Edellinen IFOAM EU:n visio: luomusta valtavirtaa
Seuraava Taantuma ei ole taittanut luomun vetovoimaa
Tiedotteet

Luomumarkkinoiden kehitys yhä plussalla

Jaa:
Luomun myynti Suomessa on lisääntynyt yhä hieman, vaikka päivittäistavarakaupan kokonaismyynti on kääntynyt laskuun.

Pro Luomu arvioi, että luomutuotteita myytiin vähittäiskaupoissa noin 223 miljoonalla eurolla aikavälillä 1.7.2014–30.6.2015. Se on reilun prosentin enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla. Samaan aikaan päivittäistavarakaupan kokonaismyynti ei ole kasvanut.

Luomutuotteiden myyntiarvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin lukuihin. Luomun markkinaosuus vähittäiskaupassa on yhä noin 1,7 prosenttia.

Pro Luomun arvio luomun vk-myynnistä Suomessa 2011-2014.
Lähde: Pro Luomu

Talouden alamäki on hyydyttänyt luomumarkkinoiden laajenemisen verrattuna muutaman vuoden takaisiin kovan kasvun vuosiin. Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila pitää kuitenkin myönteisenä sitä, että luomun myynnin kehitys on edelleen plussalla.

– Se kertonee siitä, että luomu ei ole luksusta, joka vaihdetaan sitten halvempaan versioon laman tullen, hän arvioi.

Hevi ja maitotuotteet vetävät parhaiten

Suurin luomutuoteryhmä on edelleen hedelmät ja vihannekset, ja toiseksi suurin maitotuotteet. Kummankin tuoteryhmän myynti luomuna on lisääntynyt. Muista tuoteryhmistä luomuna kasvussa ovat kananmunat, hiutaleet ja kahvi. Myös luomulihan myynti on lisääntynyt.

Kottilan mukaan luomun kasvun vetureita ovat uudet tuotelanseeraukset ja toisaalta aiempaa edullisempi hinta, sillä ruoan hinnan aleneminen koskee myös monia luomutuotteita. Etenkin Suomen ostetuimman yksittäisen luomutuotteen eli luomumaidon hinnanlasku näyttää lisänneen sen litramääräistä menekkiä.

– Lama kiristää kukkaron nyörejä, joten luomun hinnan aleneminen mahdollistaa ostoskorin luomuosuuden kasvun. Markkinoille tuodut uutuustuotteet tarjoavat kaivattua vaihtelua luomun aktiivikuluttajille ja houkuttelevat myös uusia käyttäjiä luomulle, Kottila toteaa.

Suomi jälkijunassa muihin Pohjoismaihin verrattuna

Muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomen luomumarkkinoiden kehitys on jäämässä jälkijunaan.

Ruotsissa ja Tanskassa luomulla on jo noin 6-8 prosentin markkinaosuus, ja markkinoiden kasvu jatkuu yhä voimakkaana; Ruotsin luomumarkkinoiden ennakoidaan kasvavan tänä vuonna peräti 50 prosenttia. Norjassa luomun siivu ruokamarkkinoista on yhtä pieni kuin Suomessa, mutta luomun kysynnän odotetaan kasvavan selvästi enemmän kuin meillä.

Maa- ja metsätalousministeriö on rahoittanut Suomen luomumarkkinoita koskevan tiedon kokoamista ja julkistamista.

Aiheeseen liittyvää