Edellinen Luomuala kasvoi hyvin vahvoilla viljelyalueilla
Seuraava Pro Luomu etsii uutta toiminnanjohtajaa
Tiedotteet

Luomuvihannesten valikoima on laajentunut

Jaa:
Ruokakaupoissa tarjolla oleva luomuvihannesten valikoima on laajentunut aiempiin vuosiin verrattuna. Suomalaisten luomuvihannesten satokausi on parhaimmillaan juuri nyt ja jatkuu syyskuun ajan.

Luomukasvisten myynti päivittäistavarakaupassa on lisääntynyt koko 2010-luvun ajan, ja koronakevät kasvatti luomuhedelmien ja -vihannesten menekkiä entisestään. Nyt luomukasviksissa on myös runsaasti valinnanvaraa.

Parhaillaan käynnissä olevan satokauden myötä kauppojen hevi-osastoille on tullut useita luomuvihanneksia, joita aiemmin ei ole ollut saatavilla kotimaisena. Tämän syksyn luomu-uutuuksia ovat esimerkiksi suomalainen fenkoli, jättisipuli, kyssäkaali ja lehtiselleri.

Luomukasvisten valikoiman laajenemisen taustalla on sekä luomupuutarhatilojen kasvivalikoiman lisääntyminen että luomutilojen määrän kasvu, kun tavanomaisia puutarhatiloja on siirtynyt luomuun. Viime vuonna Suomessa toimi 195 luomupuutarhatilaa, ja ne tuottivat yhteensä 1 269 hehtaarilla avomaan luomuvihanneksia.

Kauppa vastaa kuluttajien toiveisiin

Kesko on lisännyt tarjoamiensa luomuvihannesten valikoimaa kauppiaidensa ja kuluttajien toivomuksesta. Osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen Keskolta muistuttaa, että K-kaupoissa on lisäksi paljon paikallista hankintaa.

– Kotimaisten luomu-uutuuksien menekistä on vaikea sanoa vielä mitään, koska kausi on kesken. Monet luomukasvikset kypsyvät myöhemmin kuin tavanomaiset, hän huomauttaa.

Eronen toteaa, että yleensä uutuudet kasvattavat luomukasvisten myyntiä, mutta mikään itsestäänselvyys se ei kuitenkaan ole.

Valikoimapäällikkö Tiina Pensanen SOK:lta kertoo, että myös S-ryhmän myymälöiden valikoimassa on tänä syksynä kotimaisia uutuuksia.

– Meidän näkökulmastamme kuluttajat ovat löytäneet luomu-uutuudet, vaikka ne ovatkin vähän erikoisempia tuotteita. Tutumpia kasviksia kuten perunaa, porkkanaa ja kaalia on jo kivasti saatavilla luomuna, hän toteaa.

Pensanen arvioi, että kysyntää voisi olla myös sellaisille luomukasviksille, joita tähän asti on ollut saatavilla vain tuontina.

– Suomalainen luomupaprika tai -munakoiso voisi olla mielenkiintoinen, hän pohtii.

Uutta kautta suunniteltava ajoissa

Kotimaisia vihanneksia välittävän Tuoreverkon markkinointipäällikkö Ulla Kojonkoski kertoo, että kotimaisten luomuvihannesten valikoima on laajentunut kuuden viime vuoden aikana todella paljon. Tuoreverkon tuottajaverkostoon kuuluu noin kymmenen luomupuutarhatilaa.

– Kuuntelemme kauppaa herkällä korvalla. Jos asiakas sanoo, että jotain uutta luomutuotetta tarvittaisiin, etsimme sille yhdessä viljelijän, Kojonkoski sanoo.

Hänen mukaansa kauppa on ottanut uudet luomuvihannekset innokkaasti vastaan.

– Kasvisten kanssa on osattava mennä pitkällä aikajänteellä, sillä ensi vuoden viljelysuunnitelmia tehdään tiloilla heti kasvukauden päätyttyä. Luomutilojen on hyvä haistella maailman tuulia ja kokeilla uusia tuotteita ensin pienessä mittakaavassa, ennen kuin tarjoaa niitä isommin myyntiin, Kojonkoski toteaa.

Luomuvihannekset enemmän esille?  

Hedelmien ja vihannesten tukkumyyntiin erikoistuneessa Satotukussa havaittiin koronakevään lisänneen luomukasvisten menekkiä. Yrityksen myyntipäällikkö Annika Hongell-Hakkarainen arvioi, että yksi syy siihen voi olla se, että luomukasvikset ovat usein valmiiksi pakattuja, minkä takia ihmiset ostivat niitä mieluummin kuin irtotuotteita.

Hongell-Hakkaraisen mukaan suomalaisilla luomupuutarhatuottajilla on kova halu laajentaa valikoimaansa. Uuden vihanneksen ottaminen viljelyyn on tuottajalle kuitenkin aina iso riski.

– Olisi hienoa, jos kotimaisten luomuvihannesten parhaaseen sesonkiaikaan niitä nostettaisiin myös kampanjoissa enemmän esille. Kuluttajia voisi kiinnostaa esimerkiksi luomutuottajien lyhyet esittelyt tuotteiden yhteydessä, hän ehdottaa.

Hongell-Hakkarainen uskoo, että lisänäkyvyys vauhdittaisi luomukasvisten myyntiä. Myös kohtuullinen hinnoittelu edistäisi niiden menekkiä.

Lisätietoja:

osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen, Kesko Oyj
liisa.eronen@kesko.fi, puh. 050 551 7784

valikoimapäällikkö Tiina Pensanen, SOK Marketkauppa
tiina.pensanen@sok.fi, puh. 040 537 4070

myyntipäällikkö Annika Hongell-Hakkarainen, Satotukku Oy
annika.hongell@satotukku.fi, puh. 040 900 9192

markkinointipäällikkö Ulla Kojonkoski, Tuoreverkko Oy
ulla.kojonkoski@tuoreverkko.fi, puh. 044 386 1261

toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry
marja-riitta.kottila@proluomu.fi, puh. 0405819252


              

Tämä materiaali on tuotettu Euroopan unionin tuella. Artikkelissa esitetään tekstin kirjoittajan näkemyksiä ja ainoastaan hän on vastuussa sen sisällöstä. Euroopan komissio ja kuluttaja-, terveys-, maatalous- ja elintarvikeasioiden toimeenpanovirasto (Chafea) ei vastaa mistään tekstin sisältämien tietojen käytöstä.

Aiheeseen liittyvää