IMG_6387

Luomulihan myynti vahvassa kasvussa

Luomuliha myy aiempaa paremmin vähittäiskaupoissa. S-ryhmässä luomulihan myyntivolyymi on lisääntynyt tänä vuonna lähes 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna. K-ryhmässä luomulihan myynnin nousu on maltillisempaa, mutta kasvussa yhtä kaikki.

Luomulihan myynti on lisääntynyt kaikkialla Suomessa, ei pelkästään luomukulutuksen kärkialueella pääkaupunkiseudulla. Kasvua on etenkin luomusianlihassa, mutta myös luomunaudanlihan menekki lisääntyy. Myydyin luomulihatuote on jauheliha, joka kasvaa yhä.

Luomulihan markkinoita on laajentanut myös tuotannon kehittyminen. Kotimaisen luomulampaanlihan tarjonta on lisääntynyt tänä vuonna, ja kotimainen luomubroilerinliha tuli markkinoille vuosi sitten syksyllä.

Pro Luomun arvion mukaan luomulihan vähittäismarkkinat olivat viime vuonna noin 12,1 miljoonan euron suuruiset. Luomulihaa tuotettiin yhteensä 3,1 miljoonaa kiloa (luullisena), mikä oli vajaa prosentti Suomen koko lihantuotannosta. Noin viidennes luomulihasta markkinoidaan tiloilta suoraan kuluttajille, ravintoloille tai yksittäisiin kauppoihin.

Kasvun taustalla monta tekijää

Luomulihan lisääntyneen menekin taustalla on useita tekijöitä. Valikoimapäällikkö Sari Miettunen S-ryhmän Marketkaupasta arvioi, että luomulihan kysyntää kasvattaa tarjonnan monipuolistuminen ja kuluttajien luomutietämyksen lisääntyminen. Myös hintataso on merkittävä kasvutekijä; S-ryhmässä luomutuotteiden hintoja on halpuutettu.

– Luomu ei saa olla ylettömän kallista verrattuna tavanomaiseen lihaan: tällöin kuluttajilla on tutkitusti matalampi kynnys ostaa luomutuotteita, Miettunen tiivistää.

Ostopäällikkö Johanna Holopainen Ruokakeskolta toteaa, että etenkin luomulihajalosteissa on yhä kasvupotentiaalia.

– Luomulihan tuotteistukseen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota ja hakea luomustakin suurivolyymisia tuotteita. Vain siten luomun osuutta myynnistä saadaan kasvatettua isossa mittakaavassa reippaammin, hän sanoo.

Kasvu näkyy luomulihatalojen kassassa

Luomulihan kasvanut kysyntä näkyy etenkin suomalaisen luomulihan tuotteistamiseen satsanneissa keskisuurissa lihayrityksissä, ei niinkään suurissa lihataloissa. Esimerkiksi luomulihajalosteita valmistavan Pajuniemi Oy:n luomumyynti on lisääntynyt alkusyksyyn mennessä kolmanneksen viime vuodesta. Tuorelihaan keskittyvän Lihatukku Harri Tamminen Oy:n luomumyynti on noussut tänä vuonna 85 prosenttia.

– Kasvu on ollut aika tasaista eri tuoteryhmissä. Luomu-ulkofileestä ja -pekonista on ollut jopa pulaa, kertoo toimitusjohtaja Peter Westerholm Pajuniemi Oy:stä.

Myös Tammisen luomumyynnin kasvu tulee tasaisesti eri tuotteista. Myyntijohtaja Tero Oinonen Tamminen Oy:stä toteaa, että kasvun perusta on kotimaisen luomulihantuotannon lisääntyminen, minkä ansiosta luomuraaka-ainetta on tarjolla aiempaa enemmän. Lisäksi luomulihatuotteiden saatavuus ja näkyvyys kaupoissa on parantunut.

– Kauppa on aiemmin ollut aika varovainen luomun kanssa, mutta nyt sille on saatu selvästi enemmän roolia ja myymäläpeitto on parempi, Oinonen analysoi.

Uutuudet kasvattavat markkinoita

Myös uudet tuotelanseeraukset ovat osaltaan kasvattaneet luomulihan kulutusta. Pajuniemi Oy on tuonut markkinoille tänä vuonna kaksi uutta tuotetta, kuoreton luomunakki ja edullinen luomugrillimakkara; ensi vuoden alussa yhtiö tuo markkinoille kolme uutta luomulihatuotetta. Tamminen on lanseerannut tänä vuonna luomukaritsaa pakasteena ja jauhelihana – Tammisen luomukaritsanjauheliha saikin tänä syksynä Vuoden Luomutuote -palkinnon.

Viime aikojen suurin mullistus luomulihamarkkinoilla on ollut noin vuosi sitten markkinoille tuodut kotimaiset luomubroilerituotteet. L´Uomu Nokan toimitusjohtaja Arto Jokinen kertoo, että yrityksen näkökulmasta Suomen markkinat kehittyvät niin hitaasti, että kasvua haetaan viennistä. Suomalaista luomubroilerinlihaa viedään jo Belgiaan ja Viroon, seuraavaksi vuorossa ovat Tanska ja Ruotsi.

– Myös Hongkong, eteläiset arabimaat ja Aasian maat ovat kiinnostavia markkina-alueita, Jokinen toteaa.

Maa- ja metsätalousministeriö on rahoittanut tämän aineiston tuottamista.