Edellinen Luonnon päivä luomutiloilla -tapahtuma kutsuu yleisön kylään Suomen luonnon päivänä 31.8.2024
Seuraava EU:n luomutuotannon päivää vietetään 23.9. – EU:n luomupalkintojen finaalissa ensimmäistä kertaa suomalaisia
Lasse Mitronen, Tampereen yliopisto
Tapahtumat

Lasse Mitronen: Kauppa kirittää koko ketjun kestävyyttä

Jaa:
Luomuelintarvikepäivässä 8.10. on oiva mahdollisuus kuulla pitkän linjan kaupan asiantuntijan Lasse Mitrosen ajatuksia viime vuosien muutosajureista ja kaupan tulevaisuuden roolista vastuullisuuden varmistajana.

Tampereen yliopiston työelämäprofessori, KTT, dosentti Lasse Mitrosella on rautainen kokemus kaupasta. Ennen nykyistä toimeaan hän työskenteli työelämäprofessorina ja vanhempana tutkijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Keskossa vierähti sitä ennen 24 vuotta vastuullisuuden, markkinatutkimuksen ja liiketoimintakonseptien kehittämisen parissa sekä yrityssuunnittelun ja strategisen kehittämisen johtajana.

Työuralle mahtuu kaupan ja palveluiden kehittämistä, kouluttamista ja tutkimusta, teemoina muun muassa kaupan ja palveluiden strategiat, liiketoimintamallit ja verkostojohtaminen sekä yrittäjyys, globaalit markkinapaikat ja palvelualustat sekä asiakasarvon luominen.

Mukana Luomuelintarvikepäivässä 8.10.

Luomuelintarvikepäivässä Lasse Mitronen lupaa tarjota kuulijoille uusia oivalluksia ja ajateltavaa luomusta ja vastuullisesta kuluttamisesta kaupan murroksessa omaan työhön sovellettavaksi.

Hänen mukaansa viime vuosien keskeisiä muutosajureita esimerkiksi ruokakaupassa ovat olleet kuluttajien ostovoiman hiipuminen, erilaisten kuluttajaryhmien syntyminen, verkkokaupan kasvu sekä hintojen ja toisaalta laatutekijöiden merkityksen kasvaminen. Kaupan markkinointi ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on digitalisoitunut ja ”somettunut”.

Yksi tärkeä tekijä kaupan murroksessa on kaupan muuttuminen raaka-aineiden ja tuotteiden myyjästä myös ravintolapalveluiden ja valmisruokien tarjoajaksi. Vielä luomutuotteita ei näissä kategorioissa juurikaan ole, mutta Lasse Mitronen näkee niissä luomulle paljon uusia mahdollisuuksia.

Vastuullisuus tärkeää koko arvoketjussa

Kauppojen vastuullisuus on alkanut ulottua oman toiminnan ohella koko arvoketjun yhteistyöksi, tuottajilta kuluttajille asti. Lasse Mitrosen mielestä kaupalla onkin aivan keskeinen rooli aikamme suurissa ekologisissa kysymyksissä.

”Kauppa tuntee asiakkaansa ja on heihin yhteydessä joka päivä. Kauppa hoitaa asiakkaiden puolesta suuren määrän erilaisia toimia, joilla voimme edistää ja toteuttaa elämisen ekologisuutta ja vastuullisuutta. Toisaalta kauppa on kiinteässä yhteistyössä tuottajien ja muiden toimijoiden kanssa. Tämän yhteistyön hedelmät koituvat koko alan, Suomen ja kaikkien kuluttajien hyödyksi.”

Vastuuttomille yrityksille hän ei povaa pitkää tulevaisuutta.

”Markkinatalouden perusperiaatteiden mukaisesti ne yritykset ja toimijat, jotka eivät kykene uusiutumaan, poistuvat markkinoilta. Kuluttajat tiedostavat koko ajan laajemmin vastuullisen kuluttamisen merkityksen omassa elämässään ja valinnoissaan. Sosiaalisen median kautta huonot toimijat tulevat nopeasti esiin ja toisaalta EU:n ja koko maailmankin tasolla puututaan vastuuttomiin toimijoihin ja toimiin. Tässä suhteessa reilu sääntely on vastuullisten toimijoiden etu.”

Kauppa osana innovointia

Kaupan menestys on lopulta aina asiakkaiden ansiota, joten on erittäin tärkeää tarjota tuotteita ja palveluita, joista kuluttajat ovat jo kiinnostuneita. Toisaalta aktiiviset ja menestyvät kaupat pyrkivät kaiken aikaa löytämään ja tarjoamaan uusia tuotteita ja palveluita, joista kuluttajat kiinnostuisivat. Tämä on Mitrosen mukaan koko alaa kohottavaa innovointia ja kilpailua.

ILMOITTAUDU LUOMUELINTARVIKEPÄIVÄÄN 2024

Aiheeseen liittyvää