Tanskan luomumyynti jatkaa kasvamistaan. Vuonna 2020 luomumyynti kasvoi 14 %, mikä nosti luomun markkinaosuuden peräti 12,8 %:iin. Osuus on korkeampi kuin missään muussa maailman maassa. Esimerkiksi Suomessa vastaava luku oli 2,6 % ja Ruotsissa 8,7 % vuonna 2020.
Lisäksi Tanskassa luomuelintarvikkeiden myynti asukasta kohden on maailman suurinta, sillä esimerkiksi vuonna 2019 tanskalaiset kuluttajat käyttivät keskimäärin 344 euroa luomuruokaan.
Luomu Coop-vähittäiskauppaketjussa
Tanskan suurimmassa vähittäiskauppaketjussa Coopissa luomun markkinaosuus on vielä Tanskan keskiarvoakin korkeampi, tällä hetkellä 16 %. Vuosittainen luomumyynnin kasvu on Coopissa ollut viime vuosina 10 %:n luokkaa.
Irma, joka on Coopin operoima supermarkettiketju, on tunnettu laajasta luomutuotteiden valikoimastaan. Osa Irman valikoimissa olevista tuotteista on saatavilla vain luomuna kuten esimerkiksi sitruuna, banaani ja porkkana. Irmassa luomun markkinaosuus onkin tällä hetkellä huikeat 40 %.
Coopin ympäristö- ja vastuullisuusjohtaja Signe D. Frese on ollut viemässä yhdeksän vuotta ketjua kohti luomuisuutta yhdessä 23 henkilön tiiminsä kanssa. Signen johdolla tiimi auttaa kauppaketjua kehittymään entistä vastuullisemmaksi. Luomumyynnin tarkastelun lisäksi työ käsittää MSC- ja FSC-sertifiointiin liittyviä asioita, ihmisoikeuskysymysten tarkastelua sekä kiertotalouteen ja ilmastonmuutokseen liittyviä asioita.
Coopissa myydään vain luomubanaaneja
Signe D. Frese kertoo, että Coopin myydyimmät luomutuotteet ovat maito, vihannekset, jauhot ja banaanit. Tämä lista on hyvin lähellä Suomen myydyimpien luomutuotteiden listaa, sillä Suomen suosituin yksittäinen luomutuote on pitkään ollut banaani ja myydyimpiä luomutuoteryhmiä hedelmät, vihannekset ja maito.
– Ison työn tuloksena kaikissa Coopin kaupoissa myydään nykyään vain luomubanaaneja, eikä lainkaan enää tavanomaisesti tuotettuja. Olen tästä muutoksesta todella tyytyväinen. Yksittäisistä tuotelanseerauksista minua ilahduttaa erityisesti luomupurukumi, hän kertoo innoissaan.
Signe itse ostaa lähes aina luomuruokaa. Hän suosii luomua, koska se on ympäristöystävällisempi vaihtoehto ja myös tae siitä, että eläinten hyvinvointi on otettu tuotannossa hyvin huomioon.
– Luomutuotanto on hyvä esimerkki kokonaisvaltaisesta ja vastuullisesta sertifiointijärjestelmästä, toteaa Signe.
Mitä menestystarinan takana on?
Tanskan menestys maailman suurimpana luomumaana ei suinkaan ole tullut yhdessä yössä, vaan on ollut pitkän kehityksen tulos. Jo vuonna 1987 maa sääti ensimmäisenä maailmassa kansallisen luomulainsäädännön ja kaksi vuotta myöhemmin lanseerasi valtiollisesti valvotun punaisen Ø-logon.
Selittääkö tämä Ø-logo sen, että Tanskan vähittäiskaupoissa luomun markkinaosuus on maailman korkein vai onko taustalla kenties jotain muutakin?
Tästä saamme kuulla lisää virtuaalisesti järjestettävässä Luomuelintarvikepäivässä 27.10., kun Signe D. Frese kertoo luomuruoan menestystarinasta Tanskan vähittäiskaupassa.