin eli noin 47-48 miljardin euron suuruiset. Maailman luomumarkkinat kasvoivat edellisvuodesta reilut 6 %.

Vuoteen 2000 verrattuna maailmalaajuiset luomumarkkinat ovat kasvaneet 3,5-kertaisiksi. Viime vuosina kasvuvauhti on hidastunut jonkin verran maailmanlaajuisen talouskriisin vanavedessä.

Luomun ehdottomasti suurimmat markkina-alueet ovat Pohjois-Amerikka ja Eurooppa. Ne kattavat yhdessä noin 96 % luomun kokonaismarkkinoista maailmassa. Luomutuotanto sen sijaan on jakautunut tasaisemmin eri mantereille.

Euroopassa luomua ostetaan eniten Saksassa, jonka osuus koko maanosan luomumyynnistä on noin 30 %. Muita vahvoja luomukulutusmaita Euroopassa ovat Ranska, Iso-Britannia ja Italia. Suurin markkinaosuus luomulla on kuitenkin Tanskassa, yli 7 % maan kaikesta ruoka- ja juomamyynnistä.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252

Aiheeseen liittyvää