Edellinen Virtuaalitapahtumia Pro Luomun jäsenille
Uncategorized

Luomun myyntiä lisättiin tuuppauksella – Luomuporkkanoiden myynti kasvoi 253 %

Jaa:
Neljän EU-maan yhteisprojektissa toteutetut tuuppauskokeilut osoittavat, että kuluttajia voi tönäistä kestävämpiin valintoihin, esimerkiksi valitsemaan luomutuotteita ostoskoriinsa.

Tuuppauksella on mahdollista kasvattaa luomutuotteiden myyntiä, selviää tuoreesta raportista, jonka on julkaissut luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu ry yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa. Esimerkiksi luomuporkkanoiden myynti kasvoi kahden viikon kokeilun aikana suomalaisessa hypermarketissa yli kolminkertaiseksi tuotteiden paikkaa vaihtamalla.

Tuuppausta kokeiltiin ruokakaupoissa osana kansainvälistä EU:n menekinedistämiskampanjaa, jota toteutettiin Suomen lisäksi Ruotsissa, Alankomaissa ja Belgian Flanderissa. Kokeilujen tavoitteena oli muotoilla päätöksentekotilannetta esimerkiksi tuotteiden sijoittelulla tai ohjaavilla myymälämateriaaleilla siten, että luomutuotteiden valinta olisi helppoa.

Vaikuttavia tuloksia Suomessa

Luomuporkkanan tuuppauskokeilu ajoitettiin Suomessa vuoden 2023 joulunalussesonkiin. Porkkanan menekki perinteisesti kasvaa kohti joulua, joten myyntiä verrattiin edellisvuoden samaan viikkoon, jotta tulokset olisivat vertailukelpoisia. Tulokset olivat vaikuttavia sekä tuotteiden strategisella sijoittelulla että lisäämällä viestintämateriaaleja:

  • Vaihtamalla luomuporkkanoiden paikkaa myynti kasvoi 253 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan viikkoon.
  • Lisäämällä kohdennettua myymäläviestintää luomuporkkanoiden myynti kasvoi noin 190 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan viikkoon.
Luomuporkkanan tuuppauskokeilu

”Luomumarkkinan tilanne Suomessa on ollut pari viime vuotta haastava, joten on tärkeää näyttää, että luomun myyntiä on mahdollista kasvattaa. Yhteistyö kauppojen kanssa on sujunut erinomaisesti, ja kokeilu sai positiivista palautetta sekä kaupoilta että yrityksiltä,” kertoo Pro Luomun asiantuntija Heidi Haavisto-Meier.

Suomessa tuupattiin lisäksi luomumaitoa kolmessa hypermarketissa syksyllä 2024. Päivittäistavarakaupan tilastojen mukaan kyseisellä kvartaalilla maidon myynti yleisesti laski (PTY 2024). Tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviestinnän pelillistämisellä saatiin kuitenkin osassa kokeilukaupoista aikaan parhaimmillaan yli 18 % kasvua luomumaitojen myynnissä.

Myös muissa maissa hyviä tuloksia

Kampanjan kokeilut osoittavat, että pienet muutokset voivat ohjata kuluttajia kestävämpiin valintoihin – myös silloin kun hinnan merkitys ostoperusteena on korostunut. Kaikissa kampanjaan osallistuneissa maissa saatiin merkittäviä tuloksia:

  • Ruotsi: Tuotteiden strateginen sijoittelu lisäsi myyntiä:
    • Luomukauratuotteet: +65 %
    • Luomuhedelmäjuomat: +164 %
  • Alankomaat: Hyllymerkit ja julisteet ohjasivat huomion luomutuotteisiin:
    • Luomuliha: +27 %.
  • Belgian Flanderi: Hyötyjen korostaminen kasvatti kiinnostusta luomuvaihtoehtoihin:
    • Luomukasvisruokatuotteet: +33 %.
Luomukauratuotteiden tuuuppauskokeilu Ruotsissa

“Tämä projekti osoittaa, että pienillä ja harkituilla muutoksilla voi olla suuri vaikutus kuluttajien valintoihin,” kertoo Anton Järild ruotsalaisesta luomualan järjestöstä Organic Swedenistä.

Sustainable Nudging -raportti tarjoaa tietoa ja käytännön kokemuksia siitä, miten kestävämpiä kulutustottumuksia voi edistää. Tutustu Pro Luomun raportteihin syksy 2024 ja syksy 2023 – kevät 2024 sekä Nudging Organic -projektin neljän maan yhteiseen raporttiin.

Lisätietoja: Heidi Haavisto-Meier, asiantuntija, Pro Luomu ry, puh. 041 432 9690, heidi.haavisto-meier@proluomu.fi

Mitä on tuuppaus?

Kuluttajat tekevät ruokakaupassa valintoja suurelta osin ilman aktiivista päätöksentekoa ja jopa ilman tietoista pohdintaa. Tuuppauksessa päätöksentekotilannetta muotoillaan siten, että kuluttajaa tönäistään lempeästi ja tehdään esimerkiksi vastuullisemmasta tai terveellisemmästä valinnasta helppoa.

  • Tuuppaus ei poista valinnanvapautta.
  • Tuuppaus keskittyy erityisesti käyttäytymisen, ei asenteiden, muuttamiseen.
  • Hintakampanjat tai muut hintojen muutokset eivät ole tuuppausta.

”Matkalla kohti kestävämpää Eurooppaa – Luomu on osa ratkaisua” -kampanja on EU:n luomun menekinedistämishanke, jossa viestitään uudella tavalla luomun hyödyistä ympäristölle ja eläinten hyvinvoinnille. Hanketta toteuttavat Suomessa Pro Luomu ry, Ruotsissa Organic Sweden, Alankomaissa Bionext ja Belgian Flanderissa BioForum.

          

Euroopan unionin rahoittama. Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat ainoastaan tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai Euroopan tutkimuksen toimeenpanoviraston (REA) kantaa. Euroopan unioni ja avustuksen myöntävä viranomainen eivät ole vastuussa niistä.

Kuvat: Pro Luomu ry ja Organic Sweden

Aiheeseen liittyvää