Edellinen Luomufoorumi 7.-8.2.2018
Seuraava Villiluomun markkinat kasvussa - luomukeruualaa kaivataan lisää
Tiedotteet

Hevi-kilpailun kaksoisvoitto K-supermarket Kasarmille

Jaa:

Suomen paras hedelmä- ja vihannesosasto on tänä vuonna sitä myös luomuna. Helsingissä Töölössä sijaitseva K-supermarket Kasarmi valittiin sekä Suomen Paras Hevi 2018 -kilpailun että Suomen Paras LuomuHevi -kilpailun voittajaksi.

Kunniamaininnan hevi-osastostaan sai S-market Lapua. Kunniamaininta myönnettiin myös Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa Eepeelle, joka on kehittänyt ansiokkaasti kaikkien myymälöittensä hevi-osastoja. Luomuhevin eteen tehdystä työstä palkittiin kunniamaininnalla Sokos Herkku Tampere ja espoolainen K-supermarket Mankkaa.

Suomen Paras Hevi on ammattilehti Puutarha-Sanomien järjestämä kilpailu. Sen tavoitteena on muistuttaa, että laadukas ja hyvin hoidettu hedelmä- ja vihannesosasto on tärkeä vetovoimatekijä koko kaupalle. Kasvisten kulutuksen kasvulla on lisäksi suuri merkitys kansanterveydelle.

Kilpailun finaaliin oli valittu kuusi kauppaa, joiden kaikkien hedelmä- ja vihannesosastot olivat houkuttelevia ja koukuttavia. Puutarha-Sanomien ja Pro Luomun kokoamat asiantuntijaraadit arvostivat tuotteiden korkeaa laatua, tuoreutta ja raikasta esillepanoa.

Kilpailu toteutettiin tänä vuonna neljättä kertaa, ja luomu oli mukana kolmatta kertaa.

Suomen vaativimmat asiakkaat arvostavat heviä

K-supermarket Kasarmi

K-supermarket Kasarmin kauppiaspari Anne ja Pasi Saarinen ovat pitkän linjan kauppiaita. Pohjois-Hesperiankadulla sijaitsevan myymälänsä ovet he avasivat maaliskuussa 2016. Hevistä vastaavat Anne Saarinen ja osastonhoitaja Kirsti Ojala.

– Meillä on tutkitusti Suomen vaativimmat asiakkaat, joten hevi-osaston hoitaminen on ihan omaa luokkaansa. Tavoitteena on saada osasto tuottamaan ja toimimaan runsaana ja tuoreena ympäri vuoden, jotta asiakkaat palavat aina uudestaan, kertoo Anne Saarinen.

Ahkera työ hevi-osastolla näkyy myös kaupan myynnissä, sillä hevin osuus päivittäistavaramyynnistä on noussut 20 prosenttiin. Kirsti Ojalan mukaan hyvän hevi-myynnin takana ovat tuotteiden tuoreus, runsaus, sesongit, puhtaus, asiakkaan kuunteleminen ja vaihtelevuus sekä osaston elämyksellisyys.

Kunniamaininnan saanut S-market Lapua sai tuomaristolta kiitosta tavoitteellisesta satsauksesta hevi-osastoonsa, mikä näkyi niin ikään hevin myynnin kasvuna. S-market Lapuan myymäläpäällikkö on Mariann Sild ja hevistä vastaa Tuula Panula.

Luomu nostetaan jo hyvin esille hevi-osastoilla

Sokos Herkku Tampere

LuomuHevi-kilpailun raati laittoi ilahtuneena merkille, että myös luomun osalta kilpailu oli tänä vuonna kovatasoinen ja tasaväkinen. Kaikissa kisakaupoissa luomutuotteiden laatu oli hyvä ja esillepanoon kiinnitettiin huomiota.

Voittoisan K-supermarket Kasarmin sitoutuneisuudesta luomuun kertoo se, että kauppa otti jo viime vuonna ykkössijan Suomen Paras LuomuHevi -kilpailussa. Tälläkin kertaa Kasarmi vakuutti asiantuntijaraadin luomuhevin laajalla valikoimalla, houkuttelevalla esillepanolla sekä moitteettomalla laadulla. Voitto varmistui lopullisesti loistavilla myyntiluvuilla: luomuhevin myynti lisääntyi viime vuonna 20 %, ja luomun osuus oli yhdeksän prosenttia kaupan kaikesta hevi-myynnistä.

K-supermarket Mankkaa

Kunniamaininnalla palkitut Sokos Herkku Tampere ja K-supermarket Mankkaa saivat niin ikään kiitosta luomuhevi-tuotteiden laajasta valikoimasta sekä hyvästä esillepanosta ja laadusta. Sokos Herkku Tampereen hevi-osastolla luomun osuus kokonaismyynnistä oli lähes 8 %. Raati vaikuttui myös K-supermarket Mankkaan omistautuneesta työstä luomuhevin myynnin edistämiseksi.

Sokos Herkku Tampereen myyntipäällikkö on Timo Pitkäranta, ja hevistä vastaa Tuija Virkkula. K-supermarket Mankkaan kauppias on Pekka Iho, ja hevistä vastaa Leila Barck apunaan Heli Hekkala ja Emmi Barck.

Luomukilpailun raatiin kuulunut myyntipäällikkö Annika Hongell-Hakkarainen Satotukusta arvostaa suuresti kauppojen työtä luomuhevin hyväksi.

– On mahtavaa huomata, että luomua ei enää pidetä välttämättömänä pahana, vaan sen tuotevalikoimaa ja esillepanoa kehitetään kaiken aikaa paremmaksi. Tämä on oikea tie, kun halutaan kasvattaa luomuhevin tunnettavuutta ja lisätään sen osuutta kuluttajien ostoskorissa, Hongell-Hakkarainen kannustaa.

Aiheeseen liittyvää