Puhujat

LUOMUELINTARVIKEPÄIVÄ 2024 PUHUJAT

HOLMBECK Paul, Director and World Board Member of IFOAM (DK)

As former director in Organic Denmark, Paul Holmbeck lead development of Denmark’s ambitious organic policies and market partnership making Denmark a world leader in organic sales. Since 2020, Paul has been advising leaders in business, government and the organic sector in market and policy development.

At Organic Food Day Paul speaks with the headline: Getting organics on the offensive – Lessons from Denmark and beyond


DOYLE Emmet, Organic Sector Manager, Bord Bia (IRL)

Emmet Doyle is the Organic Sector Manager with Bord Bia – The Irish Food Board. Bord Bia is a semi-state government agency with a remit to develop and promote sustainable Irish food and drink both domestically and abroad. Emmet’s role as Organic Sector Manager is to help deliver the commercial success of the Irish organic sector through dedicated industry supports. Prior to Emmet’s current role, he held positions in Bord Bia’s Global Business Development team in both the UK and US markets.

At Organic Food Day Emmet speaks with the headline: Ireland’s Developing Organic Sector – A Holistic Approach To Support Ireland’s Growth Ambitions


MITRONEN Lasse, KTT, työelämäprofessori, Tampereen yliopisto
KTT, dosentti Lasse Mitronen toimii työelämäprofessorina Tampereen yliopistossa. Ennen nykyistä tointa hän työskenteli vajaa kymmenen vuotta työelämäprofessorina ja vanhempana tutkijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Ennen akateemista uraa hän toimi Keskossa 24 vuotta mm. vastuullisuuden, markkinatutkimuksen ja liiketoimintakonseptien kehittämisen parissa sekä myös yrityssuunnittelun ja strategisen kehittämisen johtajana. Työuransa aikana hän on ollut mukana monissa kotimaisissa ja kansainvälisissä kaupan ja palveluiden kehittämisen, kouluttamisen ja tutkimustoiminnan hankkeissa. Hänen tutkimustyössään ovat painottuneet kaupan ja palveluiden strategiat, liiketoimintamallit ja verkostojohtaminen. Näiden ohella merkittäviä teemoja ovat olleet yrittäjyys, globaalit markkinapaikat ja palvelualustat sekä asiakasarvon luominen.

Luomuelintarvikepäivässä Lasse puhuu otsikolla: Luomu ja vastuullinen kuluttaminen kaupan murroksessa. Lue lisää >


TÖRNEBRANT Anna, Chief Marketing Officer, Midsona (SE)
Anna Törnebrant has almost 20 years of experience from various roles and functions in the Consumer Packaged Goods industry and Management Consulting. Background spans from Supply Chain Management to Commercial Sales & Marketing Roles via Finance, always with the purpose of inspiring curiosity and action. She is leading the Marketing organization in Midsona group, a company that is producing and distributing organic/plant based food, health food and consumer health products.

Midsona has during 2024 communicated an updated strategy, clearly articulating growth through their own brands; Urtekram Food, Kung Markatta, and Helios are all organic pioneers within their respective markets and come with a strong brand legacy to build on.

At Organic Food Day Anna speaks with the headline: How to keep organic pioneer brands interesting in the changing world. Read more >


VAINIO Seppo, Professori, Kvantum Instituutti, Oulun yliopisto
Professori Seppo Vainio on biotieteen alan tutkija ja hänen tutkimustyönsa on keskittynyt mm. kehitysbiologiaan ja kantasolututkimukseen. Vainion työ on edistänyt ymmärrystämme elinten kehityksestä ja uusiutumisesta, ja se on avannut mahdollisuuksia kudoksia uudistavan biotieteen alalla. Vainion tämän hetken tutkimuksen painopiste on ns. solujen tuottamat nanotason rakkulat. Solut pakkaavat näihin ei paljain silmin nähtäviin rakkulapalloihin  solun tekijöitä ympäristönsä mukaisesti. Luonnon lajit kommunikoivat keskenään moninaisella tavalla tekijöiden kautta, joita nanorakkulat välittävät kasveista eläimiin ja mikro-organismeihin, maassa, ilmassa ja vedessäkin. Nanorakkulajärjestelmä on ikään kuin tieteen identifioima evolutiivisesti vanha biologinen kieli. Kielen “aakkoset” välittävät keskustelua ekosysteemien eri tasoilla.  Vainio on julkaissut töitään arvostetuissa tieteellisissä lehdissä ja hänen tutkimuksensa on saanut myös kansainvälistä huomiota. Hän on aktiivinen toimija tutkimusverkostoissa ja hän on toiminut asiantuntijana erilaisissa tieteellisissä hankkeissa.

Luomuelintarvikepäivässä Seppo puhuu otsikolla: Mitä elämän universaali nanotason viestintä voisi kertoa luomutuotannon arvosta ja miten tätä voidaan mitata


SEISTO Anu, Kulutustutkimusryhmän johtaja, VTT

Tkt Anu Seisto toimii VTT:llä Tulevaisuuden asiakas-tutkimustiimin vetäjänä. Hän on kiinnostunut erityisesti ennakoinnin ja asiakastutkimuksen yhdistämisestä. Tutkimustiimin hankkeet liittyvät erityisesti vihreään siirtymään, esim. miten kuluttajia voi tukea siinä, että kestävästä kuluttamisesta ja vaadittavista käyttäytymisen muutoksista tulisi helpommin ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä, miten kokemuksellisuus auttaa tulevaisuuden mahdollisuuksien ymmärtämisessä, sekä minkälaista tietoa edelläkävijät voivat tuottaa ennakointiprosessiin.

Luomuelintarvikepäivässä Anu puhuu otsikolla: Tulevaisuuden kuluttaja ja vastuulliset ruokavalinnat


NOUSIAINEN Juha, Ilmastotiimin johtaja, Valio

Juha Nousiainen (MMT), Valio Oy, konsernin ilmasto-ohjelman johtaja. Noin 40 vuoden kokemus meijeriliiketoiminnasta. Hän on johtanut Valion maidon alkutuotannon kehitystä yli 25 vuotta yhteistyössä lukuisten tutkimusorganisaatioiden ja sidosryhmien kanssa. Tällä hetkellä hän johtaa Valion konsernin ilmasto-ohjelmaa. Tämän lisäksi hän on Valion ja St1 yhteisyrityksen (Suomen Lantakaasu Oy) hallituksen jäsen. Hän on kirjoittanut maidon alkutuotantoon liittyen noin 50 vertaisarvioitua tieteellistä julkaisua, 50 muuta tieteellistä julkaisua ja osallistunut yli 500 julkaisuun eri medioissa.

Luomuelintarvikepäivässä Juha puhuu otsikolla: Valio Luomun matka 90-luvulta tähän päivään ja tulevaisuuteen


JUNGAR Heidi, VP, K Brand, Sponsorships & Insight, Kesko

Heidi Jungar (KTM) työskentelee K-brändistä ja kuluttajainsightistä vastaavana johtajana K-ryhmässä. Tiiimeineen hän tutkii suomalaisten muuttuvaa suhdetta kuluttamiseen. Hän on työskennellyt lähes 20 vuotta asiantuntijatyössä tukien niin kaupan ketjujen kuin elintarvikkeiden asiakaslähtöisyyttä. Heidin ote on erilaisia metodeita yhdistävä, jossa tutkimustyötä tehdään niin etnografisin, laadullisin kuin perinteisen tutkimuksen menetelmin todellista asiakasdataa siihen yhdistellen. Heidi on myös ollut mukana perustamassa niin luomuruokastartupia sekä toiminut ruokabloggarina.

Luomuelintarvikepäivässä Heidi puhuu otsikolla: Mitä tulee hinnan jälkeen?


TUOMASJUKKA Saska, Toimitusjohtaja, Lapin Maria

Saska Tuomasjukka on elintarvikekemian tohtori ja Lapin Maria Oy:n yrittäjä. Hän on toiminut koko uransa luonnosta kerättävien tuotteiden parissa.

Lapin Maria on alun perin 100 %:n luomuyritys, joka halusi tuoda pohjoisen hyvänmakuiset marjat jokaiseen päivään. Sittemmin yritys on tullut tunnetuksi erilaisista sesonkijuomista kuten luomuglögeistä ja -simasta, joissa se on markkinajohtaja, sekä villiyrttejä hyödyntävistä ateriakomponenteista.

Pienen luomuyrityksen toiminta on innovointia intohimosta ja pakkoraossa. Kiireessä helpommalla pääsee, kun uutuudet perustuvat perinteeseen, mutta huomioivat skaalaukseen tarvittavat tekniikat.

Luomuelintarvikepäivässä Saska puhuu otsikolla: Vanhasta uutta, eli luomuinnovaation perusopit


PÄIVÄNIEMI Heidi, Vastuullisuus-, kehitys- ja viestintäjohtaja, Meira

 Heidi Päiväniemi toimii Meiralla vastuullisuus, kehitys ja viestintä -johtajana. Hän vastaa yrityksen vastuullisuusohjelman edistämisestä johtoryhmässä yhteistyössä toimintoja läpileikkaavan vastuullisuustyöryhmän kanssa. Vastuullisuus on ollut osa hänen tehtäväkuvaansa Meiralla vuodesta 2017 asti ja hänellä on pitkä kokemus ja osaaminen kaupalliselta puolelta; markkinoinnista, viestinnästä ja liiketoiminnan kehitystehtävien puolelta elintarvike- (FMCG) ja mediatoimisto -aloilta.

Luomuelintarvikepäivässä Heidi puhuu otsikolla: Luomukahvin hiilijalanjälki ja kokemuksia vastuullisuusviestinnän sääntelyn vaikutuksista – case Kulta Katriina Luomu


PALDAN Terhi, Ravintolapalveluiden tuotepäällikkö, ISS Palvelut

Terhi Paldan työskentelee ISS palveluissa tuotepäällikkönä ja vastaa raaka-ainehankinnoista, vastuullisen ruokatuotteen ja reseptiikan kehittämisestä. Terhi on työskennellyt alalla jo reilut 30 vuotta esimiehenä ja asiantuntijana. Tärkeimpiä sydäntä lähellä olevia projekteja ovat luomutuotteiden, kasvisten ja kasvisproteiinien lisääminen ruokalistoille sekä kylmävalmistuksen jalkauttaminen. Tuotekehittäminen on Terhille elämäntapa ja hän onkin 2020 PRO-palkinnon voittaja Ammattikeittiön tuotekehittäjä-sarjassa.

Luomuelintarvikepäivässä Terhi puhuu otsikolla: Tahtoa, työtä ja tuotekehitystä – luomu osana ISS palveluiden vastuullisuustyötä. Lue lisää >


Aiheeseen liittyvää