”Maapallolle on parempi, jos saamme useammat valitsemaan muutaman luomutuotteen kuin vain muutaman valitsemaan kaiken luomuna.”
Lähes 20 vuotta kuluttajamarkkinoiden parissa työskennellyt Anna Törnebrant sanoo, että kuluttajakäyttäytymisessä ympäri Eurooppaa on enemmän samankaltaisuuksia kuin eroavaisuuksia. Hänen mukaansa kuluttajilla on esimerkiksi halu syödä terveellisesti ja valita kestävästi tuotettua ruokaa, mutta samaan aikaan kuluttajat potevat valinnanvaikeutta eri vaihtoehtojen välillä.
Työssään markkinointijohtaja Anna pitää huolen siitä, että Midsonan laaja brändi- ja tuotevalikoima pärjää kilpailluilla kuluttajamarkkinoilla ja kehittyy entisestään. Midsonan tunnetuin tuotemerkki Suomessa on Urtekram, muita tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Kung Markatta sekä Helios.
Totuuden hetki on edelleen kaupassa
Markkinoinnin monikanavaisuus tekee Annan mukaan kuluttajamarkkinan parissa tehtävästä työstä mielenkiintoista, mutta se asettaa myös haasteen: miten tavoitamme kuluttajat? Monille kuluttajille ei vielä ole selvää, miksi luomuruoka on parempi valinta sekä itselle että planeetalle, ja lisäksi luomua voidaan myös pitää liian kalliina vaihtoehtona.
Loppujen lopuksi totuuden hetki tehdystä työstä selviää ruokakaupassa kuluttajan tehdessä valintoja. Onko luomu houkutteleva ja erottuva valinta kuluttajalle, ja nousevatko luomutuotteet esiin kilpailluilla markkinoilla?
Tähän aiheeseen sukelletaan syvemmin Luomuelintarvikepäivässä 8.10.