Luomun kysyntä Suomessa kasvoi aiempaa kiivaammin viime vuonna: luomuelintarvikkeiden myynti vähittäiskaupoissa lisääntyi 14 prosenttia. Kasvu oli selvästi vahvempaa kuin muutamina edellisvuosina. Se ylitti reippaasti myös koko päivittäistavarakaupan yhden prosentin kasvun vuonna 2016.
Pro Luomun arvion mukaan luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa yhteensä 273 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Luomun markkinaosuus elintarvikemyynnin arvosta nousi kahteen prosenttiin. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin tietoihin.
Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila iloitsee siitä, että luomun myynti on näin vahvalla kasvu-uralla. Hän toteaa, että luomun kulutus on arkipäiväistynyt ja luomusta on tullut ihan tavallista ruokaa.
– Luomussa yhdistyy monta kulutusta ohjaavaa trendiä, kuten hyvinvointi, luonnollisuus ja vastuullisuus. Tarjonnan parantuessa yhä useampi suomalainen valitsee yhä useammin luomun, Kottila analysoi.Luomu on kasvun kehässä
Luomumarkkinoiden kasvua siivittivät viime vuonna kiinnostavat uutuuslanseeraukset etenkin tuoteryhmissä, joissa aiemmin on ollut niukasti luomuvaihtoehtoja.
– Luomu on nyt kasvun kehässä. Vahva kasvu kannustaa elintarvikeyrityksiä kehittämään uusia luomutuotteita, jotka edelleen kasvattavat markkinoita. Myös kauppa suhtautuu näkymiin myönteisesti ja odottaa, että luomumarkkinoiden kasvu jatkuu, Kottila toteaa.
Niin ikään luomun menekkiä tukevat ruokatrendit näyttävät jatkuvan vahvoina.
Luomukahvi ja -lastenruoat kovimmat nousijat
Luomumyynnin kova kasvu näkyi lähes kaikissa tuoteryhmissä. Eniten lisääntyi luomukahvin sekä luomulastenruokien myynti: kummassakin tuoteryhmässä kasvu oli huimaa 50 %:n luokkaa.
– Luomukahvien myyntiä on lisännyt tuotevalikoiman laajeneminen. Myös luomulastenruokien valikoima on varsin hyvä: tuoteryhmän kasvussa näkyy yleinen luomukulutuksen motiivi eli se, että lapsille halutaan tarjota puhtainta ja turvallisinta ruokaa, Kottila arvioi.
Myös juustojen, hiutaleiden ja suurimojen sekä kananmunien myynti luomuna lisääntyi viime vuonna merkittävästi. Niin ikään monet trendituotteet kuten kookosrasva ja superfoodit menestyivät luomuna. Lievässä laskussa oli vain luomupanimojuomien myynti.
Hevi ja maito isoimmat luomutuoteryhmät
Suurin luomutuoteryhmä oli viime vuonna sama kuin ennenkin: hedelmät ja vihannekset tuovat lähes viidenneksen luomumyynnistä. Myydyin yksittäinen luomutuote on edelleen banaani, jonka menekki lisääntyi viime vuonnakin merkittävästi.
Toiseksi suurin luomutuoteryhmä on maito, ja kolmantena on niin ikään kuluttajien kestosuosikki, kananmunat.
Aivan kananmunien kannoille on kuitenkin kirinyt uusi tuoteryhmä myynnin kovan kasvun siivittämänä: kuumat juomat -tuoteryhmä nousi viime vuonna luomukahvin vetämänä neljänneksi suurimmaksi luomutuoteryhmäksi. Myös maustamistuotteetmyyvät hyvin luomuna, erityisesti kasviöljyt, liemivalmisteet ja mausteet.
Luomun markkinatiedot on kerätty osana Täsmäluomu-hanketta, jota maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa.