Ecovia Intelligencen toimitusjohtaja Amarjit Sahotan mukaan luomun myynti keskittyy edelleen vahvasti Pohjois-Amerikkaan ja Eurooppaan, mutta se on lisääntynyt merkittävästi myös Aasian ja Latinalaisen Amerikan markkinoilla. Sahota arvioi, että keskeinen syy luomun suosion kasvulle on kuluttajien luomutietoisuuden lisääntyminen.
– Kuluttajat haluavat ostaa ruokaa joka on tuotettu ilman keinotekoisia torjunta-aineita ja kasvunsääteitä, hän tiivistää.
Luomu on maailmanlaajuinen menestystarina
Toimitusjohtaja Sahota kuvailee luomua elintarviketeollisuuden suurimmaksi menestystarinaksi viime vuosikymmeninä: luomutuotteiden maailmanmarkkinat ovat kasvaneet 1990-luvun lähes nollasta yli sataan miljardiin dollariin. Hän odottaa luomumarkkinoiden kasvun jatkuvan myös tulevaisuudessa.
– Kasvu jatkuu, etenkin kun luomun asema vahvistuu kehittyvien maiden kuten Kiinan, Intian, Brasilian ja Etelä-Amerikan markkinoilla. Haasteitakin kuitenkin on näköpiirissä, hän huomauttaa.
Kiristyvässä kilpailussa tarvitaan innovatiivisuutta
Amarjit Sahotan mukaan haasteita luomusektorin yrityksille asettaa muun muassa kaupan omien merkkien suosion kasvu myös luomuna sekä suurien elintarvikejättien tulo luomumarkkinoille: kumpikin merkitsee hintakilpailun lisääntymistä. Yksi keino kilpailla sitä vastaan on innovatiivisuus.
– Luomualan edelläkävijäyritykset ovat havainneet, että niiden on investoitava innovaatioihin menestyäkseen yhä markkinoilla. Innovaatiot voivat koskea esimerkiksi uusia tuotteita, jakelua, eettistä raaka-ainehankintaa tai vihreää pakkaamista. Yritysten on laajennettava ympäristönäkökulmaansa ja luotava tuotteita, jotka heijastavat sitä, hän havainnollistaa.
Toimitusjohtaja Amarjit Sahota analysoi globaalien luomumarkkinoiden kehitysnäkymiä ja haasteita Luomuelintarvikepäivässä, joka järjestetään keskiviikkona 2.10.2019 Finlandia-talolla Helsingissä.