Teksti: Minna Nurro, Pro Luomu ry
Kuva: Aura Lamminparras, Pro Luomu ry
Helsingin Mylly aloitti myllytuotteiden viennin luomuna 2000-luvun alussa Keski-Eurooppaan, koska näki sen hyvänä mahdollisuutena kasvaa. Suomen luomumarkkinat olivat tuolloin vielä varsin pienet, mutta etenkin Saksassa luomun kysyntä oli jo vahvaa.
Nykyään luomun osuus yrityksen vientituloista on merkittävä. Toimitusjohtaja Niklas Kumlin haarukoi, että yrityksen luomuvienti on tällä vuosikymmenellä vähintään tuplaantunut. Hänen mukaansa luomun kysyntä vientimarkkinoilla perustuu pitkälti samoihin tuoteominaisuuksiin kuin muukin elintarvikevienti.
– Terveelliset, helppokäyttöiset ja vastuulliset tuotteet, joilla on tarina: nämä ovat ne isot trendit, joihin luomunkin on vastattava – herkullisuutta ja korkeaa laatua tietenkään unohtamatta. Tekniset vaatimukset tuotteille ovat useimmiten samankaltaisia, mutta markkinoinnin kärki sekä tuotteiden positiointi ja makuvariantit on mietittävä markkinakohtaisesti, Kumlin sanoo.
Helsingin Mylly vie luomuna muun muassa hiutaleita, jauhoja, leseitä, myslejä ja aamiaismuroja. Tärkeimmät vientimaat löytyvät yhä Euroopasta mutta yritystä kiinnostavat luomuviennin näkökulmasta myös Lähi-Idän ja Kaukoidän kasvavat markkinat.
Kotimaista luomukauraa on pääpiirteissään riittänyt yrityksen vientitarpeisiin. Kumlin toteaa, että hyviä satovuosina suomalainen raaka-aine riittää, mutta joskus on jouduttu turvautumaan myös naapurimaiden tuotantoon. Tällöin asiasta sovitaan etukäteen vientiasiakkaan kanssa. Suomessa myydään aina kotimaista.
Luomukauran kysynnän kasvu on lisännyt sen tuotantoa Suomessa. Esimerkiksi viime vuonna luomukauraa tuotettiin noin 59 miljoonaa kg, mikä oli yli 20 % edellisvuotta enemmän.
Artikkeli on julkaistu aiemmin Elintarvike ja Terveys -lehdessä 2/2018.