Luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa 335 miljoonalla eurolla vuonna 2024, arvioi luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu. Myynti laski viisi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Luomun osuus päivittäistavarakaupan kokonaismyynnistä Suomessa oli noin 1,8 prosenttia.

Luomun kokonaismyynnin arvoon vaikutti erityisesti isojen luomutuoteryhmien, kuten maidon ja muiden maitotuotteiden sekä hedelmien ja vihannesten myynnin lasku. Luomukananmunien sekä luomukahvin-, -teen ja -kaakaon myynti pysytteli edellisvuoden tasolla. Nousijoitakin löytyy: tuoteryhmistä luomulastenruuat, luomuhiutaleet- ja jauhot sekä kuivatut luomuhedelmät ja -pähkinät kasvattivat myyntiään.
Luomulastenruuat on ollut positiivinen poikkeus tuoteryhmien kehitykseen edellisinä kolmena luomulle haastavana vuotena. Vuonna 2024 luomulastenruokien markkinaosuus kasvoi ennätykselliseen 25 prosenttiin myynnin arvosta.
”Lastenruuassa vaikuttaa varmasti luomuun liitettävät positiiviset mielikuvat – pienille lapsille ja vauvoille halutaan mahdollisimman puhdasta ja hyvää ravintoa. Iso merkitys on myös valikoiman kehityksellä ja sillä, että luomutuotteita on tuoteryhmässä paljon saatavilla”, arvioi myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmästä.

Tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan kuluttajien kiinnostus luomuun on ennallaan ja jopa hienoisessa kasvussa vuoden takaiseen mittaukseen verrattuna (Kantar Agri 2024). Luomun myynnissä kuitenkin näkyy edelleen suomalaisten säästökuuri. Kuluttajien luottamus omaan talouteen sekä odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua ovat pysyneet matalalla (Tilastokeskus 2025).
”Uskon, että luomu pystyy kasvamaan tulevaisuudessa, kun yleinen taloudellinen tilanne paranee. Tämänhetkinen tilanne on haastava ja kuluttajat harkitsevat tosi tarkasti, mitä ostavat”, arvioi osto- ja myyntijohtaja Carita Rissanen K-ryhmästä.

Arvio luomun myynnistä perustuu Pro Luomun kaupparyhmiltä keräämiin tietoihin.
Lisätietoja: Aura Lamminparras, toiminnanjohtaja, Pro Luomu ry, puh. 040 556 8097, aura.lamminparras@proluomu.fi