Edellinen Luomufoorumi 10.-11.4.
Seuraava Luomun edut jäivät näkemättä ravitsemussuosituksissa
Uutiset

Luomuslogan palkittiin vuoden iskulauseena

Jaa:

Luomun tunnetuksi tekemiseen kehitetty slogan ”Luomua. Ilman muuta.” on valittu vuoden 2013 iskulauseeksi.

Valinnan teki MARK Suomen Markkinointiliiton Iskulausetoimikunta yksimielisesti. Perusteluissaan Iskulausetoimikunta toteaa, että ”Luomua. Ilman muuta.” on toisaalta itsestään selvä, positiivinen ja kannustava, mutta se myös haastaa kuluttajaa arjen valinnoissa.

Vuoden iskulause valitaan niistä uusista sloganeista, jotka on hyväksytty kyseisen vuoden aikana MARK:in ylläpitämään iskulauserekisteriin. Tunnustus on jaettu vuodesta 1999 lähtien. MARK:in Iskulausetoimikunnan jäsenet ovat mainonnan ja markkinoinnin vahvoja ammattilaisia.

Ruotsinkielisissä yhteyksissä ”Luomua. Ilman muuta.” -sloganista käytetään käännöstä ”Ekologiskt. Naturligtvis.

Vastaansanomaton fakta

Voittoisa slogan syntyi viime syksynä Pro Luomun organisoimassa työpajassa, joka oli osa valtion osarahoittamaa kuluttajahanketta. Työpajan veti viestintätoimisto Netprofile Finland Oy, ja sloganin visualisoinnista vastasi designtoimisto Kuudes Kerros. Visuaalinen ilme on luotu niin, että sitä on helppo käyttää kaikessa luomuviestinnässä somesta aina pakkauksiin asti.

– Halusimme luoda luomulle kärkiviestin, joka kiteyttää luomun ytimen, saa hyvälle mielelle ja ennen kaikkea on vastaansanomaton fakta. Tämä tunnustus osoittaa että onnistuimme hyvin. Vaikka luomua ostetaan nyt Suomessakin entistä enemmän, tarvitaan viestintää, joka selkiyttää mitä luomu on ja saa yhä useammat kiinnostumaan siitä, toteaa toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta.

Uutta slogania oli ideoimassa joukko Pro Luomun jäsenyritysten ja -yhteisöjen viestinnän ja markkinoinnin osaajia. Työpajassa päädyttiin sloganiin ”Luomua. Ilman muuta.” koska se kertoo konstailematta, että luomu on luonnollisen helppo valinta. Samalla se toteaa, että ostaessaan luomua saa ruokansa ilman turhia lisäaineita tai jäämiä. Slogan vastaa myös luomua arvostavien kuluttajien tärkeintä ostomotiivia, puhtautta.

Tavoitteena on, että palkittu iskulause vahvistaa koko luomualan viestintää. Se on käytettävissä myös luomutiedotuskampanjassa, jota maa- ja metsätalousministeriö valmistelee osana hallituksen luomuohjelmaa. Lisäksi slogan näkyy kuluttajille suunnatulla luomuailmanmuuta.fi-sivustolla ja Pro Luomun Facebook-sivustolla.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila/Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252

Aiheeseen liittyvää