Luomun globaalit markkinat kasvoivat yli kymmenen prosenttia vuonna 2013 edellisvuoteen verrattuna. Maailman luomumarkkinat nousivat noin 72 miljardiin dollariin (noin 63,6 mrd €) vuonna 2013.
Globaaleja luomumarkkinoita seuraavan Organic Monitor -konsulttiyhtiön johtaja Amarjit Sahota julkisti tuoreimmat markkinaluvut keskiviikkona alkaneilla BioFach-messuilla Nürnbergissä Saksassa. Maailman suurimmilla luomualan messuilla on tänä vuonna yli 2 100 näytteilleasettajaa 76 eri maasta.
Yhdysvalloissa luomu on hurjassa nosteessa
Maailman suurin luomumarkkina-alue Yhdysvallat veti kaulaa muihin maihin vuonna 2013 kasvattamalla luomun myynnin noin 35 miljardiin dollariin. Luomun myynti jenkeissä lisääntyi yli 11 prosentilla edellisvuodesta ja markkinaosuus oli noin neljä prosenttia. Sahotan mukaan luomun kysynnän kasvu Yhdysvalloissa jatkuu edelleen.
– Yhdysvaltain markkinoilla on ajoittaista pulaa luomumaito- ja luomulihatuotteista sekä luomumausteista, hän kertoi.
Lama hidastaa luomun kasvua Euroopassa
Euroopan luomumarkkinoiden koko vuonna 2013 oli noin 31 miljardin dollarin luokkaa. Maanosan johtavia luomukulutusmaita ovat Saksa, Ranska, Iso-Britannia ja Italia.
Luomulla on eri Euroopan maissa keskimäärin 2-3 prosentin osuus elintarvikemarkkinoista, joskin maakohtaiset erot ovat suuria: esimerkiksi Tanskassa luomulla oli 8 prosentin markkinaosuus. Suomessa luomun markkinaosuus v. 2013 oi 1,6 prosenttia.
– Luomun kasvu Euroopassa jatkunee tasaisena, joskin talouden heikko tilanne hidastaa yhä kasvua, Sahota arvioi.
Aasia on syttynyt luomulle
Aasiassa luomun myynti vuonna 2013 nousi 4,4 miljardiin dollariin. Luomun markkinaosuus Aasiassa on yhä alle yhden prosentin, mutta etenkin maanosan vauraimmissa maissa Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa luomun kysyntä lisääntyy vauhdilla.
Sahota huomautti, että luomun kasvua Aasiassa edesauttaa se, monien maiden hallitukset kannustavat tuottajia luomuun. Tämä oli selvästi havaittavissa myös BioFach-messuilla, jossa esimerkiksi Kiinan ja Etelä-Korean edustajat etsivät hyvin aktiivisesti uusia tuotteita markkinoilleen.
Maa- ja metsätalousministeriö on rahoittanut tämän aineiston tuottamista.