Happy Modern pushing trolley in supermarket

Luomumarkkinat kasvoivat aiempaa hitaammin

Suomen luomumarkkinat ovat yhä kasvussa, mutta kasvuvauhti on hidastunut ennätyksellisistä edellisvuosista.

Pro Luomu ry:n laatima arvio perustuu kaupparyhmiltä kerättyihin tietoihin.

Luomumarkkinoiden suuruus ajanjaksolla 1.7.2012–30.6.2013 on kaupan lukujen perusteella arvioituna noin 215 miljoonaa euroa. Vastaavaan vuoden takaiseen ajanjaksoon verrattuna markkinat ovat kasvaneet noin 18 %. Kalenterivuonna 2012 luomumarkkinoiden kokonaiskasvu oli peräti 24 %.

Tämän vuoden puolella markkinoiden kasvu on kuitenkin ollut selvästi viime vuotta hitaampaa ja jää Pro Luomun arvion mukaan alle kymmeneen prosenttiin.

Taloussuhdanne näkyy kulutuksessa

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila pitää kehitystä odotettuna, sillä heikko taloussuhdanne näkyy suomalaisten kaikessa kulutuksessa. Luomuruoan myynti kasvaa silti yhä nopeammin kuin elintarvikkeiden kokonaismarkkinat.

– On positiivista, että talouden heikosta kehityksestä huolimatta luomumarkkinat yhä kasvavat. Se kertoo siitä, että luomu ja sen edustamat asiat kuten eläinten hyvinvointi ja lisäaineiden välttäminen kiinnostavat kuluttajia, hän korostaa.

Kottila toteaa, että luomuvaihtoehto valitaan yhä useammin tuoteryhmissä, joissa hinta ei ylitä kuluttajien kipukynnystä tai hintaero tavanomaiseen tuotteeseen nähden on pieni.

Myynnin kehitys vaihtelee tuoteryhmittäin

Luomun myynnin kehitys vaihtelee tuoteryhmittäin. Suomen ylivoimaisesti ostetuin luomutuote on luomumaito: maitotuotteiden osuus Suomen luomumarkkinoista on noin kolmannes. Juustojen, jogurttien, voin ja ruoanvalmistustuotteiden myynti on sen sijaan edelleen melko vähäistä.

Kasvavia tuoteryhmiä ovat mehut ja mallasjuomat, hedelmät, kahvi, jauhot sekä lastenruoat, snacks-tuotteet ja jäätelö. Kasvua selittää osin se, että näissä ryhmissä markkinoille on tullut uusia luomutuotteita. Haasteellisia tuoteryhmiä ovat puolestaan tuore liha ja tuoreet leipomotuotteet.

– Luomulihan tarjonta on parantunut hieman, mutta sen menekkiä hidastaa yhä raaka-aineen saatavuusongelmat sekä tietyissä tuotteissa myös iso hintaero suhteessa tavanomaisiin tuotteisiin, Kottila arvioi.

– Luomujauhojen myynnin kasvu puolestaan kertonee siitä, että ostoleivän sijaan kuluttajat leipovat aiempaa enemmän itse kotona. Luomuleivän tarjonnassa on lisäksi paikallisesti isoja eroja, Kottila pohtii.

Kasvun odotetaan jatkuvan

Pro Luomun toiminnanjohtaja Kottila arvelee, että luomun myynti kasvaa myös loppuvuoden ajan. Hän muistuttaa, että myynnin kehitykseen vaikuttaa valikoiman kasvu, ja alkusyksyn aikana tehdyt useat tuotelanseeraukset eivät vielä näy alkuvuoden luvuissa.

– Syksy on kotoilun aikaa ja myös syksyn luomusato on nyt parhaimmillaan, hän toteaa.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252 LK_FIN_pysty