Luomun maailmanmarkkinat nousivat 97 miljardiin US dollariin vuonna 2017. Luomu myynti maailmalla on kasvanut lähes 50 % aikavälillä 2011–2017. Luomumarkkinoiden kasvuluvut julkisti tutkimus- ja konsulttiyhtiö Ecovia Intelligence Biofach-messuilla Saksassa.
Lähes 90 % luomun myynnistä tulee Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta, mutta myös Aasiassa luomun myynti kasvaa vahvasti. Afrikassa ja Etelä-Amerikassa luomun myynti on toistaiseksi vielä vähäistä.
Suurin luomumarkkina-alue on Yhdysvallat (40 mrd euroa), jonka jälkeen tulee Saksa, Ranska ja Italia. Kiina on jo maailman neljänneksi suurin luomumarkkina-alue.
Luomuala laajeni viidenneksellä
Myös luomuala kasvaa kaikkialla maailmassa. Vuonna 2017 globaali luomupeltoala lisääntyi viidenneksellä, mikä oli enemmän kuin koskaan aiemmin.
Luomututkimuslaitos FiBL:n keräämien tilastojen mukaan luomupeltoa oli maailmassa yhteensä noin 69,8 miljoonaa hehtaaria. Euroopassa luomupeltoala on jo 14,6 miljoonaa hehtaaria ja luomutuottajia on 400 000.
Luomuviljelty ala kasvoi kaikilla mantereilla, mutta selvästi eniten Oseaniassa ja Australiassa, jossa on jo yli puolet koko maailman luomualasta. Valtaosa Australian luomupinta-alasta on laidunta.
Luomun asema vahvistuu Euroopassa
Luomun myynti Euroopassa oli 37,3 miljardia euroa vuonna 2017. Korkein markkinaosuus luomulla on Tanskassa, jossa 13,3 % elintarvikkeiden myynnistä on luomua.
Euroopan suurin luomumarkkina on Saksa, jossa luomumyynti oli 10,04 miljardia euroa. Korkein luomukulutus per capita on Sveitsissä, jossa luomua ostettiin 288 € per henkilö vuonna 2017.
Luomun globaalin myynnin kehitystä Biofachissa esitellyt Ecovia Intelligencen johtaja Amarjit Sahota kertoi, että luomun markkinaosuuksissa on suurta vaihtelua eri tuoteryhmissä. Erittäin hyvin myyvät halki Euroopan luomukananmunat, joiden markkinaosuus on Tanskassa jo 33 % ja Suomessakin 17 %.
Luomumarkkinat uuden äärellä
Sahotan mukaan luomumarkkinoiden kasvu on vahvaa, mutta markkinat ovat myös juuri nyt suurien muutosten edessä. Syitä on useita.
– Muutamina edellisvuosina ns. halpamyymälät ovat ottaneet aiempaa enemmän luomua valikoimiinsa, ja kasvu on vahvaa tällä sektorilla. Halpamyymälöiden vahva ote luomuun saattaa tulevaisuudessa vaikuttaa myös laajemmin luomun hintoihin, Sahota arvioi.
Hänen mukaansa toinen iso muutos luomumarkkinoilla on isojen toimijoiden esiinmarssi.
– Maailmanlaajuinen verkkokauppa Amazon osti vuonna 2017 luomua painottavan Yhdysvaltaisen ruokakauppaketju Whole Foodsin ja ranskalainen supermarketjätti Carrefour osti vuonna 2018 luomukauppaketju So.bion. Selvä trendi ovat myös Private label -luomutuotteet, jotka näyttelevät koko ajan merkittävämpää roolia luomutuotteiden myynnissä, Sahota summasi.
Iso kysymys on myös se, miten luomu vastaa vastuullisuuden moniin ulottuvuuksiin.
– Kasvisruoka ja kasvispohjaiset tuotteet valloittavat markkinoita Pohjois-Amerikassa, mutta uusissa lanseerauksissa on vain vähän luomutuotteita. Muovi ja erityisesti muovipakkaukset ovat myös vastuullisuudesta kiinnostuneen kuluttajat huomion kohteena, Sahota huomautti.
Maa- ja metsätalousministeriö on rahoittanut tämän aineiston tuottamista.