Luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa Pro Luomun koostaman arvion mukaan 352 miljoonalla eurolla vuonna 2023. Myynti laski 6 prosenttia edellisestä vuodesta. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä oli noin 1,9 prosenttia.
Kuluttajien ostokäyttäytymistä ohjasi vuonna 2023 edellisvuoden tapaan hinta. Vaikka kuluttajat arvioivat ostavansa luomua kuten ennenkin, ruuan hinnan nousun vaikutus ostoskorin sisältöön on merkittävä: 66 % suomalaisista kokee, että se vaikuttaa olennaisesti siihen mitä ruokaa kaupasta he ostavat. (Kantar Agri 2024.)
Lapsiperheet korostuvat luomun aktiivikuluttajissa eli vähintään kerran viikossa luomua ostavissa, ja erityisesti he arvioivat hintojen nousun vaikuttaneen merkittävästi luomun ostamiseen.
Kahdessa vuodessa ruuan hinta on noussut noin viidenneksen. Vuoden lopussa hintojen nousu hidastui, ja joissakin tuoteryhmissä hinnat jopa laskivat, mutta esimerkiksi vilja- ja maitotuotteissa hintojen nousu jatkui yhä vuoden lopulla (PTT 1/2024). Myös kuluttajien luottamus omaan talouteen pysyi heikolla tasolla (Tilastokeskus 1/2024).
Laskua suurissa tuoteryhmissä, nousijoitakin löytyy
Viime vuoden tapaan luomulastenruokien tuoteryhmä kehittyi positiivisesti. Nousijoita olivat myös luomumaustaminen ja -säilykkeet.
Poikkeuksellisen vaikea vuosi oli maitokaapin luomuvälipalatuotteille. Myös tuoreen luomulihan ja luomulihavalmisteiden sekä luomuhedelmien ja -vihannesten myynti laski selvästi.
”Hedelmät ja vihannekset sekä maito ovat luomumarkkinassa merkittäviä tuoteryhmiä. Jos niiden markkina kehittyy negatiivisesti, se vaikuttaa selvästi koko markkinan arvoon”, sanoo Aura Lamminparras.
Luomuun luotetaan
Suomalaisten mielikuva luomusta on edelleen hyvin positiivinen. Yli puolet suomalaisista pitää EU:n luomumerkkiä luotettavana ja kertoo sen vaikuttavan ostopäätökseen vähintään melko paljon.
Erityisesti nuoret aikuiset (18–29 v.) luottavat luomumerkkiin ja esimerkiksi siihen, että luomu vaikuttaa myönteisesti eläinten hyvinvointiin, luonnon monimuotoisuuteen ja maaperän hyvinvointiin.
Aura Lamminparras uskoo, että luomulla on edelleen paikka vastuullisuutta arvostavien kuluttajien ostoskoreissa.
”Saamme parin viikon sisällä tietoa Euroopan luomumarkkinasta. Joissakin suurimmissa luomumaissa nähdään jo elpymisen merkkejä ja odotamme, että sama suuntaus nähdään jossain vaiheessa myös Suomessa”, kertoo Aura Lamminparras.
Arvio luomun myynnistä perustuu Pro Luomun kaupparyhmiltä keräämiin tietoihin.