Mitä se luomu oikeastaan on?

Hankkeen tavoitteena on lisätä kuluttajien ja ammattikeittiöiden tietämystä luomusta. Hankkeessa luodaan infoaineisto, jota luomualan toimijat voivat käyttää. Lisäksi toteutetaan erilaisia keittiöammattilaisille ja ravintola-alan oppilaitoksille suunnattuja tapahtumia.

kuva lehtikaaliMitä se luomu oikeastaan on? -hanke toteutetaan 16.5.2018-31.9.2019. Hankkeessa tuotetaan luomualan toimijoiden vapaasti käytettäväksi kuluttajalähtöinen informaatioaineisto, joka valottaa luomua tuoteryhmäkohtaisesti. Aineistosta työstetään mm. infograafeja ja piirrosvideo. Esiteltävät luomutuoteryhmät ovat:

  • maito
  • liha
  • viljatuotteet
  • kasvikset
  • kananmunat
  • mansikka
  • luonnontuotteet

Aineistojen ympärille rakennetaan myös sosiaalisen median #Fiksuvalinta-kampanja, joka toteutetaan tammi-helmikuussa 2019 ja #OrganicSeptember-kampanja syyskuussa 2019. Aineistoja tarjotaan myös opetusmateriaaliksi peruskouluihin sekä toiselle aseteelle ja niiden pohjalta rakennetaan oppimisaineistoja ammattikoulujen eKokki -opetusalustaan.

Lisäksi hankkeessa järjestetään tapahtumia keittiöalan ammattilaisille ja valmentaudutaan kohti Luomukokki-kilpailua, joka järjestetään maaliskuussa 2019.  Hanke osallistuu Skills Finlandin Taitaja-kilpailun semifinaaleihin yhdessä EkoCentrian kanssa. Semifinaaleissa pidetään tietoiskuja luomusta ammattikoulujen opettajille, tietoiskujen varten luodaan myös omaa materiaalia. Hanke osallistuu kesän 2019 SuomiAreenaan järjestämällä hankkeen teemoihin liittyvän keskustelun.

Hanke tiedottaa kansainvälisen luomumarkkinan kehityksestä, osallistuu keväällä 2019 BioFach-messuille ja teettää selvityksen luomuviennin arvosta sekä yritysten kiinnostuksesta luomuvientiin.

Maa- ja metsätalousministeriö on rahoittanut tämän aineiston tuottamista.

Tiedostot

Infograafit

Aiheeseen liittyvää