Teksti: johtaja Tuomas Salusjärvi, Valio Oy
Entistä useampi suomalainen haluaa tietää tuotteiden taustat ja tarinan: missä tämän ruoan juuret ovat, millä tavoin se on tuotettu, mitä arvoja siihen liittyy? Suuntaus on pitkäaikainen ja vahvistuva, ei hetken trendi.Helpotamme elämää ja päätöksiä kaupan hyllyjen välissä, kun viestimme luomusta selkeästi ja monipuolisesti. Yksi uusi avaus on Merkkitekoja-kampanja, jossa Luomumerkin lisäksi ovat mukana myös muut suuret vastuullisuusmerkit, Joutsenmerkki ja Reilu kauppa -merkki.
Meillä valiolaisilla ja Pro Luomu -yhdistyksellä riittää jatkuvasti työtä siinä, että onnistumme viestimään kiinnostavasti ja monipuolisesti luomusta: siitä, mitä luomu on ja mitä merkitystä luomun valitsemisella on ympäristölle ja yhteiskunnalle. Valio Luomu™ on vahvasti osana luomun tarinaa.
Valiolla Luomu on merkittävä strateginen painopistealue, johon olemme sitoutuneet pitkäaikaisesti. Olemme olleet kehittämässä suomalaista luomutuotteiden valikoimaa 1990-luvun alkupuolelta lähtien.
Valio Luomu™ -brändin ytimessä ovat luomumaitoa tuottavat Valion omistajayrittäjät, jotka tekevät työtään suurella sydämellä ja sitoutumisella. Tunnemme heistä jokaisen.
Aluksi Valio Luomu™ tuotteisto rakentui muutaman perustuotteen, luomumaidon, -kerman ja -jogurtin varaan. Tänään jalostamme suomalaista luomumaitoa niin monipuoliseksi tuotevalikoimaksi, että jokaisella suomalaisella on mahdollisuus tehdä omaan arvomaailmaansa sopiva valinta kaupan hyllyllä. Luomun valitseminen ei koskaan ole ollut näin helppoa!
Vahvaan arvopohjaan nojaava tapa toimia koskee meillä kaikkea toimintaamme, ei vain luomua. Vastuullisuus tarkoittaa meille sitä, että tuotamme maistuvaa ruokaa toteuttaen samalla tärkeitä yhteiskunnallisia tehtäviä: ruoan riittävyyden ja Suomen ravinto-omavaraisuuden turvaaminen, eläinten hyvinvoinnin parantaminen ja kansanterveyden kohentaminen ovat esimerkkejä vaikutuksistamme.
Yhdessä olemme vahvempia, ja siksi Luomumerkki on nyt mukana Merkkitekoja-kampanjassa. Siinä Luomu, Reilu kauppa ja Joutsenmerkki yhdistävät voimansa ja lyövät rumpua vastuullisten valintojen puolesta. Merkkitekoja-kampanja näkyy ja kuuluu sekä sosiaalisessa että perinteisessä mediassa ja kaupoissa. Myös Martat ja Kuluttajaliitto ovat aktiivisesti mukana viemässä vastuullisuuden viestiä.
Lähtötilanne on hyvä: Kantar TNS:n tuoreen tutkimuksen mukaan kolme neljäsosaa suomalaisista uskoo, että arjen pienillä, vastuullisilla valinnoilla on merkitystä. Ja näistä valinnoista kiittävät niin kastemadot luomupellossa kuin luomulehmät luomulaitumella.
Tule mukaan tekemään Merkkitekoja kanssamme! Nähdään kaupan hyllyjen välissä sekä vaikkapa Twitterissä, jossa keskustelua vastuullisista valinnoista käydään aihetunnisteella #merkkitekoja.