Edellinen Diverfarming-hankkeella monimuotoisuutta edistävää viljelyä
Seuraava Suomalaisyritykset joukolla maailman merkittävimmässä luomutapahtumassa
Tiedotteet

Luomun myynti tuplaantui reilusti vuosikymmenessä

Jaa:
Luomun myynti on kasvanut koko 2010-luvun ajan. Uudet tuotteet ja osuminen kuluttajatrendeihin selittävät osan kasvusta, mutta luomu on myös arkipäiväistynyt ja pitää paikkansa peruselintarvikkeiden myynnissä.

Vähittäiskaupan luomutuotteiden myynti lisääntyi 9,6 prosenttia vuonna 2019. Luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu arvioi, että viime vuonna luomutuotteita myytiin yhteensä noin 368 miljoonalla eurolla.

Luomun myynti on 2010-luvun aikana yli kaksinkertaistunut. Pro Luomu aloitti luomumyynnin seuraamisen vuonna 2011, jolloin se oli noin 163 miljoonaa euroa.

Luomun myynti 2011-2019

Luomun myynti kasvoi hieman edellisvuotta enemmän. Luomun myynti kasvaa edelleen reilusti enemmän kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti, joka kasvoi viime vuonna 2,6 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan koko ruokamyynnistä luomun osuus kasvoi 2,6 prosenttiin.

Suomen luomumarkkinoita koskevat luvut ovat arvioita, jotka perustuvat päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä saatuihin myyntitietoihin.

Suosituimmat tuoteryhmät pitävät pintansa

Suurimmat tuoteryhmät luomumyynnissä olivat viime vuosien tapaan hedelmät, maito ja muut nestemäiset maitotuotteet sekä vihannekset. Hedelmä- ja vihannesosastoilta myydään yli 20 prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupan luomumyynnistä.

Myös kahvi ja kananmunat olivat edelleen suosittuja luomutuotteita. Yhteensä näiden viiden suosituimman tuoteryhmän osuus luomumyynnistä on noin 45 prosenttia.

Suhteellisesti eniten luomumyyntiään kasvattivat panimotuotteet sekä pakasteet.

– Pienpanimoiden luomuoluet sekä erityisesti kombucha siivittivät luomun kasvua panimojuomien tuoteryhmässä. Ilahduttavaa on luomun kasvu myös pakasteissa. Jäätelöiden ja marjojen lisäksi kovasti toivottujen vihannespakasteiden tarjonta on lisääntynyt, mikä näkyy myös myynnin vahvana kasvuna, sanoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Myös juustoissa ja lastenruoassa luomumyynnin kasvu oli merkittävää.

– Juuston hyvää kasvua selittävät tarjonnan laajeneminen myös viipaloituihin ja vähärasvaisempiin juustoihin. Lapsiperheissä luomua suositaan, joten lastenruokien vahva kasvu ei ole yllätys, Marja-Riitta Kottila sanoo.

Yleinen maidon kulutuksen väheneminen näkyy luomumaidon myynnin kasvun tasaantumisena. Myös luomulihan myynnissä kasvu on tasaantunut.

– Teollisuuden ja kaupan mukaan tuoreelle lihalle ja lihatuotteille olisi kysyntää eli potentiaalia myynnin kasvuun olisi, mutta viime vuonna myyntiin vaikuttivat erityisesti saatavuusongelmat, kertoo Marja-Riitta Kottila.

Luomun markkinaosuuksia vuonna 2019
Luomun kulutus yleistyy

Luomun kulutus on yleistynyt 2010-luvulla. Vuonna 2019 jo 2,2 miljoonaa aikuista kertoi ostavansa luomua vähintään kuukausittain. Määrä on noussut puolella miljoonalla vuodesta 2010. (Luomun kuluttajabarometri 2019, Pro Luomu ry)

– Luomua ostetaan monista syistä. Kun kuluttajilta kysyttiin, miksi he suosivat luomua, tärkeimmäksi syyksi nousi puhtaus. Seuraavina tulivat hyvä maku ja ympäristöystävällisyys, joiden merkitys on viime vuosina noussut, kertoo Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

Lisätietoja:
Marja-Riitta Kottila,
toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry,
puh. 040 581 9252,
marja-riitta.kottila@proluomu.fi


                

Tämä materiaali on tuotettu Euroopan unionin tuella. Tässä tiedotteessa esitetään tekstin kirjoittajan näkemyksiä ja ainoastaan hän on vastuussa sen sisällöstä. Euroopan komissio ja kuluttaja-, terveys-, maatalous- ja elintarvikeasioiden toimeenpanovirasto (Chafea) ei vastaa mistään tekstin sisältämien tietojen käytöstä.

Aiheeseen liittyvää