Edellinen Luomupellot kestävät kuivuutta keskimääräistä paremmin
Seuraava Luomutiloilla voi ihailla lampaita ja traktoreita luonnon päivänä
Blogit

Erkki Mikola: Small in Japan

Jaa:
Siinä se nyt on. 37 miljoonan asukkaan Tokiossa, suomalainen luomujäätelö Jymy on ensimmäistä kertaa löytänyt tiensä japanilaisen kuluttajan käteen.
Teksti: Erkki Mikola, Suomisen Maito

Kaukana Suomessa, luomusertifoidussa metsässä kasvaneet villimustikat antavat jäätelöön syvän violetinsinisen värin, onhan kolmasosa koko reseptistä tätä arktista, superfoodiksi tituleerattua marjaa. Neiti Amy Saton kieli on aivan sininen ja häntä naurattaa, sillä jäätelön raaka-aineiden puhtaus ja laatu maistuu niin selvästi. ”Olen taivaassa ” hän sanoo lusikka suussa.

Amy Sato ostaa Jymyä.

Jymy-jäätelön saatavuus käynnistyi 24. toukokuuta Japanissa, kahden ja puolen vuoden intensiivisen valmistelun jälkeen. Maahantuojan toimitusjohtaja herra Shoichiro Yoshinaga on tohkeissaan sillä ihka ensimmäisen Jymy Ice Cream Cafen avajaisjuhlallisuudet ovat alkamassa. Protektionistisella Japanin markkinalla ei juuri muita pohjoismaisia elintarvikkeita ole saatavilla. Japanilaiset kuitenkin haluavat kaikkea mikä kuuluu pohjoismaiseen ja suomalaiseen elämäntyyliin. Täällä kaikki suomalainen on arvossaan.

Shoichiro Yoshinaga

Varsinais-Suomen Aurassa toimiva pieni jäätelötehdas Suomisen Maito on Jymy-jäätelön koti. Jäätelötehdas aloitti 2014 samoissa tiloissa, missä juuri hetkeä aiemmin oli valmistettu kansallispastilli Sisua. Jymy-jäätelö tehtiin heti alusta pitäen erilaiseksi. Sen arvopohjan tuli olla kunnossa, kaikkien ainesosien jäljitettäviä, puhtaita ja vapaita kaikesta ylimääräisestä, siis luomua. Toisin kuin kaikissa muissa jäätelöissä, Jymyn ainesosaluettelo on lyhyt ja vailla vieraita elementtejä. Meille yhtä tärkeää kuin se mitä Jymy-jäätelöön laitetaan, on se mitä siihen ei laiteta. Arvostamme maaperää, lehmiä, alkutuottajaa ja kuluttajaa. Suomen ainutlaatuista puhtautta arvostetaan maailmalla, paljon enemmän kuin täällä kotona.

Maailma pienenee koko ajan. Vaikka Japani on kaukana, on se myös hyvin lähellä. Arvomaailmat kohtaavat nopeasti, vain byrokratia on hidasta. Uuden ajan perusedellytys viennissä onnistumiselle on, että tapa toimia on kunnossa, arvot ovat kunnossa. Vaikka tuoteominaisuudet olisivat hyviä, eivät ne yksin riitä. Brändien on tarjottava mahdollisuus, jossa kuluttaja voi valinnoillaan vaikuttaa omaan ja ympäristönsä hyvinvointiin. Tämä on mahdollista vain luomutuotteelle. Luomu on itse asiassa minimivaatimus jos ylipäätään haluaa päästä tapaamaan mahdollisia, kiinnostavia ostajia maailmalla.

Neiti Sato tarttuu seuraavaksi mansikka-Jymyyn. Kerron että se on tehty Aurassa kasvaneista Keskitalon tilan luomumansikoista. ”Maansiikka” sanoo neiti Sato ja alkaa lusikoida, Jymy huulillaan. Juuri nyt Jymyn tulevaisuus täällä näyttää valoisalta.

Avajaispäivän karnevaalikulkue.

Aiheeseen liittyvää