Panelistit

Onko vastuullisuus vain markkinointipuhetta vai aitoja askelia hyvään? Eksyykö kuluttaja vastuullisuusviidakossa? Luomuelintarvikepäivän paneelissa asiaa pohtivat vastuullisen kulutuksen asiantuntijat. Keskustelua luotsaa Pipsa Hurmerinta.

AUTIO Minna, professori, Helsingin yliopisto
Minna Autio on tutkinut kuluttajakäyttäytymistä ja opettanut kotitaloustieteen opiskelijoita yli 20 vuotta. Erityisen kiinnostunut hän on kestävän kulutuksen teemoista. Viime vuosina Autio on tutkinut myös lähiruokaa ja eläinten hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. ”Luomuruoka vastaa vastuullisuuden vaatimuksiin, jos kuluttaja arvostaa eettisiä ja ekologisia arvoja. Varsinkin lasten syntymä saa ajattelemaan, mitä perheessä syödään. Luomun kautta ruuan arvostusta voidaan nostaa. Toki bulkkiluomu-sanaakin on viljelty”, Autio miettii.

BEURLING Juha, pääsihteeri, Kuluttajalitto
Juha Beurling on valtiotieteiden maisteri ja eettisen kuluttamisen asiantuntija. Hän toimii pääsihteerinä Kuluttajaliitossa, joka on riippumaton ja kaikille avoin kansalaisjärjestö. Kuluttajaliitto edistää kuluttajan oikeuksiin, talouteen, elintarvikkeisiin ja ravitsemukseen sekä eettiseen kuluttamiseen liittyviä asioita toimien kuluttajien äänenä yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Beurling ”suosii luomuruokaa aina kun mahdollista”.

HURMERINTA Pipsa, kokki ja keittokirjailija
Pipsa Hurmerinta on kokki ja keittokirjailija. Hänen ensimmäinen keittokirjansa Pipsan Keittiössä ilmestyi vuonna 2012 ja Pipsan keittokirja pienille ihmisille vuonna 2015. Hurmerinta tunnetaan myös tv-juontajana esimerkiksi suositusta Top Chef -ohjelmasta. Ennen valmistumistaan ravintolakokiksi vuonna 2009 Hurmerinta työskenteli pitkään mallina Pariisissa ja New Yorkissa. Nykyisin hänellä on oma yritys, joka tuottaa sisältöä ruoka-alan yrityksille.

KATAJAJUURI Juha-Matti, erikoistutkija, Luonnonvarakeskus
Juha-Matti Katajajuuri on vastuullisen ruokaketjun tutkimuksen uranuurtaja Suomessa. Hänellä on Lukessa tutkimuksen lisäksi vastuullaan asiakkuustehtäviä. Katajajuuri korostaa vastuullisuuden mittaamisen ja indikaattorien tärkeyttä, ja lähtee siitä, että tutkittu tieto on edellytys aidosti vastuullisten toimenpiteiden ja valintojen tekemiselle – eivät mielipiteet. ”Hyvä tietopohja tukee vastuullisia valintoja ja yritysvastuutyötä. Tämä puolestaan tukee kestävän kehityksen päämääriä, joihin liittyvät kulutuksen ja elinkeinotoiminnan ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys”, Katajajuuri määrittelee.

KIVIHARJU Kristiina, laatu- ja vastuullisuusjohtaja, Valio
Kristiina Kiviharjulla on pitkä kokemus kuluttajatuotteiden valmistuksen ja kehittämisen arkipäivästä sekä Suomessa että kansainvälisessä ympäristössä. Valio on 5 300 maitotilallisen omistama yritys, jonka toiminnassa vastuullisuutta edistetään tiiviisti yhdessä maitotilallisten kanssa. ”Tuon keskusteluun käytännön näkökulmaa siitä, miten monella markkinalla toimivassa isossa yrityksessä voidaan edistää kuluttajille merkityksellisiä vastuullisuustekoja”, Kiviharju asemoi.

SAIKKONEN Susanna, toimitusjohtaja, Joosuanpuu Oy

Susanna Saikkonen on yritysvastuun ammattilainen, jolla on lähes 20 vuoden kokemus markkinoinnista ja strategiasuunnittelusta sekä kansalaisjärjestön että liiketoiminnan näkökulmasta. Saikkonen työskentelee monipuolisesti erilaisten yritysvastuun ja kestävän kehityksen projektien parissa. ”Uskon vakaasti, että pian ainoa tapa menestyä on ottaa vastuullisuus yrityksen strategian keskiöön. Tämä on valtava asenteiden muutos, mutta hyvien asiantuntijoiden, rohkeiden johtajien ja taitavan markkinoinnin yhteistyöllä se on mahdollista”, Saikkonen sanoo.

Aiheeseen liittyvää