Edellinen Luomua viikoittain ostavien määrä pysynyt ennallaan – luomun imago kuluttajien silmissä entistä parempi
Seuraava Luomu kaipaa markkinointia – katsaus Ruotsin luomumarkkinaan
Tiedotteet

Luomulastenruuat ovat pärjänneet haastavassa markkinatilanteessa – alalta löytyy lupaavia kasvuyrityksiä

Jaa:
Inflaatio on haastanut luomumarkkinaa voimakkaasti viime vuodesta alkaen, mutta myynneissä on eroja tuoteryhmien välillä. Esimerkiksi luomulastenruoka tuntuu kiinnostavan suomalaisia lapsiperheitä entiseen malliin, ja suomalaisista lastenruokabrändeistä löytyy kasvuun uskovia yrityksiä.

”Myyntimme kasvoi viime vuonna yli 150 %, ja tuotteitamme myydään jo 1500 kaupassa Suomessa ja Ruotsissa. Kasvu on ollut tasaisen kovaa”, kertoo kasvipohjaisia luomuruokia ja -välipaloja valmistavan Green Planet Astronautsin perustaja ja toimitusjohtaja Milla Westerling.

”Jälleenmyyntiverkostomme on kasvanut noin 200 kaupasta lähes 1000 kauppaan tänä vuonna. Neljän tuotteen valikoima on laajentunut yli 20 tuotteeseen, ja elokuussa 2023 liikevaihtokin nousi kumulatiivisesti 87 % edellisvuotta korkeammaksi”, kertoo luomulastenruokabrändi Muru Babyn takana oleva kokki Henri Alén.

Luomumarkkinan arvo päivittäistavarakaupoissa laski viime vuonna noin kahdeksan prosenttia Pro Luomun kaupparyhmiltä keräämiin tietoihin perustuen. Luomulastenruuat olivat viime vuonna ainoa luomutuoteryhmä, joka onnistui jonkin verran kasvattamaan sekä arvoa että volyymia. Luomun osuus päivittäistavarakaupan elintarvikemarkkinan arvosta oli viime vuonna 2,2 %. Suurin markkinaosuus oli nimenomaan lastenruuissa, joiden myynnin arvosta jopa 23 % oli luomua. Toisena tulivat kananmunat 16 % osuudella ja kolmantena kasviöljyt 14 % osuudella.

”Ruuan hinnan nousu ja kuluttajien lisääntynyt hintatietoisuus ovat vaikuttaneet luomun myyntiin selvästi. Siihen nähden luomulastenruuat ovat pitäneet pintansa kohtuullisen hyvin ja suomalaisten kasvuyritysten luvut ovat rohkaisevia”, sanoo luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomun toiminnanjohtaja Aura Lamminparras.

Pienten lasten vanhemmat ovat koko väestöä aktiivisempia luomun kuluttajia

Tuoreen luomun kuluttajabarometrin (Kantar Agri 9/2023) mukaan 66 % suomalaisista on vähintään melko samaa mieltä siitä, että luomuruoka on hyvä vaihtoehto lapselle.

Ne suomalaiset, joilla on 0–6-vuotiaita lapsia, suhtautuvat kuluttajatutkimuksen mukaan luomuun myönteisemmin kuin koko väestö keskimäärin. Pienten lasten vanhemmista 35 % kertoo ostavansa luomua viikoittain (koko väestö 30 %) ja 56 % arvioi luomutuotteiden ostamisen todennäköisesti lisääntyvän seuraavan kahden vuoden aikana (koko väestö 48 %).

Sekä Milla Westerling että Henri Alén arvioivat, että kysynnän kasvua ovat edesauttaneet vanhempien kiinnostus jälkikasvunsa syömiseen, ruuan laatuun ja ympäristövaikutuksiin.

”Eurooppalainen luomusertifioitu lastenruoka on maailman puhtainta ja tutkituinta ruokaa. Tätä ruokaa vanhemmat haluavat tarjota lapsilleen kasvavassa määrin. Erityisesti milleniaalivanhemmat ovat hyvin tiedostavia, mutta ylipäätään ihmiset tietävät enemmän ruuasta ja sen vaikutuksista omaan ja maapallon hyvinvointiin. Luomukasvisruualla on selvä rooli tässä kokonaisuudessa. Mitä aikaisemmin saamme lapset totutettua kasvismakuihin, sitä paremmin pystymme vaikuttamaan heidän tulevaisuuden syömistottumuksiin. Kasvispainotteinen luomuruoka tekee hyvää itselle ja planeetalle”, sanoo Westerling.

”Lastenruuassa ruuan turvallisuus korostuu, ja vanhemmat kokevat luomun usein puhtaimpana ja turvallisimpana vaihtoehtona. Muru Babylle on tärkeää olla mukana kehittämässä aidosti parempaa ruokakulttuuria. Suunnittelemme esimerkiksi parhaillaan vauvoille omaa Muru Baby pop up -ravintolaa, jossa vauvojen ravintolakokemus viedään uudelle tasolle omine ruokalistoineen. Ruuan täytyy toki myös maistua ja näyttää hyvältä. Uusi ja värikkäämpi brändi-ilmeemme on näkynyt suoraan Muru Babyn myynnissä ja tuotteiden liikkuvuudessa”, kertoo Alén.

Myös vienti tarjoaa mahdollisuuksia luomulastenruuille

Suomalaisille luomulastenruuille nähdään potentiaalia myös kansainvälisillä markkinoilla. Maailman suurimpiin lastenruokavalmistajiin kuuluva Nestlé vie Turun tehtaalla valmistettua PILTTI Luomua maailmalle. Kysyntää tuotteille on ollut etenkin Pohjoismaissa. Nestléllä uskotaan, että luomulastenruokien kysyntä linkittyy luomun vastuullisuusmielikuvaan, joka kiinnostaa kuluttajia koko ajan enemmän. Myös Green Planet Astronauts ja Muru Baby suunnittelevat lähivuosina avauksia vientimarkkinoilla.

”Vaikka tällä hetkellä luomumarkkinassa on alakuloa, se ei tarkoita, etteikö luomutuotteiden olisi mahdollista menestyä myös tässä ajassa. Tärkeää on tunnistaa potentiaaliset tuoteryhmät, hyvänä esimerkkinä lastenruoka, sekä markkinat, joilta kasvua on mahdollista hakea”, pohtii Aura Lamminparras.

Tiedotetta varten on haastateltu myös Nestlén lastenruoka- ja maitotuotesegmentin markkinointipäällikköä Pia Sippeliä.

Arvio luomun myynnistä 2022, perustuu Pro Luomun kaupparyhmiltä keräämiin tietoihin: https://proluomu.fi/suomalaiset-nipistavat-vastuullisista-valinnoista-osa-luomutuoteryhmista-piti-silti-pintansa/

Luomun kuluttajatutkimus 2023, Kantar Agri: https://proluomu.fi/material/luomu-suomessa/kuluttajabarometrit-2/

Lisätietoja:

Aura Lamminparras. toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, aura.lamminparras@proluomu.fi, puh. 040 556 8097

                   

Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat ainoastaan tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai Euroopan tutkimuksen toimeenpanoviraston (REA) kantaa. Euroopan unioni ja avustuksen myöntävä viranomainen eivät ole vastuussa niistä.

Aiheeseen liittyvää