Luomu on löytänyt tiensä suomalaisten ruokapöytiin. Luomutuotteiden myynti vähittäiskaupassa lisääntyi viime vuonna 14 %, ja lähes kaikissa tuoteryhmissä luomun valikoima laajenee. Myös luomulihan kysyntä kasvaa; jopa siinä määrin, että raaka-aineen niukkuus hidastaa kasvua.
Viime vuonna Suomessa tuotettiin yhteensä 4,36 miljoonaa kiloa luomulihaa. Kaksi kolmasosaa siitä oli naudanlihaa ja reilu viidesosa sianlihaa. Luomun osuus kaikesta kotimaisesta lihantuotannosta oli vähän yli prosentin.
Luomulihaa jalostavan Tamminen Oy:n toimitusjohtaja Pasi Tamminen sanoo, että kotimaisen luomulihan tuotanto ei kata kysyntää. Lihayrityksillä on pulaa etenkin luomusianlihasta, mutta myös -naudanlihaa menisi kaupaksi nykyistä enemmän.
– Tällä hetkellä luomulihaa ei riitä tarjottavaksi ravintola-alalle eikä julkisiin ruokapalveluihin, viennistä puhumattakaan, hän toteaa.
Tamminen toimii puheenjohtajana luomuliha-alan yhteistyöryhmässä, jota Pro Luomu ry koordinoi. Ryhmässä on edustettuna koko arvoketju tuottajista teollisuuteen ja kauppaan sekä useita ruoka-alan organisaatioita.
Kauppa kaipaa lisää luomuliha-valikoimaa
Vähittäiskaupassa myytävästä lihasta noin prosentti oli luomua vuonna 2016. Valikoimapäällikkö Sari Miettunen S-ryhmän vähittäiskaupasta kertoo, että S-ryhmässä luomulihan myynti on ollut viime kuukausina vahvassa kasvussa.
– Alkuvuoden aikana luomulihan myynti lisääntyi 30 %. Eniten luomulihaa myydään pääkaupunkiseudulla, mutta myynti kasvaa tasaisesti ympäri Suomen.
Miettusen mukaan suosituin luomulihatuote on jauheliha, mutta kysyntää löytyy monipuolisesti erilaisille luomulihatuotteille.
– Monia luomutuotteita kuten jauhelihaa ja joulukinkkuja myytäisiin enemmänkin, jos raaka-ainetta olisi enemmän saatavilla. Luomulihavalmisteissa olisi potentiaalia hyville tuotteistuksille, esimerkiksi lapsiperheille brändätty kuoreton pikkunakki olisi kiinnostava, Miettunen tarkentaa.
Tuotantoketjun kehittäminen on pitkäjänteistä työtä
Pasi Tammisen mukaan kaikissa luomuliharyhmissä on enemmän kysyntää kuin saatavuutta. Paras saatavuus luomuna on naudan- ja karitsanlihalla, kun taas sian- ja broilerinlihan saatavuus on merkittävästi heikompaa.
– Etenkin luomusika- ja -broileritilojen vähyys sekä tänä vuonna nopeasti kohonneet rehukustannukset vaikeuttavat tuotantoketjun kehittymistä. Toisaalta luomukinkku on kaupallisesti ylivoimaisesti kysytyin luomulihatuote, joten kunhan luomusianlihan tuotantoketju hieman tehostuu ja kehittyy, niin tässäkin on iso potentiaali, Tamminen arvioi.
Tuotannon kehittäminen vastaamaan luomulihan kasvavaan kysyntään vaatii tuotantoketjun pitkäjänteistä yhteistyötä ja avoimuutta. Tamminen toteaa, että vastuu siitä on koko ketjulla, minkä lisäksi positiivista asennetta ja yhteistyöhalua toivotaan valvontaviranomaisilta.
– On muistettava, että lihatilalla tuotantosuunnan muuttaminen vie kauan aikaa ja vaatii paljon rahaa. Silti koko toimialan pitää pystyä reagoimaan nopeammin markkinoiden tarpeisiin, ja olla tarvittaessa joustava, hän korostaa.
Lisätietoja: toimitusjohtaja Pasi Tamminen, Tamminen Oy, puh. 040 568 6623 ja valikoimapäällikkö Sari Miettunen, SOK Vähittäiskauppa, puh. 050 388 4229
Pro Luomu/Luomualan koordinaatiohanke oli mukana järjestämässä kesällä 2017 SuomiAreenan keskustelua Mitä Suomi syö 2030? Katso keskustelun tallenne täältä.
Tämä aineisto on tuotettu Luomualan koordinaatiohankkeessa, jota rahoittaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma.