Kilpailun tavoitteena on kannustaa elintarvikealan yrityksiä tuomaan markkinoille innovatiivisia luomutuotteita tai palveluja. Varsinaisen luomutuotteen lisäksi kilpailu oli avoin palvelulle, teknologialle tai prosessille, joka liittyy sertifioidun luomutuotteen valmistukseen tai jakeluun. Finalisteista kahdeksan edustaa tuoteinnovaatiota, yksi palveluinnovaatiota ja yksi prosessi-innovaatiota.
-Hakemusten taso oli yllättävän kova ja oli hienoa huomata, kuinka erilaisia yrityksiä ja innovaatioita kilpailuun haki mukaan. Tämä osoittaa, että luomun ympärillä selkeästi kuhisee innovaatiotoimintaa, toteaa Founder Instituten Suomen maajohtaja Janne Saarikko.
Finalistiyritykset ovat:
Arla Oy, palveluinnovaatio
Gobbas Gård & Härmän Rati, tuoteinnovaatio
Goodio / Helsinki Heaven Oy, tuoteinnovaatio
Heikkilän Juustola, tuoteinnovaatio
Helsingin Mylly Oy, tuoteinnovaatio
Jokilaakson Juusto Oy, tuoteinnovaatio
Lapin Maria Oy, prosessi-innovaatio
Spices Chef Ltd & Promotto Spices, tuoteinnovaatio
Suomisen Maito Oy, tuoteinnovaatio
Valio Oy, tuoteinnovaatio
Uusia luomuinnovaatiota vastaamaan kysyntään
Luomun kysyntä on kasvanut koko 2010-luvun, ja luomu myynti on tuplaantunut tällä vuosikymmenellä. Uudet innovatiiviset lanseeraukset vahvistavat luomumarkkinan kasvua.
-Tarvitsemme markkinoille lisää uusia luomutuotteita vastaamaan kysynnän kasvuun. Innovatiivisuus on tärkeä ominaisuus luomutuotteessa, sillä markkinoilla menestyvät harvoin luomutuotteet, jotka ovat vain kopiota vastaavista tavanomaisista tuotteista, pohtii Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.
Luomu asettaa tiukkoja ehtoja alkutuotannon lisäksi elintarvikkeiden jalostukseen. Luomutuotteen valmistuksessa sallitaan esimerkiksi vain noin 50 lisäainetta, kun tavanomaisen elintarvikkeen valmistuksessa sallittuja lisäaineita on yli 300. Kekseliäiden tuotteiden lisäksi on tärkeää panostaa myös prosessien, teknologioiden ja palveluiden innovatiivisuuteen, minkä takia European Organic Food Innovation Award ei ole pelkkä tuotekilpailu.
-Luomutuotteen valmistus vaatii luovuutta. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole ja kilpailun tavoitteena onkin innostaa yrityksiä innovoimaan erityisesti luomutuotteiden parissa. On hyvä muistaa, että luomu on kansainvälinen brändi, jonka myynti kasvaa kaikkialla maailmassa, muistuttaa Kottila.
Finaali toteutetaan pitchaus-kilpailuna Luomuelintarvikepäivässä
Finaalissa mukana olevat yritykset saavat kolme minuuttia aikaa perustella tuomareille, miksi juuri heidän innovaationsa ansaitsee kilpailun voiton. Kilpailun arvostelukriteereinä ovat uutuusarvo, innovatiivisuus ja luovuus. Lisäksi arvioidaan innovaation vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen, sekä liiketoimintamahdollisuuksia ja ympäristö- ja terveysvaikutuksia. Viimeiseksi arvioidaan vielä kuinka siisti eli `cool` tuote on.
Kilpailun tuomaristoon kuuluvat vientijohtaja Thimjos Ninios/ MTK, Ilkka Alarotu/ S-ryhmä, PT-tavarakaupan johtaja Harri Hovi/ K-ryhmä sekä kansainvälisenä vahvistuksena innovaatioyrittäjä Charlotte Aschim/ TotalCtrl.
European Organic Food Innovation Award -kilpailun järjestävät Pro Luomu ry ja Founder Institute yhteistyössä Markkinointitoimisto Pinnan sekä S-ryhmän ja K-ryhmän kanssa.