Viime vuonna luomutuotteiden myynti vähittäiskaupassa lisääntyi yhdeksän prosenttia. Myydyimmät yksittäiset luomutuotteet olivat banaani ja kananmuna.
Pro Luomu arvioi, että luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupoissa yhteensä 336 miljoonalla eurolla vuonna 2018. Luomun osuus kaikesta päivittäistavarakaupan ruokamyynnistä nousi 2,4 prosenttiin.
Arvio Suomen luomumarkkinoiden kehityksestä perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä saatuihin myyntitietoihin.
Luomun myynnin kasvu tasaantui hieman verrattuna pariin edellisvuoteen, jolloin luomumarkkina kasvoi 13–14 % vuosivauhdilla. Luomun myynti lisääntyi kuitenkin myös viime vuonna selvästi enemmän kuin päivittäistavarakaupan kokonaismyynti, joka nousi neljä prosenttia.
Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila toteaa, että lähes kymmeneksen kasvu kertoo siitä, että kuluttajat ovat kiinnostuneita luomusta.
– Luomun kulutus Suomessa on toistaiseksi pitkälti aktiivisimmin luomua käyttävän kuluttajajoukon harteilla. Luomumarkkinan kasvun nopeuttamiseksi luomutuotteiden tulisi löytää tiensä myös niiden kuluttajien ostoskoriin, jotka ovat luomusta kiinnostuneita, mutta ostavat sitä toistaiseksi vielä melko harvoin, hän arvioi.
Uutuudet kasvattivat luomumyyntiä
Eniten luomun myynti lisääntyi mehujen ja mehukeittojen, lastenruokien, panimojuomien ja juustojen tuoteryhmissä. Myynti lisääntyi paljon myös pakasteiden ja terveystuotteiden tuoteryhmissä. Kasvua vauhdittivat tuoteryhmien luomu-uutuudet.
Myynti kasvoi selvästi myös jo ennestään vahvoissa luomutuoteryhmissä, kuten kuumat juomat (kahvi, tee, kaakao) ja kananmunat sekä välipalatuotteet (jogurtit, rahkat ja muut välipalat).
Kaikista kaupassa myytävistä kananmunista luomulla on nyt noin 18 % markkinaosuus arvossa mitattuna. Lastenruokien tuoteryhmässä luomun markkinaosuus on myynnin kasvun siivittämänä noussut 20 %:iin.
– Se on luontevaa sitä taustaa vasten, että luomun aktiivikäyttäjissä on paljon juuri pikkulapsiperheitä, huomauttaa Kottila.
Sen sijaan leipomotuotteissa, sokerin ja muiden makeutusaineiden tuoteryhmässä sekä lihavalmisteissa luomun myynti laski.
– Uutuudet ovat tärkeitä tuoteryhmän kasvun vetureita. Tämä näkyy selvästi esimerkiksi pakasteissa, jossa luomuvalikoima on vielä pieni. Kasvihuonetuotannossa kuuma kesä aiheutti tuotanto-ongelmia, joka heijastunee vihannesten tuoteryhmän aiempaa hitaampana kasvuna, Kottila toteaa.
Luomuhevi ja -maito yhä kärjessä
Suurimmat luomutuoteryhmät ovat pysyneet ennallaan: luomuna myydään eniten hedelmiä ja marjoja, nestemäisiä maitotuotteita sekä vihanneksia. Nämä kolme tuoteryhmää kattavat yhteensä lähes kolmanneksen koko luomumyynnistä.
Neljänneksi suurin luomutuoteryhmä ovat edelleen kuumat juomat ja viidenneksi suurin kananmunat.
Myydyimmät yksittäiset luomutuotteet olivat banaani, kananmuna, kevytmaito, kahvi ja jauheliha. Eniten myyntiään kasvattaneista yksittäisistä luomutuotteista mainittakoon mustikkamehu. Luomuvihannesten tuoteryhmässä myydyimpiä yksittäisiä tuotteita ovat porkkana, kaalit ja salaatit.
– Vastuullisuus näkyy nyt ruokavalinnoissa ja kasvisruoka kasvattaa suosiotaan. Lisää kasviksia ja kasvivalmisteita kaivataan myös luomuvalikoimaan, Kottila huomauttaa.