Luomu on osa ratkaisua -kampanjan tavoitteena oli testata erilaisia tuuppauskeinoja, tuottaa tietoa luomusta sekä lisätä luomun myyntiä ja EU:n luomumerkin tunnettuutta. Luomun tunnettuutta pyrittiin lisäämään online- ja ulkomainonnalla, PR-tapahtumissa ja mediatyöllä, sosiaalisessa mediassa sekä maistatustapahtumissa.
Kampanja oli Pro Luomun ensimmäinen kansainvälinen yhteistyöhanke, jota toteutettiin samanaikaisesti myös Ruotsissa, Alankomaissa sekä Belgian Flanderissa Pro Luomun sisarjärjestöjen toimesta. Kampanjan kokonaisbudjetti neljässä kohdemaassa oli yhteensä 4,53 miljoonaa euroa, ja Suomen osuus rahoituksesta oli 1,55 miljoonaa. Luomu on osa ratkaisua -kampanja jatkoi luomun eteen tehtävää työtä elokuussa 2022 päättyneen Luomu. Se on hyvä merkki -kampanjan jälkeen.
Tuuppauskokeiluista haettiin kasvua luomumyyntiin
Tuuppauskokeiluissa testattiin keinoja, joilla voidaan vaikuttaa kuluttajien tekemiin valintoihin päivittäistavarakaupoissa ilman, että ruuan hintaa alennetaan tai valikoimaa vähennetään. Kokeiluissa hyödynnettiin uudelleensijoittelua, erilaisia myymälämateriaaleja sekä niiden pelillistämistä. Tuuppauskokeiluissa onnistuttiin kasvattamaan luomuporkkanan myyntiä jopa 253 prosentilla. Tuuppauskokeiluista voi lukea lisää täältä.
Pro Luomun toteuttamat tuuppauskokeilut toimivat uraauurtavina pilotteina vastuullisten tuotteiden myynninedistämiselle Suomessa, sillä tuuppauksesta ei tällä hetkellä ole saatavilla paljoakaan tietoa tai kokemuksia muiden tahojen toteuttamina. Tuuppauksen uutuusarvoa Suomessa kuvastaa myös se, ettei Suomessa toimi juurikaan tuuppaukseen erikoistuneita yrityksiä, jotka yhdistäisivät palvelutarjonnassaan kuluttajien käyttäytymiseen ja valinta-arkkitehtuuriin sekä psykologiaan, palvelumuotoiluun ja käyttäytymistieteen tutkimukseen pohjautuvaa tietoa.

175 000 jaettua maistatusannosta
Yksi näkyvimmistä kampanjatoimista oli luomun maistatustapahtumat, joissa kuluttajille tarjottiin mahdollisuus tutustua kauppojen luomutuotteisiin ja löytää ostoskoriin uusia luomusuosikkeja sekä saada ihania makuelämyksiä. Kolmen vuoden aikana järjestettiinkin yhteensä 22 maistatustapahtumaa seitsemällä eri paikkakunnalla. Tapahtumiin osallistui 15 Pro Luomun jäsenyritystä. Varovaisestikin arvioiden maistatettavien tuotteiden menekki kasvoi jopa satoja prosentteja maistatuspäivinä.

PR-tapahtumat kokosivat yhteen luomusta kiinnostuneet
Kampanjan aikana järjestetyissä PR-tapahtumissa keskusteltiin luomun hyödyistä, juhlittiin EU:n luomupäivää, visioitiin tulevaisuuden ruokaa sekä syötiin herkullista luomuruokaa. PR-tapahtumiin osallistui lähes 300 luomusta ja kestävästä ruuantuotannosta kiinnostunutta.
Lisäksi kaupallista yhteistyötä tehtiin kampanjassa kahdentoista vaikuttajan kanssa, jotka tekivät monipuolista sisältöä luomusta Instagramiin sekä TikTokkiin. Kaupallisten yhteistöiden kautta tavoitettiin yli puoli miljoonaa suomalaista.

Luomumainoksia kuultiin myös radiossa
Luomumainoksia nähtiin kolmen vuoden aikana julkisen liikenteen pysäkeillä, ruokakaupoissa ja kauppakeskuksissa sekä sosiaalisessa mediassa. Myös radio otettiin kampanjaan mukaan keväällä 2024, ja luomumainoksia kuultiin kaikkiaan 46:lla kaupallisella radiokanavalla (mm. Radio Suomipop, NRJ, Iskelmä, Radio Nova).

Luomumarkkinaa haastoivat monet tekijät kampanjan aikana – luomun tunnettuus säilyi samalla tasolla
Siinä missä Luomu. Se on hyvä merkki -kampanjan aikana koettiin sekä luomumyynnin huippuvuosi, että kasvun pysähtyminen, tarjoili vuodet 2022-2024 paljon haasteita luomumarkkinalle. Ukrainan sota ja sitä seurannut inflaatio sekä yleinen kustannusten ja ruuanhinnan nousu vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin yhä edelleen. Kuluttajien luottamus omaan talouteen oli heikko lähes koko kampanjan ajan. Luomun kampanjointi haastavina aikoina on ollut tärkeää, jotta luomu saadaan uudelleen lentoon talouden lähtiessä kasvuun.
Kampanjan ensimmäisen vuoden jälkeen EU:n luomumerkin tunnisti nimen tai logon perusteella 65 % kuluttajista ja nyt kampanjan päättyessä sen tunnistaa tuoreen mittauksen mukaan 70 % kuluttajista. Lisäksi luottamus EU:n luomumerkkiä kohtaan kasvoi kolmen vuoden aikana: EU:n luomumerkin tunnistaneista 59 % piti merkkiä luotettavana kampanjan alkaessa, ja tällä hetkellä merkin tunnistaneista 70 % pitää sitä luotettavana.
Tutustu Luomu on osa ratkaisua -kampanjassa tehtyyn Luomun brändioppaaseen, josta löydät ohjeet EU:n luomumerkin käyttöön, sekä ideoita ja materiaaleja luomun kampanjointiin.
Lisätietoja:
Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi
Heidi Haavisto-Meier, asiantuntija, Pro Luomu ry, puh. 041 432 9690, heidi.haavisto-meier@proluomu.fi



”Matkalla kohti kestävämpää Eurooppaa – Luomu on osa ratkaisua” -kampanja on EU:n luomun menekinedistämishanke, jossa viestitään uudella tavalla luomun hyödyistä ympäristölle ja eläinten hyvinvoinnille. Hanketta toteuttavat Suomessa Pro Luomu ry, Ruotsissa Organic Sweden, Alankomaissa Bionext ja Belgian Flanderissa BioForum.
Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat ainoastaan tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai Euroopan tutkimuksen toimeenpanoviraston (REA) kantaa. Euroopan unioni ja avustuksen myöntävä viranomainen eivät ole vastuussa niistä.