Tutustu Luomuelintarvikepäivän ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan
Kuinka kuluttajien ostoskori tuupataan kestävämmäksi?
Yksi pohjoismaiden johtavista spesialisteista tuuppauksessa, Linda Lindström, esittelee vastuullisen ruuan ammattilaistapahtumassa Luomuelintarvikepäivässä 27.9.2023 kokemuksiaan vastuullisten tuotteiden tuuppauksesta Ruotsin päivittäistavarakaupoissa (mm. ICA, COOP). Lisäksi Linda jakaa kolme konkreettista työkalua, joiden avulla tuuppaat kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja omassa liiketoiminnassasi.
Tuuppaus, englanniksi nudging, tarkoittaa toimintaa, jossa pyritään vaikuttamaan ihmisten valintoihin ympäristöä tai valinta-arkkitehtuuria muokkaamalla. Tuuppauksessa ei ole kyse valittavissa olevien vaihtoehtojen vähentämisestä tai kieltämisestä vaan siitä, että ihmisten käyttäytymistä ja valintoihin vaikuttavia esteitä ymmärtämällä voidaan luoda vaihtoehtoja, jotka ihminen haluaa valita.
”Esimerkiksi päivittäistavarakaupoissa käytetään usein hintakampanjoita, joissa tuotteiden hintaa alentamalla pyritään vaikuttamaan ihmisten valintoihin. Tuuppaustyökaluja hyödyntämällä voidaan testata ja analysoida ratkaisuja, joilla saadaan ihminen valitsemaan sama tuote ilman, että tuotteen hintaa alennetaan”, kertoo käyttäytymistieteiden asiantuntija ja Beteendelabbetin perustajajäsen Linda Lindström.
Linda on työskennellyt erityisesti vastuullisten tuotteiden tuuppaamisen parissa jo lähes 10 vuoden ajan. Hän on auttanut päivittäistavarakauppoja muun muassa kasvattamaan luomutuotteiden sekä vihannesten ja hedelmien myyntiä sekä vähentämään ruokahävikkiä. Beteendelabbet on Ruotsin ensimmäinen kuluttajien käyttäytymiseen ja valinta-arkkitehtuuriin keskittyvä toimisto, joka yhdistää toiminnassaan sekä psykologian, palvelumuotoilun että käyttäytymistieteen tutkimusta. Suomessa vastaavia tuuppaukseen erikoistuneita yrityksiä ei vielä ole.
Luomuelintarvikepäivässä Linda puhuu otsikolla: Nudging sustainable products – experiences and innovations from Sweden.
Yritys, tunnetko luomukuluttajan?
Mitkä asiat edistävät luomun menekkiä, mitä oston esteitä pitäisi ylittää? Missä tuoteryhmissä kuluttajat erityisesti haluavat lisätä luomun ostamista? Luomun kuluttajabarometri 2023 tarjoaa uusia luomutuotteita kehittäville ja luomutuotteita jo markkinoiville yrityksille arvokasta tietoa, miten vastata entistä paremmin kuluttajien tarpeisiin ja odotuksiin.
Luomuelintarvikepäivässä julkistamme uunituoreita tuloksia tästä kahden vuoden välein tehtävästä laajasta kuluttajatutkimuksesta. Tällä kertaa tutkimukseen vastasi yli 2300 suomalaista, joka takaa aiempaa tarkempaa tietoa luomun kulutuksesta, asenteista ja arvoista sekä ensimmäistä kertaa tietoa myös maakuntatasolla.
Luomun kuluttajabarometrista tarkan analyysin tulee Luomuelintarvikepäivään kertomaan Kantar Agri Oy:n Pasi Saarnivaara, joka on pitkän linjan kuluttajatutkimuksen ja yritysanalytiikan asiantuntija. Pasin avulla tuoreesta tutkimuksesta löytyvät merkittävimmät kulutuksen muutokset ja potentiaalisimmat kohderyhmät vastuullisille elintarvikkeille.
Tutustu Luomuelintarvikepäivän ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan
Luomualan ykköstapahtuma järjestetään 27.9.2023 Ravintola Töölössä eli ikonisessa Kauppakorkeana tunnetussa rakennuksessa Helsingissä.
Yhteistyössä Luomuelintarvikepäivää järjestämässä: Kesko, S-ryhmä, Valio Luomu ja Helsingin Mylly.